Właściciel marki Thai vege gluten free startuje z franczyzą. Obecnie prowadzi trzy własne restauracje, charakteryzujące się połączeniem kuchni wegańskiej tajskiej oraz bezglutenowej. Pierwsza restauracja marki została otwarta w 2014 roku, jak zapewnia franczyzodawca bardzo szybko zyskała liczne grono stałych bywalców, zamówień było tak wiele, że obsłudze nie udawło się ich wszystkich zrealizować. Narodził się więc pomysł otwarcia kolejnego lokalu w Gliwicach z samą kuchnią i obsługą zamówień on-line. Obecnie firma w ofercie ma również dietę pudełkową.
Potencjalny franczyzobiorca marki powinien mieć na inwestycję przeznaczone minimum 50-60 tys. zł, jeśli chce otworzyć restaurację na mniej więcej 10 miejsc i znajdzie lokal, który nie będzie wymagał dużego nakładu prac budowlanych. Jednorazowa opłata licencyjna to koszt 20 tys. zł. W trakcie współpracy franczyzobiorca będzie uiszczał opłatę bieżącą w wysokości 6 proc. od obrotu. W zamian może liczyć m.in.: na pomoc w wyposażeniu lokalu, przekazanie menu wraz z kompletem szczegółowych przepisów, wskazanie sprawdzonych dostawców i wsparcie marketingowe.
Franczyzowy komis samochodowy
Swoich sił we franczyzie próbuje również właściciel sieci autokomisów Tanie Autka. Mówi, że w ciągu sześciu miesięcy otworzył osiem placówek na terenie całej Polski i nie zamierza na tym poprzestać. Zapewnia, że nauczy franczyzobiorców, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić autokomis, jakich błędów nie popełniać oraz jak znajdować prawdziwe motoryzacyjne okazje i sprzedawać samochody w hurtowych ilościach. Twierdzi, że franczyzobiorca marki jest w stanie wygenerować zyski na poziomie 20-50 tys. zł miesięcznie.
Osoba, która chciałaby zainwestować w koncept Tanie Autka powinna mieć 20 tys. zł, za które musi kupić pierwsze samochody na sprzedaż. Franczyzodawca nie pobiera opłaty wstępnej. Opłata bieżąca negocjowana jest indywidualnie i zależy od liczby aut w komisie oraz jego lokalizacji.
Lewiatan ma nowe sklepy
PSH Lewiatan cały czas się rozwija i otwiera kolejne placówki. Od początku roku w ramach sieci uruchomiono 43 nowe sklepy. Z ich oferty skorzystają m.in. mieszkańcy Częstochowy, Pcimia, Gdańska, Darłowa czy Wołomina. Sieć inwestuje również w modernizację już istniejących placówek. W pierwszym kwartale gruntowną przemianę przeszło 55 sklepów. Do końca roku sieć planuje otwarcie ponad 200 sklepów i modernizację blisko 140 placówek.
Rozwój sieci to jeden z priorytetów w strategii Lewiatana na ten rok. Zakłada ona dwutorową ścieżkę ekspansji, zarówno poprzez przystępowanie do sieci nowych przedsiębiorców, jak również rozwój biznesów tych, którzy działają już pod szyldem Lewiatana o kolejne sklepy. Nowo otwarte placówki handlowe obejmują różne formaty dopasowane do potrzeb lokalnych klientów. Sieć pracuje też nad optymalizacją asortymentu i dopasowaniem go do wymagań lokalnego rynku.
– W tym roku mamy ambitne plany związane z rozwojem sieci. W minionym roku pomimo pandemii otworzyliśmy 170 sklepów, w tym roku zamierzamy powiększyć naszą sieć o 250 nowych punktów.
Od stycznia do marca do naszej sieci dołączyły 43 sklepy. Dla porównania w pierwszej połowie minionego roku do Lewiatana włączyliśmy 74 sklepy. To, co mnie szczególnie cieszy to fakt, że na otwarcie nowych placówek decydują się przedsiębiorcy, którzy już z nami współpracują. Rekordziści mają nawet po kilkanaście sklepów w danym regionie. Rośnie też średnia powierzchnia otwieranych sklepów, dziś to już 200 m2 – komentuje Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding. – W grupie nowo otwartych sklepów są jednak i tacy, którzy po raz pierwszy będą działać pod szyldem Lewiatana – dodaje.
Żabka jeździ Volkswagenem
Żabka kontynuuje współpracę z marką Volkswagen Samochody Dostawcze na polu elektromobilności. Flotę Żabki zasiliły kolejne auta. Są to cztery elektryczne Volkswageny Transportery ABT, z których korzystać będą Interwencyjne Grupy Serwisowe, na co dzień obsługujące usterki w sklepach. To pierwsze tego typu auta z zabudową serwisową w Europie.
– Inwestycja w przyjazny środowisku, zeroemisyjny transport w miastach, to poprawa komfortu życia ich mieszkańców, dlatego stawiamy na rozwój Smart City logistics. Większość naszych placówek zlokalizowana jest w najbardziej atrakcyjnych punktach miast, o bardzo dużym natężeniu ruchu, często w ścisłym centrum. Zapewnienie odpowiedniego łańcucha dostaw do takich lokalizacji wymaga od nas odpowiedniego podejścia do planowania i obsługi sklepów, przy ograniczeniu emisji szkodliwych substancji oraz poziomu hałasu. Właśnie zainwestowaliśmy w cztery zeroemisyjne pojazdy serwisowe marki Volkswagen. Cały czas intensywnie śledzimy rynek motoryzacyjny w poszukiwaniu pojazdów zeroemisyjnych i zasilanych paliwami alternatywnymi, optymalnych do naszych potrzeb. Mowa tu również o pojazdach ciężarowych, jak i osobowych dla kadry terenowej – mówi Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Żabka Polska.
Elektryczne pojazdy marki Volkswagen Samochody Dostawcze pomagają w codziennym funkcjonowaniu sklepów sieci Żabka. Poruszanie się elektrycznym Volkswagenem Transporterem ABT w centrum dużego miasta wiąże się z możliwością korzystania ze wszystkich udogodnień tworzonych przez samorządy dla samochodów elektrycznych. Mogą one bez przeszkód przemieszczać się tzw. buspasami, omijając w ten sposób uliczne korki oraz parkować bezpłatnie w miejskich strefach płatnego parkowania, co wpływa na efektywność logistyki i szybkość dotarcia do sklepów. Zarówno Volkswagen Samochody Dostawcze, jak i sieć Żabka, przykładają wagę do tego, by nowoczesne środki transportu były jak najbardziej ekologiczne. Wybrany przez Żabkę elektryczny Volkswagen Transporter ABT jest samochodem bezemisyjnym, nie zanieczyszcza powietrza spalinami, a dodatkowo nie emituje hałasu.
Franczyzodawca sprzyjający naturze
W Dniu Ziemi sieć Koku Sushi zaprezentowała nowe opakowania do dań na wynos i w dostawie. Stworzone z biodegradowalnej trzciny cukrowej oraz papieru zastąpią plastikowe pudełka. Na przełomie maja i czerwca pojawią się one we wszystkich lokalach sieci. Ekozmiana dotknie także identyfikację wizualną marki. Do czerni dołączy zieleń, nawiązująca do natury oraz składników, z jakich przygotowuje się sushi.
Ewolucję w stronę marki przyjaznej środowisku Koku Sushi zaczęło już jakiś czas temu. W restauracjach prowadzi się segregację odpadów oraz dąży do maksymalnego ograniczenia zużycia plastiku. W obecnej sytuacji, gdy wszystkie zamówienia realizowane są na wynos i w dostawie, ta ostatnia kwestia stała się wyjątkowo ważna.
– Pandemia odwróciła nieco uwagę społeczeństwa od problemów środowiska naturalnego. W branży gastronomicznej widać to wyraźnie – zamówienia w większości pakowane są w jednorazowe pojemniki z tworzywa sztucznego, a to generuje większą ilość śmieci w przyrodzie. Dlatego my postanowiliśmy nie czekać na lepsze czasy, ale zacząć działać już dziś. Wspólnie z naszym partnerem biznesowym firmą UNI-PACK od roku szukaliśmy najlepszych rozwiązań. W efekcie powstały nasze designerskie opakowania, które są ekologiczne – można je poddać recyklingowi lub biodegradacji. Tego lata wprowadzamy je do wszystkich lokali naszej sieci. Mamy nadzieję, że klienci z entuzjazmem przyjmą taką formę podania sushi – mówi Urszula Olechno, współwłaścicielka KOKU Sushi.
Nowe opakowania na zupę oraz na potrawy KOKU Sushi powstają z papieru, który nie przecieka i jest odporny na działanie wilgoci. Z papieru produkowane są także torby i serwetki.
Sosjerka to natomiast produkt wykonany z trzciny cukrowej, który jest w całości biodegradowalny. Opakowanie jest sztywne, odporne na wilgoć i temperaturę oraz neutralne smakowo. W przypadku sosów, takich jak sweet chilli, teriyaki czy ponzu, czyli sosów dodawanych do niektórych z pozycji z karty menu lub zamawianych oddzielnie, sosjerki będą pakowane wraz z naklejką z nazwą smaku, co pomoże gościom w ich identyfikacji.
Niecukierni coraz więcej
Franczyzodawca sieci niecukierni Fit Cake w pierwszym kwartale 2021 roku otworzył pięć nowych placówek.
– Naszych bezcukrowych, bezglutenowych i wege fit deserów mogą próbować już mieszkańcy Tarnobrzega, Lublina, Zielonej Góry, Sopotu czy Szczecina. W tych miastach uruchomiliśmy ostatnio nowe punkty. W niektórych są to już kolejne, co wskazuje na zainteresowanie naszym produktem – mówi Rafał Kościuk, właściciel systemu franczyzowego FIt Cake. – Pozyskaliśmy też nowych inwestorów. Na końcowym etapie są przygotowania do otwarcia punktów w Krakowie przy ul. Karmelickiej, w śródmieściu Warszawy, Kórniku i w Wadowicach, gdzie będziemy konkurowali z kultowymi kremówkami.
Fit Cake pracuje aktualnie nad specjalnym keto menu, które wkrótce wprowadzi do swoich punktów.
Kolejny supermarket Intermarché
Grupa Muszkieterów otworzyła w Piekarach Śląskich drugi sklep pod szyldem Intermarché. Zgodnie z konceptem Power strefa ryneczku ze świeżymi produktami znajduje się zaraz przy wejściu do supermarketu. W asortymencie Intermarché jest szeroka gama artykułów nabiałowych, bio, fit, napojów oraz dań gotowych. Klienci mogą kupić wędliny, mięsa czy sery na dwa sposoby: w sprzedaży tradycyjnej oraz w formie gotowych, świeżo zapakowanych w próżniowe woreczki porcji. W sklepie jest dostępna samoobsługowa krajalnica do pieczywa, a w specjalnie wyznaczonym miejscu jest strefa z kulinarnymi inspiracjami, ofertą promocyjną oraz sezonową. W Intermarché mieszkańcy Piekar Śląskich kupią także produkty z kuchni świata.
– Z radością zapraszamy mieszkańców Piekar Śląskich i okolic do naszego sklepu. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby klienci znaleźli u nas bogaty wybór rozmaitych produktów. Uruchomiliśmy własną wędzarnię i piekarnię, więc gwarantujemy świeżą żywność najwyższej jakości. Dzięki wdrożeniu konceptu Power nasz supermarket oferuje wiele funkcjonalnych rozwiązań oraz zyskał nowoczesny design – mówi Adrian Podziemski, który razem z żoną Agnieszką jest właścicielem sklepu Intermarché w Piekarach Śląskich. – Co więcej w naszym supermarkecie klienci kupią produkty dostarczane przez lokalnych dostawców. W asortymencie mamy pieczywo, nabiał, warzywa i owoce, a także produkty garmażeryjne pochodzące od miejscowych dostawców – dodaje Agnieszka Podziemska.
Supermarket znajduje się w Parku Handlowym MMG Centers* Piekary Śląskie, w którym jest zlokalizowany także sklep Muszkieterów z branży dom i ogród – Bricomarché. Powierzchnia sklepu Intermarché to blisko 900 m2. Supermarket został uruchomiony w nowoczesnym koncepcie Power, obecnie w Polsce działa pięć sklepów pod szyldem marki utrzymanych w tym formacie.
Frentzza – Pizza & Friends i Meet & Fit zawitał do Pruszkowa
Będące w portfolio firmy „7 Street Łukasz Błażejewski” marki „Frentzza – Pizza & Friends” oraz „Meet & Fit – Slow Food” rozpoczęły swoją działalność w miniony weekend w Pruszkowie.
Pruszkowski lokal powstał w formacie hybrydowym, czyli w ramach jednego lokalu funkcjonują dwie marki, a w jego wnętrzach w jednej części są elementy wystroju charakterystyczne dla Meet & Fit, a w drugiej dla Frentzza. Lokal znajduje się przy ul. Ołówkowej 1D ma powierzchnię 90 m2 i jest w stanie pomieścić 25 gości na sali konsumpcyjnej oraz 25 osób na zaplanowanym przed lokalem ogródku letnim. Lokal w Pruszkowie jest nastawiony zarówno na obsługę gości w lokalu, jak i na sprzedaż w kanale delivery. W planach na najbliższe tygodnie franczyzodawca ma otwarcie również hybrydowego lokalu „Frentzza – Pizza & Friends” z „Meet & Fit – Slow Food” w Sierpcu oraz dwóch lokali „Frentzza – Pizza & Friends” w Warszawie.
Rosną w pandemii
Według szacunków opracowanych na zlecenie Stava, cały rynek gastronomiczny osiągnął w 2020 roku wartość prawie 21,7 mld zł – to o 15 proc. mniej niż w 2019 roku. Skokowy wzrost odnotował natomiast segment dowozów jedzenia z lokali, który rok do roku urósł aż o 42 proc., do poziomu 9,48 mld zł. Polacy nadal najchętniej zamawiają jedzenie z dostawą, dzwoniąc do restauracji, ale segment zamówień online urósł w porównaniu do 2019 o 67 proc. i osiągnął wartość 2,26 mld zł.
– Poza znaczącym wzrostem całego rynku, zaobserwowaliśmy też wiele innych zmian. Po pierwsze, dość istotnie wzrosła średnia wartość rachunku w dowozie – aż o 10,1 proc., licząc rok do roku. Zmieniło się również to w jaki sposób płacimy za jedzenie z dostawą. W zeszłym roku po raz pierwszy, od kiedy przygotowujemy raporty o rynku dowóz jedzenia, udział płatności gotówką w całym torcie płatności spadł poniżej 40 proc. i wyniósł 32,17 proc. – zauważa Paweł Aksamit, prezes spółki Stava.
Podczas pierwszego lockdownu gastronomii, czyli między 12 marca a 17 maja 2020 roku, płatności online po raz pierwszy, odkąd Stava opracowuje raporty o rynku dowozów jedzenia, stanowiły główny sposób opłacania zamówień na jedzenie w dowozie. Gotówką przy odbiorze zdecydowało się wtedy uiszczać należność zaledwie 22,25 proc. konsumentów, a online zapłaciło 53,45 proc. konsumentów.
Zmieniły się również pory w jakich Polacy zamawiają jedzenie. Analizując cały 2020 roku można zauważyć, że dobowy szczyt zamówień znacząco się wydłużył – zaczynał się w okolicach południa i trwał aż do godziny 20. Wynika to w głównej mierze z faktu, że w okresach lockdownów rzadziej przemieszczaliśmy się między biurem a domem w godzinach 16:00 – 18:00 a częściej, niż w poprzednich latach, zamawialiśmy w tym czasie posiłki z dowozem. Natomiast cały czas szczytowym okresem w ciągu tygodnia, jeżeli chodzi o dowozy, są weekendy. Dniem, w którym Polacy zamawiają jedzenie z dostawą najczęściej pozostaje niedziela.
Rząd zapowiada łagodzenie obostrzeń
Od 26 kwietnia nastąpi poluzowanie części obostrzeń w 11 województwach o najmniejszej średniej dziennej liczbie zakażeń, czyli: podlaskim, podkarpackim, warmińsko-mazurskim, lubelskim, pomorskim, lubuskim, świętokrzyskim, mazowieckim, kujawsko-pomorskim, zachodniopomorskim i małopolskim.
Ponownie zostaną tam otwarte salony fryzjerskie i kosmetyczne. Oprócz tego dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej przejdą na nauczanie hybrydowe. Pozostałe ograniczenia zostają przedłużone. W pozostałych pięciu województwach wszystkie dotychczasowe ograniczenia pozostają bez zmian.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Zainspiruj się sukcesami i poznaj sprawdzone pomysły na biznes! Grudniowy numer „Własny Biznes FRANCHISING” pełen praktycznych porad i historii przedsiębiorców już w sprzedaży!
Żabka przygotowuje się do otwarcia sklepu z numerem 11 tys. i podlicza wyniki finansowe.
To, że poszedłeś pracować na etat, nie oznacza, że całe życie tak musi być. Kup listopadowy numer "Własny Biznes FRANCHISING", odważ się i zmień swoje życie zawodowe.
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
Co zrobić, by dorobić się majątku, prowadząc własną firmę? Ciężka praca, odwaga, elastyczność, wyczucie rynku – może to truizmy, ale to też najlepsza droga do biznesowego sukcesu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...