Od cukrzycy do franczyzy
Jagoda i Robert prowadzą dwa lokale Fit Cake w Poznaniu. Ich przygoda z marką serwującą zdrowe słodycze zaczęła się od... problemów z tortem na własne wesele. Jagoda od zawsze uwielbiała piec – już na studiach przygotowywała torty i ciasta dla znajomych, brała udział w kursach i szkoleniach z tradycyjnego cukiernictwa. Jednak w pewnym momencie zdiagnozowano u niej insulinooporność, z czasem doszła również nietolerancja laktozy. Jej ukochany, Robert zmagał się natomiast z cukrzycą.
– Z powodu problemów zdrowotnych zaczęliśmy więc piec bez cukru i laktozy – wspomina Robert Wojtkowski
Gdy rozpoczęli przygotowania do ślubu, pojawiła się oczywiście kwestia toru weselnego. Musiał być bez cukru i laktozy. Para obdzwoniła dziesiątki cukierni w Poznaniu. Wszędzie słyszeli to samo: „Nie wiemy, jak to zrobić”, „Nie gwarantujemy, że tort się nie rozpadnie”. Tradycyjni cukiernicy nie chcieli podjąć wyzwania.
– A sami nie chcieliśmy przygotowywać tortu na własne wesele – śmieje się Jagoda Wojtkowska. – Ale wtedy też zrozumieliśmy, że dużo jest osób takich jak my, które potrzebują specjalistycznych słodyczy zarówno od święta, jak i na co dzień.
Zdrowa franczyza
Pandemia przesunęła ich ślub o półtora roku, ale dała też czas na szukanie rozwiązań. Postanowili sprawdzić, czy można zrobić biznes w tej branży. Przeglądali oferty franczyzowe, planowali wyjazd na targi franczyzowe do Warszawy. W końcu przypadkiem natknęli się na cukiernię z Białegostoku – Fit Cake.
– To był początek rozwoju sieci, która miała wówczas sześć placówek – opowiada Robert Wojtkowski. – Nie byli rozreklamowani, ale to było dokładnie to, czego szukaliśmy.
Para nie była początkująca w biznesie. Przez cztery lat prowadzili salony prasowe, więc temat działalności handlowej nie był im obcy. Gastronomia to jednak zupełnie inna bajka.
– Bardzo intensywnie wszystko sprawdziliśmy i przemyśleliśmy – przyznaje Jagoda Wojtkowska. – Mieliśmy mnóstwo pomysłów, które były zbieżne z kierunkiem obranym przez Ewelinę Choińską i Rafała Kościuka, czyli franczyzodawców Fit Cake.
Współpraca, nie hierarchia
Wojtkowscy zdecydowali się podpisać umowę franczyzową, a dziś prowadzą już dwa lokale Fit Cake w Poznaniu. Pierwszy znajduje się na Łazarzu przy Parku Wilsona – w kamieniczce z dużym zielonym ogrodem, fontanną i wiszącymi fotelami.
– Goście bardzo cenią ten ogród – mówi Jagoda Wojtkowska.
Drugi lokal otworzyli w największym poznańskim centrum handlowym Posnania, po drugiej stronie miasta. Tu stawiają na lifestyle i edukację.
– To ma być nie tylko przestrzeń sprzedażowa, ale także miejsce, gdzie podnosimy świadomość o produktach bezglutenowych i bezcukrowych – tłumaczy Robert Wojtkowski.
Oboje podkreślają, że są zadowoleni ze swobody, jaką daje im franczyza Fit Cake.
– To jest współpraca, a nie hierarchia – opowiada Jagoda. – Ewelina i Rafał to fantastyczni ludzie. Mamy dużą swobodę w kwestiach marketingowych, dobieraniu dostawców, wybieraniu składników. Są sugestie, ale nie nakazy.
Wsparcie od franczyzodawcy
Fit Cake otwiera zarówno tradycyjne kawiarnie, jak i lokale w formacie kontenerowym Fit Cake To Go. W sumie sieć liczy już blisko 100 placówek, w tym za granicą (m.in. Austria, Niemcy, Szwecja).
– Nasi franczyzobiorcy wybierają sprawdzony model biznesowy, który gwarantuje konkurencyjną przewagę na rynku – zapewnia Rafał Kościuk, właściciel marki Fit Cake. – Oferujemy nie tylko rozpoznawalną markę i unikalne produkty, ale także kompleksowe wsparcie na każdym etapie rozwoju biznesu. Od pomocy w wyborze lokalizacji, przez szkolenia z obsługi klienta, aż po ciągłe doradztwo operacyjne. Szczególnie format Fit Cake To Go okazuje się rewolucyjny pod względem efektywności kosztowej. Zamiast wysokich czynszów za tradycyjne lokale, franczyzobiorcy inwestują w mobilne kontenery, które można sfinansować poprzez leasing. Koszty operacyjne są znacząco niższe, a proces uruchomienia trwa zaledwie kilka dni.
WIZYTÓWKA FIT CAKE
Sieć lokali ze zdrowymi ciastami i deserami, niezawierającymi cukru, glutenu, alergenów. Rok 2024 był przełomowy dla marki. Sieć otworzyła aż 26 nowych lokali w Polsce – m.in. we Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Pabianicach, Szczecinie, Katowicach i Warszawie, a także na rynkach zagranicznych: w Rumunii, Szwecji, Austrii, Niemczech. Natomiast w pierwszym kwartale 2025 roku marka uruchomiła 10 nowych lokali w Polsce oraz podpisała umowę na otwarcie pierwszego punktu w Kanadzie.
Fit Cake poszukuje partnerów, którzy:
- prowadzą lub planują działalność w miejscowości liczącej minimum 10 tys. mieszkańców;
- utożsamiają się z misją marki promującą zdrowy styl życia;
- są gotowi do rozmowy kwalifikacyjnej z właścicielami sieci.
WSPARCIE DLA FRANCZYZOBIORCY:
- elastyczny system franczyzowy Fit Cake Flex;
- sprawdzony produkt i know-how;
- opieka prawna i wsparcie marketingowe;
- możliwość dokupowania modułów wzbogacających ofertę;
- regularnie odświeżana księga autorskich przepisów;
- profesjonalne wsparcie w zakresie wizerunku;
- nowoczesny system GIS do analizy lokalizacji;
- podręcznik operacyjny, w którym znajdziesz wszystkich dostawców, zdjęcia, porady;
- podręcznik HACCP;
- projekt technologiczny, zgodnie z którym będzie tworzona placówka oraz dzięki któremu wykorzystamy w 100 proc. możliwości lokalu;
- elastyczne podejście do każdego inwestora i pomoc na wszystkich etapach zakładania biznesu, a potem stała ewaluacja i wsparcie rozwoju.
FIT CAKE W LICZBACH
- blisko 100 placówek;
- kwota inwestycji od 22 tys. zł netto plus koszt remontu i wyposażenia kawiarni;
- miesięczna opłata franczyzowa ustalana indywidualnie lub stała kwota 800 zł netto.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Co piąty franczyzobiorca Fit Cake decyduje się na otwarcie kolejnego lokalu.
Co drugi przedsiębiorca decydujący się na franczyzę Fit Cake wybiera tę markę jako swój pierwszy krok w biznesie. Dlaczego?
Mimo wakacji franczyzodawcy nie próżnują. Przegląd tygodnia 29 lipca-5 sierpnia.
Fit Cake otworzył 10 lokali w ciągu miesiąca. Wchodzi też na nowe, zagraniczne rynki.
Fit Cake otworzył placówkę w Rumunii, Bricomarché kontynuuje ekspansję w Polsce, a 7 Street wprowadził do menu burgera i pizzę z owadami. Przegląd tygodnia 20-25 marca.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Do znalezienia biznesu, w który chciałoby się zainwestować, trzeba się dobrze przygotować. Choć wybór branży i konkretnego systemu franczyzowego jest subiektywny, to ocena części elementów umowy franczyzy podlega obiektywnym kryteriom.
Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali