Franczyzobiorca musi nas przekonać
Zdecydował pan o zmianie wysokości licencji franczyzowej w sieci MBE. Dlaczego?
Jej niska w porównaniu z innymi franczyzami wartość powodowała, że wiele osób zbyt pochopnie podejmowało decyzję o prowadzeniu punktu MBE. Do sieci zaczęli dołączać ludzie skuszeni niską kwotą, którzy nie byli finansowo przygotowani na to, żeby poradzić sobie z prowadzeniem tego rodzaju biznesu. Te osoby szybko rezygnowały, a w związku z tym wiele punktów szybko znikało z rynku. Oczywiście, nie możemy generalizować. Wśród franczyzobiorców, którzy podpisali umowy na starych warunkach finansowych, jest też dużo przedsiębiorców, którzy świetnie radzą sobie w tym biznesie i osiągają naprawdę dobre wyniki.
Firma zmieniła też podejście do samej sprzedaży franczyzy.
Teraz od kandydatów wymagamy tego, żeby przekonali nas, że będą w stanie poradzić sobie z prowadzeniem biznesu w modelu MBE, potrafią sprzedawać, zarządzać i chcą to robić. Muszą też pokazać, że stać ich na to, żeby ten biznes utrzymać w pierwszej fazie działalności. Chcemy mieć pewność, że dany kandydat jest w stanie nie tylko otworzyć punkt, lecz także prowadzić go i rozwijać na poziomie, którego oczekujemy jako marka. Proponujemy też wstępne szkolenie, które odbywa się po podpisaniu umowy wstępnej, ale przed podpisaniem tej właściwej. Dzięki niemu franczyzobiorca weryfikuje swoje wymagania odnośnie biznesu i to, czy będzie w stanie go poprowadzić.
Obecnie sieć MBE liczy 37 punktów. Ile według pana placówek MBE może działać w Polsce?
Rynek się nasyci, kiedy w Polsce będzie działało około 320 punktów MBE. Potencjał rozwoju naszej sieci zależy jednak w dużej mierze od tego, jak będą się rozwijały firmy, które są naszymi klientami. To głównie branża e-commerce, która przeżywa bardzo duży rozkwit w ostatnim czasie. Może się więc okazać, że za jakiś czas nasz potencjał się zwiększy i będziemy mogli mieć w Polsce nie 320, a nawet 500 placówek.
MBE we Włoszech, skąd wywodzi się firma, ma aż 600 punktów i wszystkie dobrze sobie radzą. Potencjał polskiego rynku jest zbliżony do włoskiego. Mamy też podobną strukturę, jeżeli chodzi o liczbę małych i średnich firm. Jestem przekonany, że możemy osiągnąć liczbę punktów zbliżoną do tej we Włoszech.
Pandemia, wojna w Ukrainie, inflacja – na ile mają wpływ na rozwój MBE?
Uważam, że firma będzie się rozwijać, niezależnie od sytuacji na rynku. To m.in. dlatego, że nasz koszyk usług składa się z trzech dużych filarów: usług kurierskich, poligraficznych oraz szybko rosnącej w ostatnim czasie mikrologistyki. Logistyka to branża, która w zglobalizowanym świecie zyskuje coraz bardziej na znaczeniu. Jeszcze w 2015 roku wartość polskiego rynku e-commerce szacowano na prawie 27 mld zł. W 2020 roku wynosiła już 100 mld. Stale rośnie odsetek osób kupujących online. Przy tym 75 proc. deklaruje robienie zakupów w polskich sklepach, a 32 proc. kupuje w serwisach zagranicznych.
Gwałtowny rozwój handlu przez internet spowodował wzrost zapotrzebowania na dostawców oferujących zintegrowane usługi logistyczne i kurierskie, czyli mikrologistykę. Firmy wyspecjalizowane w takiej działalności zajmują się tym, co właścicielom małych przedsiębiorstw zabiera wiele czasu, a na co często nie mają nawet zasobów. W naszych punktach magazynujemy towary klientów, konfekcjonujemy zamówienia i pakujemy je zgodnie z najwyższymi standardami, przygotowujemy listy przewozowe, naklejamy je na paczki oraz wysyłamy. Monitorujemy proces dostawy zamówień do klienta. Kiedy trafiają się zwroty, zajmujemy się również ich obsługą. Współpracę z firmą wyspecjalizowaną w mikrologistyce powinny rozważyć więc przede wszystkim małe przedsiębiorstwa, przykładowo sklepy e-commerce wysyłające kilkanaście do kilkudziesięciu paczek dziennie. Jest to również oszczędność czasu, który zamiast na mozolne przygotowywanie przesyłek można poświęcić na bardziej kluczowe dla rozwoju firmy aktywności.
Rozmawiała Dominika Pronarska
WIZYTÓWKA MAIL BOXES Etc.
Sieć biur świadczących usługi w zakresie poligrafii i logistyki.
- Liczba placówek w Polsce: 37
- Trzytygodniowe szkolenie wstępne
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Miesięczne zarobki partnerów sieci MBE sięgają średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kto może dołączyć?
60 sprawdzonych pomysłów na biznes można było poznać na wiosennych Targach Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Marcowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Dowiedz się, w którą franczyzę zainwestować, jak zarabiać w internecie oraz jakie biznesy chętnie otwierają kobiety. Bilet na Targi Franczyza gratis!
15-16 marca na PGE Narodowym w Warszawie odbędzie się wiosenna edycja Targów Franczyza. Kilkadziesiąt sprawdzonych pomysłów na biznes, wykłady znanych i popularnych ekspertów biznesu – tego, kto myśli o otwarciu własnej firmy, nie powinno na nich zabraknąć.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Na rynku usług pralniczych działają międzynarodowe sieci, małe rodzinne pralnie i samoobsługowe. Inwestycja w każdym przypadku zaczyna się od 200 tys. zł.
Marka Wendy’s zamierza otworzyć setki restauracji na nowych europejskich rynkach. Chce też wejść do Polski.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...