Franczyzobiorca musi nas przekonać
Zdecydował pan o zmianie wysokości licencji franczyzowej w sieci MBE. Dlaczego?
Jej niska w porównaniu z innymi franczyzami wartość powodowała, że wiele osób zbyt pochopnie podejmowało decyzję o prowadzeniu punktu MBE. Do sieci zaczęli dołączać ludzie skuszeni niską kwotą, którzy nie byli finansowo przygotowani na to, żeby poradzić sobie z prowadzeniem tego rodzaju biznesu. Te osoby szybko rezygnowały, a w związku z tym wiele punktów szybko znikało z rynku. Oczywiście, nie możemy generalizować. Wśród franczyzobiorców, którzy podpisali umowy na starych warunkach finansowych, jest też dużo przedsiębiorców, którzy świetnie radzą sobie w tym biznesie i osiągają naprawdę dobre wyniki.
Firma zmieniła też podejście do samej sprzedaży franczyzy.
Teraz od kandydatów wymagamy tego, żeby przekonali nas, że będą w stanie poradzić sobie z prowadzeniem biznesu w modelu MBE, potrafią sprzedawać, zarządzać i chcą to robić. Muszą też pokazać, że stać ich na to, żeby ten biznes utrzymać w pierwszej fazie działalności. Chcemy mieć pewność, że dany kandydat jest w stanie nie tylko otworzyć punkt, lecz także prowadzić go i rozwijać na poziomie, którego oczekujemy jako marka. Proponujemy też wstępne szkolenie, które odbywa się po podpisaniu umowy wstępnej, ale przed podpisaniem tej właściwej. Dzięki niemu franczyzobiorca weryfikuje swoje wymagania odnośnie biznesu i to, czy będzie w stanie go poprowadzić.
Obecnie sieć MBE liczy 37 punktów. Ile według pana placówek MBE może działać w Polsce?
Rynek się nasyci, kiedy w Polsce będzie działało około 320 punktów MBE. Potencjał rozwoju naszej sieci zależy jednak w dużej mierze od tego, jak będą się rozwijały firmy, które są naszymi klientami. To głównie branża e-commerce, która przeżywa bardzo duży rozkwit w ostatnim czasie. Może się więc okazać, że za jakiś czas nasz potencjał się zwiększy i będziemy mogli mieć w Polsce nie 320, a nawet 500 placówek.
MBE we Włoszech, skąd wywodzi się firma, ma aż 600 punktów i wszystkie dobrze sobie radzą. Potencjał polskiego rynku jest zbliżony do włoskiego. Mamy też podobną strukturę, jeżeli chodzi o liczbę małych i średnich firm. Jestem przekonany, że możemy osiągnąć liczbę punktów zbliżoną do tej we Włoszech.
Pandemia, wojna w Ukrainie, inflacja – na ile mają wpływ na rozwój MBE?
Uważam, że firma będzie się rozwijać, niezależnie od sytuacji na rynku. To m.in. dlatego, że nasz koszyk usług składa się z trzech dużych filarów: usług kurierskich, poligraficznych oraz szybko rosnącej w ostatnim czasie mikrologistyki. Logistyka to branża, która w zglobalizowanym świecie zyskuje coraz bardziej na znaczeniu. Jeszcze w 2015 roku wartość polskiego rynku e-commerce szacowano na prawie 27 mld zł. W 2020 roku wynosiła już 100 mld. Stale rośnie odsetek osób kupujących online. Przy tym 75 proc. deklaruje robienie zakupów w polskich sklepach, a 32 proc. kupuje w serwisach zagranicznych.
Gwałtowny rozwój handlu przez internet spowodował wzrost zapotrzebowania na dostawców oferujących zintegrowane usługi logistyczne i kurierskie, czyli mikrologistykę. Firmy wyspecjalizowane w takiej działalności zajmują się tym, co właścicielom małych przedsiębiorstw zabiera wiele czasu, a na co często nie mają nawet zasobów. W naszych punktach magazynujemy towary klientów, konfekcjonujemy zamówienia i pakujemy je zgodnie z najwyższymi standardami, przygotowujemy listy przewozowe, naklejamy je na paczki oraz wysyłamy. Monitorujemy proces dostawy zamówień do klienta. Kiedy trafiają się zwroty, zajmujemy się również ich obsługą. Współpracę z firmą wyspecjalizowaną w mikrologistyce powinny rozważyć więc przede wszystkim małe przedsiębiorstwa, przykładowo sklepy e-commerce wysyłające kilkanaście do kilkudziesięciu paczek dziennie. Jest to również oszczędność czasu, który zamiast na mozolne przygotowywanie przesyłek można poświęcić na bardziej kluczowe dla rozwoju firmy aktywności.
Rozmawiała Dominika Pronarska
WIZYTÓWKA MAIL BOXES Etc.
Sieć biur świadczących usługi w zakresie poligrafii i logistyki.
- Liczba placówek w Polsce: 37
- Trzytygodniowe szkolenie wstępne

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

W który biznes najlepiej zainwestować w 2024 roku, co zrobić, żeby wygrać placówkę partnerską banku, czy bardziej opłaca się otworzyć Subwaya, pączkownię czy sklep z fajerwerkami – na te pytania odpowiedź znajdziesz w grudniowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".
Dwudziesta pierwsza edycja Targów Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki przyciąga coraz więcej interesujących wystawców. Targi najlepszych pomysłów na biznes startują 19 października i potrwają trzy dni.
Lipcowy "Własny Biznes FRANCHISING" już dostępny. A w nim m.in.: Pectus = zarabiać wespół w zespół, Start-up: jak stworzyć powtarzalny i łatwo skalowalny biznes? Pomysły na firmę: własne wydawnictwo książkowe, sklep pod szyldem Giant.
Sieć oferująca m.in. zarządzanie przesyłkami chce mocniej wejść na rynek małych i średnich firm, a potem także dużych spółek.
Aż trudno uwierzyć, ile się działo na tegorocznej 20. edycji Targów Franczyza! Przeczytaj i obejrzyj zapis relacji na żywo z trzech dni targowych.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Franczyzobiorcy Banku Pekao SA mają różne możliwości rozwijania swojej działalności. Jak otworzyć własną placówkę bankową?
Potrzeba co najmniej 50 tys. zł, aby otworzyć placówkę partnerską pod marką PKO Bank Polski. A ile można zarobić?
25 lat temu w Swarzędzu powstał pierwszy sklep pod marką Żabka. W ciągu ćwierć wieku niewielka sieć sklepów zmieniła się w Grupę Żabka, która notuje rocznie ponad miliard wizyt klientów.
Wystarczyło 10 lat działalności na rynku, by Sweet Gallery otworzyła 800 punktów i zajęła w ten sposób 20 proc. rynku gastronomicznego w segmencie outdoor.
POPULARNE NA FORUM
wirtualne biuro katowice
https://biurohello.pl/biuro-wirtualne-katowice/ https://biurohello.pl/biuro-wirtualne-katowice/
wirtualne biuro katowice
Wirtualne biuro w Katowicach to usługa umożliwiająca przedsiębiorcom wynajem adresu dla firmy w tym dynamicznie rozwijającym się mieście. Usługa ta jest idealna dla...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Ostatnio czytałem bardzo dobry artykuł o pozycjonowaniu oraz seo https://zwiecha.pl/pozycjonowanie-strony-internetowej-czyli-kluczowe-informacje-o-seo/
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.