Kantor na licencji
Marka Extrakantor działa na rynku od 2013 roku. Ma siedem palcówek własnych i 13 franczyzowych. Najnowszy kantor został otwarty na początku stycznia, w Białej Podlaskiej.
– Prawdopodobnie jeszcze w tym kwartale otworzymy kolejne dwie kolejne placówki franczyzowe – zapowiada Marcin Latos, prezes zarządu Extrakantor. – Rozmawiamy też z partnerem, który chce zostać naszym pierwszym masterfranczyzobiorcą, w Anglii.
Koncept szuka franczyzobiorców już w miastach liczących od 5 tys. mieszkańców.
– Nawet w małej miejscowości, zwłaszcza jeśli jest to ośrodek ściągający ludzi z całej okolicy, umiejętnie prowadząc kantor można zarabiać ponad 10 tys. zł miesięcznie – przekonuje Marcin Latos. – Ważnym aspektem jest właściwy dobór lokalizacji. Kładziemy na to duży nacisk, zdarzało nam się kilkakrotnie odradzać kandydatom na franczyzobiorców otwarcie kantoru w miejscu, które im wydawało się atrakcyjne.
Franczyzodawca podkreśla, że najlepsze lokalizacje to te znajdujące się w miejscach generujących duży ruch: centra miast, pasaże przy supermarketach, dworce. Lokal nie musi być duży, wystarczy już 5 m2. Licencjodawca szacuje, że koszt dostosowania go do potrzeb działalności kantoru to ok. 20 tys. zł. Najważniejsze są oczywiście odpowiednie zabezpieczenia: sejfy, monitoring, system antynapadowy. Oprócz wydatków na lokal, franczyzobiorca musi jeszcze przygotować środki na obrót walutą – własne lub z kredytu.
– Na początek może to być 80-100 tys. zł, ale trzeba podkreślić, że im więcej mamy środków, tym więcej będziemy zarabiać – mówi Marcin Latos.
Jednorazowa opłata za przystąpienie do sieci wynosi 2,9 tys. zł. Miesięczna opłata na fundusz marketingowy wynosi 4 proc. od obrotu. Kandydat na franczyzobiorcę nie może być karany. Czy jednak przy otwieraniu kantoru potrzebna jest franczyza? Czy nie można zrobić tego samodzielnie?
– Kiedy otwierałem swoją pierwszą placówkę już w pierwszym miesiącu pomyliłem się przy jednej transakcji na 2 tys. zł. Na rynku nie było w tej branży żadnej sieci franczyzowej, a pomoc bardzo by mi się wtedy przydała – wspomina Marcin Latos. – Teraz jest nawet coraz trudniej, bo przepisy ciągle się zmieniają. Kantor może „polec” już przy pierwszej kontroli np. z Ministerstwa Finansów. My dbamy o to, by nasze placówki otwierały się i działały zgodnie z wszystkimi obowiązującymi uregulowaniami prawnymi. Organizujemy certyfikowane kursy na kasjerów walutowych, uczymy technik obsługi klientów, tak by transakcje przebiegały transparentnie, pokazujemy jak zarządzać waluta. Gwarantujemy też dostęp do walut, które nie są powszechnie dostępne na polskim rynku.
Franczyzodawca przekonuje, że obecnie jest dobry czas na handel walutą.
– Po pierwsze Polacy dużo podróżują. Po drugie wielu rodaków jest na emigracji zarobkowej i w Polsce oni lub ich rodziny wymieniają zarobione za granicą pieniądze. A po trzecie klientami kantorów są też cudzoziemcy, którzy coraz częściej przyjeżdżają do Polski do pracy – wylicza Marcin Latos.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Pieniądz robi pieniądz – gdzie ta maksyma sprawdzi się lepiej niż w sektorze finansowym? Oto przegląd konceptów franczyzowych z tej branży.
Znane marki czy oryginalne pomysły biznesowe? O tym, które koncepty franczyzowe budzą największe zainteresowanie na polskim rynku przeczytasz w majowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".
Kantory mają teraz swoje żniwa. Kto może prowadzić handel walutą i jak otworzyć kantor we franczyzie?
Zapotrzebowania na usługi finansowe i ubezpieczeniowe nie zatrzymała nawet pandemia. Które koncepty franczyzowe z tej branży szukają licencjobiorców?
– Wielu Polaków likwiduje obecnie lokaty bankowe i inwestuje pieniądze w zakup waluty – mówi Marcin Latos, prezes zarządu Extrakantor.pl.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Credit Agricole/Alior Bank
Witam, czy ktoś ma doświadczenie z bankiem Credit Agricole i mógłby doradzić w jakim stopniu ta współpraca jest rentowna.
Velobank
Witam, czy ktoś prowadzi lub ma zamiar zacząć z velobankiem?
Pekao SA - czy to dobry pomysł na biznes
Warto interesować się tematem czy lepiej wybrać inny bank ?
PEKAO PARTNER - FRANCZYZA
Witam, Czy posiada ktoś jakiekolwiek informacje na temat franczyzy Banku Pekao ? Chodzi głównie o wynagrodzenie i przyznawalnośc kredytów. Warto interesować się tematem...
W co inwestować
Nieruchomości Złoto Kryptowaluty
W co inwestować
Nieruchomości Złoto Kryptowaluty
Skąd wziąć pieniądze na rozwój firmy?
dofinansowania są różne konkursy organizowne przez gmine, miasto, ministerstwa w zaleznosci od pomyslu na biznes.
Firma pożyczkowa
Ja gdy wiem, że chce uzbierać na dany cel, stosuje zasadę50/30/20, dzięki temu oszczędzam i nie potrzebuję pożyczać pieniędzy.