Grupa Eurocash prowadzi kampanię skierowaną do właścicieli sklepów detalicznych, w ramach której pomaga im przeciwdziałać stratom żywności.
 

Z myślą o przedsiębiorcach powstał podręcznik, który pomoże im, ich pracownikom i klientom zmierzyć się z tym wyzwaniem. Działania te są częścią realizacji przez Grupę „Strategii zrównoważonego rozwoju  2020+".

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 91 tys. klientów, z których aż 71tys. stanowią przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji.

E-poradnik dla każdego przedsiębiorcy

Z początkiem października przedsiębiorcy biorący udział w kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” otrzymali specjalnie przygotowane materiały: plakaty z hasłem kampanii, służące edukacji konsumentów w sklepach oraz e-poradnik „Szanuję, nie marnuję! Podręcznik dla odpowiedzialnego Przedsiębiorcy i pracownika. Publikacja skupia się na tematyce niemarnowania żywności i kompleksowo wspiera w zarządzaniu tą kwestią odpowiedzialnych przedsiębiorców. Podręcznik powstał z myślą o klientach Grupy, jednak zgodnie ze swoją misją rozwijania przedsiębiorczości i wspierania rynku niezależnego, Eurocash udostępnił go szeroko. Może z niego skorzystać każdy właściciel sklepu spożywczego.

Na ponad 100 stronach podręcznika zawarto najświeższe informacje o problemie, uzupełnione o porady, komentarze 11 ekspertów, a także linki do stron, badań, artykułów i ciekawych podcastów. Nie zabrakło także praktycznej interpretacji wymogów, jakie na sprzedawców żywności nakłada ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności oraz wzorów umów i raportów potrzebnych do ich spełnienia. Dla klientów Grupy Eurocash to ważny wątek, bo od września 2021 r. zapisy ustawy dotyczą również sklepów powyżej 250 m2 (wcześniej powyżej 400 m2).

– Przygotowaliśmy ten e-book z pełną świadomością tego, że temat marnowania żywności jest niezwykle obszernym i trudnym zagadnieniem. Problem ma swój wymiar społeczny, bo jest ważny zarówno dla planety, jak i dla coraz bardziej świadomych konsumentów (już 59% Polaków deklaruje, że lepiej ocenia firmy działające w sposób odpowiedzialny i przeciwdziałające marnowaniu żywności). Mamy tu też aspekt prawny marnowania żywności – bo w handlu kwestia ta podlega regulacji ustawowej; a także praktyczny – bo odpowiedzialny przedsiębiorca musi podjąć bardzo konkretne działania w swoim biznesie, by zredukować ilość wyrzucanego jedzenia. Dlatego też, stworzyliśmy wyczerpujący zbiór porad i wskazówek, które – głęboko w to wierzę – ułatwią przedsiębiorcom sprawne działanie w tym obszarze, a przy tym wyjście naprzeciw oczekiwaniom coraz bardziej świadomych klientów – wyjaśnia Pedro Martinho.

Odpowiedzialnie sprzedawaj, odpowiedzialnie kupuj

Co roku w Polsce marnowane jest blisko 5 mln ton żywności. Do śmietnika trafiają produkty niewykorzystane w domach oraz zniszczone w procesie produkcji, przechowywania i w handlu, w którym marnuje się blisko 7 proc. żywności. Dlatego tak ważne są działania kierowane do różnych grup – w tym także do przedsiębiorców prowadzących sklepy. Tym bardziej, że przynoszą wymierne rezultaty. Opublikowany w tym roku pierwszy „Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok” pokazał, że już 53 proc. klientów firmy podejmuje działania zmierzające do bardziej odpowiedzialnego gospodarowania żywnością – ograniczają zamówienia, przeceniają i promują towary z krótką datą ważności oraz pilnują terminów przydatności do spożycia produktów. 

– Jako największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i jeden z największych na rynku organizatorów systemów franczyzowych, które zrzeszają niezależne sklepy detaliczne, mamy znaczący wpływ na kwestię niemarnowania żywności w Polsce. Angażując cały łańcuch dostaw – od produkcji, przez dystrybucję, aż po sprzedaż – możemy wspierać mądre i odpowiedzialne gospodarowanie produktami spożywczymi. I to właśnie robimy! Prowadzimy własne programy w zakresie niemarnowania żywności, współpracujemy również z bankami żywności i zasięgowymi instytucjami. Tylko od początku 2021 r. przekazaliśmy już ponad 200 ton produktów do 60 różnych NGOs. Wiemy jednak, że możemy zdziałać więcej – bo za wielką skalą działania idzie wielka odpowiedzialność. Wiemy też, że niezwykle istotne dla długofalowej zmiany jest budowanie świadomości ekologicznej. Dlatego stawiamy na edukację i kierujemy ją bezpośrednio do współpracujących z nami sklepów w całym kraju – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

Cztery kroki do ograniczenia marnowania żywności

Publikacja dzieli się na cztery części. Pierwsza zawiera najważniejsze informacje dotyczące marnowania żywności, skali tego zjawiska w Polsce i na świecie, a także skutków dla biznesu i oczekiwaniach konsumenta. W tej części podręcznika omawiane są także wytyczne ustawy i prawne obowiązki przedsiębiorcy (w tym te dotyczące opłaty za marnowanie żywności).

Druga część jest skierowana do przedsiębiorcy i pracowników, a trzecia – do konsumenta. Z tych rozdziałów można się dowiedzieć, jak ograniczyć marnowanie żywności w sklepie (m.in. odpowiednio zamawiając i zarządzając towarem, edukując pracowników, współpracując z organizacjami rządowymi itd.) oraz w domu. Część czwarta to dodatki: wzory, formularze, przykłady oraz kalkulator opłat.

W kampanii społecznej Grupy Eurocash biorą udział m.in. sieci: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Delikatesy Centrum; wspierają ją też marki abc na kołach i Frisco. Partnerami edukacyjnymi kampanii są Akademia Umiejętności Eurocash i FDEE, a partnerem społecznym – Caritas. Poza e-bookiem, w ramach działań powstały także liczne artykuły na blogu Grupy, webinary oraz nagrania z konferencji, która odbyła się 16 października (Światowy Dzień Żywności). Materiały uzupełniają wiadomości z podręcznika i są dostępne na platformie Akademii Umiejętności Eurocash.