KOKU Sushi z przemyślaną strategią

Sushi w sieci / W ramach marki KOKU Sushi działa 48 lokali w całej Polsce.
Wtorek
03.01.2023
KOKU Sushi opracowało własną odpowiedź na wysoką inflację i wzrosty cen. M.in. dzięki temu miniony rok był dla sieci rekordowy pod względem sprzedaży.
 

Wbrew obiegowej opinii nie wszystkie restauracje narzekają na obroty.

– Mijający rok był dla naszej sieci rekordowy pod względem sprzedaży – informuje Urszula Olechno, CEO KOKU Sushi. – Z jednej strony to wynik całkowitego odblokowania gastronomii po pandemii, z drugiej otwarcia przez nas kolejnych restauracji oraz wdrożenia nowego menu, dokładnie przeanalizowanego pod względem food costów. Najbliższe miesiące z pewnością upłyną pod znakiem wzrostów cen mediów i towarów, co będzie skutkowało tym, że przetrwają najsilniejsze podmioty. Duże franczyzy, takie jak KOKU Sushi bronią się, tworząc grupy zakupowe. Działamy na sporej skali, więc negocjujemy atrakcyjne ceny ze współpracującymi z nami dostawcami. Dzięki temu jesteśmy w stanie w znaczący sposób zniwelować różnicę w kosztach, jaką powoduje inflacja.

Kompleksowa strategia

Marka podeszła kompleksowo do problemu rosnących cen, tak, aby skorzystali na tym wszyscy franczyzobiorcy.

– Na początku poddaliśmy analizie wszystkie aspekty działalności sieci – od umów z dostawcami, przez organizację pracy poszczególnych lokali, po food costy. W ten sposób rozpoznaliśmy obszary, w których możemy szukać oszczędności, bez uszczerbku na jakości serwowanych potraw oraz bez radykalnego podnoszenia cen dla klientów końcowych – wyjaśnia Urszula Olechno.

Sieć zawarła nowe, korzystne umowy z kontrahentami, którzy zapewnili ciągłość dostaw dla wszystkich restauracji.

– Jako duża sieć mamy możliwość negocjacji lepszych warunków, na czym korzystają poszczególni franczyzobiorcy. Wypracowaliśmy też rozwiązania związane z opłacalnością pracy kucharzy, kelnerów i dostawców, i dostosowaliśmy grafiki do natężenia ruchu w danych godzinach. Rekomendujemy ponadto zakup nowoczesnych urządzeń, które usprawniają pracę kuchni i w dłuższej perspektywie przynoszą znaczne oszczędności dla właścicieli – wylicza Urszula Olechno.

Kolejną sprawą były wspomniane food costy. Na początku września ub. r. w KOKO Sushi zadebiutowała nowa karta, uwzględniająca składniki, których rynek cechuje się dużą stabilnością.

– Postawiliśmy na nowe gatunki ryb oraz dania mięsne, charakterystyczne dla kuchni azjatyckiej. Dzięki temu nasi goście nie odczuli wzrostu cen potraw, a karta stała się bardziej uniwersalna i przyciąga nowych konsumentów – wyjaśnia Urszula Olechno.

CEO KOKU Sushi podkreśla, że kuchnia sushi nie jest energochłonna, więc podwyżki w tym zakresie nie są tak mocno odczuwalne. Sushi opiera się na surowych, świeżych składnikach lub poddanych minimalnej obróbce termicznej. Nie ma mowy o długim gotowaniu, smażeniu czy pieczeniu. Dzięki temu siłą rzeczy rachunki właścicieli są niższe w porównaniu do innych restauracji.

Oferta franczyzowa

W ramach marki KOKU Sushi działa 48 lokali w całej Polsce. W 2022 roku sieć powiększyła się o osiem nowych punktów.

– Obecnie mamy cztery lokale w trakcie remontów i kolejne zapytania o współpracę. To pokazuje, że w dobie zbliżającego się kryzysu ludzie nie chcą trzymać pieniędzy w bankach, a starają się je inwestować w sprawdzone rozwiązania – dodaje Urszula Olechno. – Dlatego pracujemy teraz nad nowymi formatami i kolejnymi strategiami marketingowymi na trudne czasy.

Marka oferuje trzy modele współpracy, które uzupełniają się wzajemnie. To standardowa restauracja KOKU Sushi, restauracja premium – czyli o podwyższonym standardzie oraz point – działający wyłącznie w sektorze delivery. W przypadku standardowej restauracji inwestycja wynosi ok. 120 tys. zł, plus koszty remontu. Miesięczna opłata franczyzowa to 2,5 tys. zł. Otwierając restaurację premium trzeba się liczyć z inwestycją rzędu 300 tys. zł (plus koszty remontu). Opłata franczyzowa to 3 tys. zł. Najtańszy w inwestycji jest point – ok. 40 tys. zł plus remont. Miesięczna opłata franczyzowa to 2 tys. zł.

KOKU Sushi można otwierać w miastach liczących już od kilkunastu tysięcy mieszkańców. 

– Partnerzy są objęci wsparciem na każdym etapie otwierania restauracji. Oferujemy pomoc w poszukiwaniu lokalizacji, projekt, wytyczne co do wyposażenia. Dodatkowo każdy przechodzi szkolenie z zarządzania lokalem, współpracy we franczyzie i realizacji działań marketingowych. Kucharze i obsługa kelnerska także są objęci miesięcznym szkoleniem. Franczyzobiorcy mają do dyspozycji szczegółowy podręcznik operacyjny, instrukcje BHP – wylicza Urszula Olechno. – Dodatkowo wszystkie restauracje sieci tworzą wspólny koszyk zakupowy i korzystają ze sprawdzonych dostawców. Mamy także jeden system sprzedaży i szereg rozwiązań IT. Gwarantujemy ponadto udział w działaniach marketingowych i akcjach promocyjnych. Biznes z KOKU Sushi jest stabilny, co potwierdza fakt, że podczas pandemii nie zamknął się żaden lokal. Opracowany przez nas model pozwala franczyzobiorcom na szybki rozwój, dlatego wielu z nich decyduje się na otwieranie kolejnych restauracji pod naszym szyldem.

 

WIZYTÓWKA KOKU SUSHI

Sieć restauracji sushi.

  • 48 lokali
  • 3 modele współpracy
  • koszt inwestycji zależny od wybranego modelu

Urszula Olechno, CEO KOKU Sushi / "Jako duża sieć mamy możliwość negocjacji lepszych warunków, na czym korzystają poszczególni franczyzobiorcy".