Franczyzobiorca musi nas przekonać

Trzy nogi biznesowe / Koszyk usług MBE składa się z trzech dużych filarów: usług kurierskich, poligraficznych oraz szybko rosnącej w ostatnim czasie mikrologistyki.
Poniedziałek
31.10.2022
– Podstawowa zmiana, którą wprowadziłem w MBE, to nowa wycena licencji franczyzowej – mówi Daniel Sułek, country menedżer Mail Boxes Etc.
 

Zdecydował pan o zmianie wysokości licencji franczyzowej w sieci MBE. Dlaczego? 

Jej niska w porównaniu z innymi franczyzami wartość powodowała, że wiele osób zbyt pochopnie podejmowało decyzję o prowadzeniu punktu MBE. Do sieci zaczęli dołączać ludzie skuszeni niską kwotą, którzy nie byli finansowo przygotowani na to, żeby poradzić sobie z prowadzeniem tego rodzaju biznesu. Te osoby szybko rezygnowały, a w związku z tym wiele punktów szybko znikało z rynku. Oczywiście, nie możemy generalizować. Wśród franczyzobiorców, którzy podpisali umowy na starych warunkach finansowych, jest też dużo przedsiębiorców, którzy świetnie radzą sobie w tym biznesie i osiągają naprawdę dobre wyniki.

Firma zmieniła też podejście do samej sprzedaży franczyzy. 

Teraz od kandydatów wymagamy tego, żeby przekonali nas, że będą w stanie poradzić sobie z prowadzeniem biznesu w modelu MBE, potrafią sprzedawać, zarządzać i chcą to robić. Muszą też pokazać, że stać ich na to, żeby ten biznes utrzymać w pierwszej fazie działalności. Chcemy mieć pewność, że dany kandydat jest w stanie nie tylko otworzyć punkt, lecz także prowadzić go i rozwijać na poziomie, którego oczekujemy jako marka. Proponujemy też wstępne szkolenie, które odbywa się po podpisaniu umowy wstępnej, ale przed podpisaniem tej właściwej. Dzięki niemu franczyzobiorca weryfikuje swoje wymagania odnośnie biznesu i to, czy będzie w stanie go poprowadzić. 

Obecnie sieć MBE liczy 37 punktów. Ile według pana placówek MBE może działać w Polsce?

Rynek się nasyci, kiedy w Polsce będzie działało około 320 punktów MBE. Potencjał rozwoju naszej sieci zależy jednak w dużej mierze od tego, jak będą się rozwijały firmy, które są naszymi klientami. To głównie branża e-commerce, która przeżywa bardzo duży rozkwit w ostatnim czasie. Może się więc okazać, że za jakiś czas nasz potencjał się zwiększy i będziemy mogli mieć w Polsce nie 320, a nawet 500 placówek.

MBE we Włoszech, skąd wywodzi się firma, ma aż 600 punktów i wszystkie dobrze sobie radzą. Potencjał polskiego rynku jest zbliżony do włoskiego. Mamy też podobną strukturę, jeżeli chodzi o liczbę małych i średnich firm. Jestem przekonany, że możemy osiągnąć liczbę punktów zbliżoną do tej we Włoszech.

Pandemia, wojna w Ukrainie, inflacja – na ile mają wpływ na rozwój MBE?

Uważam, że firma będzie się rozwijać, niezależnie od sytuacji na rynku. To m.in. dlatego, że nasz koszyk usług składa się z trzech dużych filarów: usług kurierskich, poligraficznych oraz szybko rosnącej w ostatnim czasie mikrologistyki. Logistyka to branża, która w zglobalizowanym świecie zyskuje coraz bardziej na znaczeniu. Jeszcze w 2015 roku wartość polskiego rynku e-commerce szacowano na prawie 27 mld zł. W 2020 roku wynosiła już 100 mld. Stale rośnie odsetek osób kupujących online. Przy tym 75 proc. deklaruje robienie zakupów w polskich sklepach, a 32 proc. kupuje w serwisach zagranicznych.

Gwałtowny rozwój handlu przez internet spowodował wzrost zapotrzebowania na dostawców oferujących zintegrowane usługi logistyczne i kurierskie, czyli mikrologistykę. Firmy wyspecjalizowane w takiej działalności zajmują się tym, co właścicielom małych przedsiębiorstw zabiera wiele czasu, a na co często nie mają nawet zasobów. W naszych punktach magazynujemy towary klientów, konfekcjonujemy zamówienia i pakujemy je zgodnie z najwyższymi standardami, przygotowujemy listy przewozowe, naklejamy je na paczki oraz wysyłamy. Monitorujemy proces dostawy zamówień do klienta. Kiedy trafiają się zwroty, zajmujemy się również ich obsługą. Współpracę z firmą wyspecjalizowaną w mikrologistyce powinny rozważyć więc przede wszystkim małe przedsiębiorstwa, przykładowo sklepy e-commerce wysyłające kilkanaście do kilkudziesięciu paczek dziennie. Jest to również oszczędność czasu, który zamiast na mozolne przygotowywanie przesyłek można poświęcić na bardziej kluczowe dla rozwoju firmy aktywności.

Rozmawiała Dominika Pronarska

 

WIZYTÓWKA MAIL BOXES Etc.

Sieć biur świadczących usługi w zakresie poligrafii i logistyki.

  • Liczba placówek w Polsce: 37
  • Trzytygodniowe szkolenie wstępne

Daniel Sułek, country menedżer Mail Boxes Etc. / "Teraz od kandydatów wymagamy tego, żeby przekonali nas, że będą w stanie poradzić sobie z prowadzeniem biznesu w modelu MBE, potrafią sprzedawać, zarządzać i chcą to robić".

POPULARNE NA FORUM

Jak pozycjonować stronę internetową?

Pozycjonowanie składa się z 2 rzeczy, działania na stronie i działania zewnętrzne.Ja polecam tego człowieka: https://useme.com/pl/roles/contractor/uslugiseo,259833/

78 wypowiedzi
ostatnia 29.01.2023
Copywriting sprzedażowy

A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!

2 wypowiedzi
ostatnia 02.03.2022
Copywriting sprzedażowy

Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....

2 wypowiedzi
ostatnia 07.02.2022
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta

Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...

3 wypowiedzi
ostatnia 19.09.2021
Jak pozycjonować stronę internetową?

Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.

78 wypowiedzi
ostatnia 24.02.2021
Agencja marketingowa - czy warto?

Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...

3 wypowiedzi
ostatnia 25.11.2020
Księgowość we własnej firmie

U nas również postawilismy na system do zarządzania zasobami ludzkimi z modułami do fakturowania.

35 wypowiedzi
ostatnia 24.04.2020
Szkolenia sprzedażowe

Dzień dobry, czy wie ktoś z Państwa kto prowadzi szkolenia sprzedażowe czy szkolenia dla handlowców?

1 wypowiedzi
ostatnia 21.11.2019