Targi Franczyza: Franczyza jest kobietą
Z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Sytuacja kobiet w Polsce z perspektywy społeczno-ekonomicznej” wynika, że 8 proc. kobiet w naszym kraju ma własną firmę. Więcej przedsiębiorczych pań jest tylko w Grecji (10 proc.). Średnia w Unii Europejskiej to 6 proc.
Panie często prowadzą tzw. kobiece biznesy, czyli salony fryzjerskie i kosmetyczne. Ale działają też w branży opieki zdrowotnej, w edukacji, finansach, turystyce, zajmują się doradztwem zawodowym.
Nie ma wątpliwości, że panie poradzą sobie w każdym biznesie. Na Targach Franczyza będą koncepty z każdej branży, więc na pewno płeć piękna znajdzie tu coś dla siebie. Poniżej tylko kilka propozycji.
Otwieramy perfumerię
Adopt Parfums, francuska marka perfum i kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy z ponad 30-letnią tradycją, rozpoczyna budowę swoich sklepów w Polsce. Obecna w 80 krajach na całym świecie marka co minuta sprzedaje dwa flakony perfum o pojemności 30 ml.
Perfumy produkowane są we Francji w laboratoriach należących bezpośrednio do firmy. Nad kompozycją nut zapachowych czuwa Philipp Hardel, który wcześniej tworzył zapachy dla Louis Vuitton, Moët Hennessy i Kenzo.
W tej chwili w ramach sieci funkcjonuje ok. 350 perfumerii Adopt Parfums. Najwięcej z nich, bo 270, działa we Francji. Teraz przyszedł czas na podbój innych państw europejskich, wśród których jest Polska.
Adopt Parfums oferuje linię perfum dla kobiet i mężczyzn oraz uniwersalne zapachy dla obu płci: kwiatowe, drzewne lub szyprowe, lżejsze i korzenne. W palecie jest ponad 150 zapachów za przystępną cenę, sprzedawane w flakonach o pojemności 30 ml, które z łatwością mieszczą się w damskiej torebce, czy w kieszeniach męskiej odzieży.
Zdaniem Nicolasa Pellegrini, dyrektora ds. rozwoju franczyzy Adopt Parfums, perfumy zaliczają się raczej do luksusowych produktów i panuje przekonanie, że tylko te z wyższej półki gwarantują jakość i trwałość. Adopt Parfums przełamuje ten trend.
– Nasi klienci podczas jednej wizyty kupują średnio 2-3 buteleczki perfum. Ludzie przywiązują się do danych zapachów, natomiast przystępna cena za flakon perfum linii Adopt Parfums pozwala eksperymentować i próbować nowych woni – zapewnia Nicolas Pellegrini.
Adopt Parfums ma własną fabrykę kosmetyków i perfum oraz plantację roślin i kwiatów uprawianych w naturalny sposób, w zgodzie z ich środowiskiem naturalnym. Wszystkie produkty firmy są więc wegańskie oparte na składnikach pochodzenia naturalnego.
W Polsce perfumy Adopt Parfums już teraz można kupić w sklepach Rossmann. Natomiast pierwsze sklepy pod francuską marką mają powstać w centrach handlowych w największych miastach, a następnie w średnich miejscowościach. Ich powierzchnia będzie wynosić od 35 do 50 mkw.
Docelowo w całej Polsce ma być 50 sklepów. Firma szuka masterfranczyzobiorcy, który poprowadzi rozwój sieci w całym kraju, lub regionalnych masterfranczyzobiorców odpowiedzialnych za określony obszar kraju.
Każdy franczyzobiorca zobligowany jest do zaopatrywania swoich sklepów w towar wyłącznie u producenta, czyli w centrali Adopt Parfums, dzięki czemu partnerzy mają jednolitą ofertę i łatwość dostaw.
Adopt Parfums szkoli franczyzobiorców przed otwarciem sklepu i w trakcie prowadzenia działalności. Szkolenia wstępne odbywają się we Francji. Wiedza obejmuje najważniejsze zasady prowadzenia sklepu Adopt Parfums, czyli zarządzanie sprzedażą, obsługą klienta, personelem, administracją itd. Franczyzobiorcy biorą także udział w cyklicznych szkoleniach i korzystają z regularnych konsultacji oraz pomocy zespołu firmy Adopt Parfums.
Koszt inwestycji w sklep Adopt Parfums wynosi ok. 60 tys. euro. Największą część kwoty stanowi wartość towaru, czyli 30 tys. euro.
Biznes w branży beauty
Przedstawiciele marki Dr Irena Eris będą w tym roku na Targach Franczyza, szukać przedsiębiorczych osób, które chciałyby otworzyć własne placówki w branży beauty. Firma oferuje współpracę na zasadach franczyzy, kierując swoją ofertę do osób, które cenią wysoką jakość usług oraz są gotowe zaangażować się w prowadzenie biznesu. Doświadczenie w zarządzaniu zespołem jest mile widziane, choć nie jest to wymóg konieczny. Marka jest również otwarta na współpracę z kosmetologami i dermatologami.
Placówki Dr Irena Eris otwierane są w miastach zamieszkałych przez ponad 60 tysięcy mieszkańców, obecnie franczyzodawca szuka przede wszystkim franczyzobiorców zainteresowanych prowadzeniem biznesu w: Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Olsztynie i Warszawie. Decyzja o otwarciu placówki zależy od potencjału lokalnego rynku.
Dr Irena Eris posiada ponad 40-letnie doświadczenie w produkcji kosmetyków i blisko 30-letnie w systemie franczyzowym Kosmetycznych Instytutów. Franczyzobiorcy mogą liczyć na wsparcie na każdym etapie współpracy, w tym dostęp do szkoleń i materiałów marketingowych.
Inwestycja w franczyzę Dr Irena Eris wiąże się z opłatą za przystąpienie do sieci, wynoszącą 45 tys. zł. Bieżące koszty wiążą się z opłatą 250 zł za każde stanowisko, w tej opłacie mieści się już wsparcie marketingowe oraz dostęp do szkoleń. Koszty przystosowania lokalu są zależne od jego stanu wyjściowego oraz jego powierzchni.
Czas, po którym biznes pod marką Dr Irena Eris zaczyna być rentowny, zależy od wielu czynników, takich jak wysokość początkowej inwestycji, liczba gabinetów czy koszty stałe związane z funkcjonowaniem placówki. Każda kalkulacja rentowności jest przeprowadzana indywidualnie przed podpisaniem umowy z franczyzobiorcą, co pozwala na dokładne oszacowanie opłacalności inwestycji. Czas zwrotu z inwestycji również jest uzależniony od tych samych czynników i omawiany indywidualnie z każdym potencjalnym partnerem biznesowym.
Obecnie marka Dr Irena Eris posiada 25 placówek, z czego pięć to placówki własne, a pozostałe 20 działa na zasadzie franczyzy.
Sale zabaw we franczyzie
Marka Dzikie Pląsy działa na rynku od 2019 roku. Firma specjalizuje się w prowadzeniu sal zabaw dla dzieci, w których są m.in. organizowane przyjęcia urodzinowe, warsztaty edukacyjne, zajęcia tematyczne. Właścicielce marki szczególnie zależy na nawiązaniu współpracy z przedsiębiorcami z okolic Warszawy, Łodzi i Krakowa.
Franczyzodawczyni nie wymaga od przyszłych franczyzobiorców doświadczenia w prowadzeniu biznesu. Kluczowe jest jednak osobiste zaangażowanie w pierwszej fazie działalności oraz zamieszkanie w bliskiej odległości od placówki franczyzowej, co pozwala na jej efektywne zarządzanie. Strategia rozwoju marki zakłada otwieranie placówek na obrzeżach aglomeracji, w miejscowościach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Dobrze, jeśli w okolicy są przedszkola, szkoły lub mieszkają rodziny z dziećmi.
– W ramach franczyzy zapewniamy wsparcie na każdym etapie współpracy. Nowi partnerzy mogą liczyć na pomoc przy otwarciu placówki, a także na bieżące wsparcie operacyjne, szkolenia oraz dostęp do bazy scenariuszy i materiałów edukacyjnych. Kluczowym elementem współpracy jest podręcznik operacyjny, zawierający pełne know-how marki oraz sprawdzone procedury, które ułatwiają zarządzanie placówką – mówi Dorota Kurkowska, dyrektor ds. franczyzy Sal Zabaw Dzikie Pląsy.
Inwestycja w placówkę Dzikie Pląsy wiąże się z nakładem finansowym na poziomie 200 tys. zł. Kwota ta obejmuje m.in. remont lokalu oraz niezbędne wyposażenie. Dodatkowo franczyzobiorcy ponoszą opłatę wstępną w wysokości 19,5 tys. zł, która dla pierwszych partnerów może być obniżona o 30 proc. Firma pobiera stałą opłatę licencyjną w wysokości 4,5 proc. od przychodu, a opłata marketingowa wynosi 1,5 proc. od obrotu.
– Warto jednak podkreślić, że pierwsze trzy miesiące działalności są zwolnione z opłat licencyjnych, co pozwala na szybsze osiągnięcie rentowności. Zgodnie z analizami, zwrot z inwestycji następuje już po pierwszym roku działalności, co jest wynikiem imponującym, zwłaszcza w branży rozrywkowej, która często jest uzależniona od sezonowości. Odpowiednio prowadzony lokal zaczyna generować zyski od pierwszych miesięcy – zapewnia Dorota Kurkowska.
Obecnie Dzikie Pląsy prowadzą dwie placówki własne – w miejscowości Borkowo i na obrzeżach Gdańska.
Yasumi na licencji
Yasumi to sieć ekskluzywnych gabinetów kosmetycznych i salonów SPA inspirowanych Japonią, oferujących szeroki wachlarz zabiegów kosmetologii estetycznej i rytuałów piękna. W ofercie sieci znaleźć można m.in. japońskie rytuały pielęgnacyjne, a także zabiegi wykorzystujące najnowsze zdobycze technologiczne: laseroterapię, światłoterapię, modelowanie sylwetki i usuwanie owłosienia, mikronakłucia skóry z falą radiową. Do zabiegów i rytuałów sieć wykorzystuje własne urządzenia i linie kosmetyków.
Yasumi zdecydowanie postawiło na franczyzę. Koncept ma obecnie 10 własnych placówek i 138 franczyzowych. Franczyzodawca pilnuje jednak, by nie otwierać gabinetów zbyt blisko siebie, aby placówki franczyzobiorców nie musiały ze sobą konkurować. Jako że zainteresowani franczyzą Yasumi pochodzą zarówno z dużych, jak i małych miast, marka przygotowała dwa modele współpracy. Pierwszy to Instytuty Yasumi, otwierane głównie w miastach liczących powyżej 30 tys. mieszkańców. Minimalna wymagana powierzchnia lokalu pod Instytut Yasumi to 100 mkw., ale najbardziej optymalny będzie taki wielkości 120-150 mkw. Wewnątrz trzeba wydzielić minimum cztery, a najlepiej 5-6 gabinetów zabiegowych.
– Należy pamiętać, że każdy gabinet to realne źródło przychodów – podkreśla Zofia Bydałek, założycielka i członek zarządu Yasumi.
Adaptacja stumetrowego lokalu kosztuje około 100 tys. zł. Na urządzenia należy na przeznaczyć min. 250 tys. zł, centrala pomaga przy wsparciu leasingowym.
Drugi model to Yasumi Beauty Point, przeznaczony dla miast do 30 tys. mieszkańców. Potrzebny jest lokal o powierzchni min. 70 mkw., w którym można wydzielić trzy gabinety. W przypadku Yasumi Beauty Point franczyzobiorca płaci jednorazową opłatę licencyjną w wysokości 60 tys. zł netto (nie ma jej w przypadku Instytutów Yasumi). W ramach tej opłaty centrala dostarcza sprzęt kosmetyczny o wartości ponad 200 tys. zł netto oraz w komisie pakiet kosmetyków detalicznych do odsprzedaży dla klienta, o wartości 10 tys. zł netto. Miesięczna opłata franczyzowa w tym modelu to prowizja 10 proc. od obrotu na zabiegach kosmetycznych. Nowe gabinety są zwolnione z opłaty franczyzowej przez trzy pierwsze miesiące współpracy.
Rocznie otwieranych jest około 10-12 Instytutów Yasumi. Plany dotyczące Yasumi Beauty Point sięgają 30-50 gabinetów rocznie, a docelowo ok. 200 lokalizacji.
Kto może zostać franczyzobiorcą Instytutu Yasumi? Jak podkreśla franczyzodawca, w tym biznesie najważniejsze jest lubić ludzi i lubić pracować z ludźmi.
– W naszej sieci to w 97 proc. ludzie spoza branży beauty – zauważa Zofia Bydałek.
Przyjdź po biznes na Targi Franczyza
Targi Franczyza odbędą się w Warszawie, w Pałacu Kultury i Nauki. Rezerwujcie w dniach 24-26 października. Bilet kosztuje 30 zł. Warto kupić go wcześniej. Można to zrobić online na stronie bilet.franczyza.pl. Bilety będą też dostępne w kasach, przy wejściu na targi.
Jak dojechać na Targi Franczyza? Dogodna lokalizacja w samym centrum stolicy sprawia, że łatwo tu dotrzeć wszystkimi środkami komunikacji miejskiej: metrem, tramwajem, autobusem, a z dalszej odległości pociągiem. Do Pałacu Kultury i Nauki trzeba wejść od strony ul. Marszałkowskiej.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
Adopt Parfums, francuska marka z ponad 30-letnią tradycją, rozpoczyna rozwój w Polsce. Obecna na całym świecie co dwie sekundy sprzedaje dwa flakony perfum o pojemności 30 ml.
Już w czwartek zaczynają się jesienne Targi Franczyza! Przyjdź i wybierz biznes dla siebie! Franczyzodawcy czekają od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...