Smaczne pomysły na biznes na Targach Franczyza

Duży wybór licencji
Duży wybór licencji / Gastronomia ma bardzo silną reprezentację wśród konceptów franczyzowych.
Piątek
10.10.2025
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
 

Kawiarnia, pizzeria, restauracja a może automaty vendingowe? Branża gastronomiczna ma duży wachlarz propozycji. Na Targach Franczyza 23-24 października w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie będzie można zapytać franczyzodawców o specyfikę ich biznesów, warunki współpracy, koszty, przychody, zakres wsparcia. 

Zapraszamy na kawę

Cofyz to sieć kawiarni, wywodząca się z Łotwy. Dzialalność rozpoczęła w 2019 r., a w tej chwili ma osiem czynnych lokalizacji w Rydze. Teraz szuka franczyzobiorców w Polsce. Oferuje im profesjonalne wsparcie oraz oprogramowanie i technologiczne rozwiązania, które pomagają prowadzić kawiarnię. Autorska platforma IT, z której będą korzystać franczyzobiorcy obejmuje m.in. aplikację mobilną do zamówień online, tablety samoobsługowe do zamówień w kawiarni, aplikację kasową, narzędzia do zarządzania zapasami, zarządzanie kolejkami w czasie rzeczywistym dla baristów. Franczyza Cofyz wiąże się z inwestycją w wysokości od 50 tys. euro. Ostateczny koszt otwarcia kawiarni zależy jednak m.in. od wielkości lokalu i stanu technicznego pomieszczeń, które będziemy adaptować.

Fastkava rozwija sieć automatów vendingowych z kawą. Punkty działają w pełni automatycznie, obsługując klientów przez całą dobę. Mają w ofercie kilkanaście napojów (espresso, cappuccino, latte, czekolada itp.). Franczyzobiorcy Fastkava nie muszą mieć doświadczenia w biznesie ani w gastronomii. Dostają gotowy biznes „pod klucz”. Centrala pomaga w wyborze lokalizacji, dostarcza maszynę, udostępnia aplikację do zarządzania biznesem, zapewnia szkolenia, wsparcie marketingowe i techniczne. Kwota inwestycji zaczyna się od 25,5 tys. zł. Automaty przygotowują do 200 porcji napojów, bez konieczności uzupełniania składników. Według franczyzodawcy, inwestor który zdecyduje się na ten biznes, musi poświęcić jedynie kwadrans co 3-5 dni na uzupełnienie składników, a sprzedaż i poziom zapasów może kontrolować zdalnie przez aplikację. 

Pod szyldem Touch także działa sieć automatów z kawą. Marka ma punkty w siedmiu krajach, w Polsce – ok. 200. Franczyzodawca pomaga znaleźć najlepszą lokalizację, pomaga w otwarciu działalności i przygotowaniu niezbędnych dokumentów, zapewnia wsparcie prawne, księgowe, marketingowe, oferuje materiały szkoleniowe, organizuje regularne dostawy kawy i innych materiałów, potrzebnych w automatach. Do wyboru jest kilka różnych rodzajów maszyn, a kwota inwestycji zaczyna się od 19,1 tys. zł. Automat jest zaprojektowany na przygotowanie ok. 70 filiżanek kawy w trybie autonomicznym. Obsługa – jak zapewnia franczyzodawca – jest potrzebna raz na 1-1,5 dnia i zajmuje 15-20 minut. Według centrali wystarczy sprzedać osiem kubków kawy dziennie, aby osiągnąć próg rentowności, a średni czas oczekiwania na zwrot z inwestycji to 6-12 miesięcy. 

Sushi i inne przysmaki z morza

Koncept Czarnomorka otwiera restauracje serwujące świeże ryby i owoce morza, pochodzące m.in. z własnych połowów na Morzu Czarnym. Marka wywodzi się z Ukrainy, a w Polsce ma już pięć lokali: w Warszawie, we Wrocławiu i w Poznaniu. Minimalny budżet, potrzebny na otwarcie restauracji to 1 mln zł. Potrzebny jest lokal o powierzchni min. 200 mkw. Ważne, aby miał możliwość wystawienia ogródka letniego. Według informacji franczyzodawcy, na zwrot z inwestycji można liczyć w ciągu trzech lat. 

Także z Ukrainy pochodzi marka Sushi Story, która w Polsce działa od pięciu lat. Otwiera głównie lokale w formacie take away, realizując zamówienia w dostawie i na wynos, choć możliwy jest też format z salą konsumpcyjną. Franczyzodawca chce rozbudowywać sieć we wszystkich dużych polskich miastach, ale jest też zainteresowany mniejszymi miasteczkami, zlokalizowanymi wokół większych aglomeracji. Koszt inwestycji w lokal w formacie take away to min. 25 tys. euro. Model restauracyjny będzie droższy. Ale ostateczne koszty zależą od stanu wyjściowego lokalu, od konkretnego lokalizacji. Centrala pomaga w poszukiwaniu i wyborze miejsca na biznes, wspiera przez cały czas przygotowań do otwarcia. Przed otwarciem do lokalu jedzie ekipa szkoleniowa z centrali, aby przeszkolić franczyzobiorcę i jego personel.

Kuchnia japońska to też specjalność konceptu Sakamoto-Ya. A konkretnie japoński street food – przede wszystkim onigiri, ale też taiyaki, takoyaki, napoje na bazie matchy. Marka chce mieć w Polsce 40 punktów do 2030 roku. Franczyzobiorca potrzebuje lokalu o powierzchni 15-30 mkw. Całkowity koszt inwestycji (netto) to 100-150 tys. zł. Na tę kwotę składa się opłata za przystąpienie do sieci, koszty aranżacji wnętrza i wyposażenia, czynsz od podpisania umowy najmu do otwarcia. 

Ochota na pizzę

Sieć pizzerii Tibesti2Go planuje rozwój w małych i średnich miastach w całej Polsce, szczególnie w tych powyżej 10-20 tys. mieszkańców. Ale rozważy również mniejsze miejscowości, jeśli mają potencjał biznesowy. Poszukiwaniem lokalu zajmuje się franczyzobiorca, ale centrala wspiera go, pomagając w analizie lokalizacji i ocenie jej potencjału, w negocjacjach najmu. Możliwe są różne formaty – lokale z salą konsumpcyjną, punkty typu „take away” oraz lokale nastawione głównie na dostawę. Od wybranego formatu zależy też wysokość inwestycji. Dla punktu typu take away zaczyna się od ok. 50 tys. zł, dla lokalu z salą konsumpcyjną od 100 tys. zł. Te kwoty obejmują adaptację lokalu, zakup wyposażenia i sprzętu kuchennego, pierwsze zatowarowanie oraz pakiet franczyzowy (szkolenia, know-how, systemy informatyczne). Do końca roku w sieci obowiązuje promocja – nie ma opłaty wstępnej dla nowych franczyzobiorców. Miesięczna opłata franczyzowa wynosi 1250 zł, tyle samo trzeba przeznaczyć na opłatę marketingową. Franczyzobiorca – jak zapewnia centrala – może liczyć na kompleksowe wsparcie na każdym etapie: od wyboru lokalizacji, przez projekt i wyposażenie lokalu, po szkolenie pracowników i wdrożenie systemów sprzedażowych. Po otwarciu ma zapewnione bieżące wsparcie marketingowe, doradztwo operacyjne i negocjacje z dostawcami.

Yummy Concepts to właściciel kilku marek gastronomicznych. Najstarsza to New York Pizza Department. Oprócz tego firma rozwija koncept Żarwok, z kuchnią american-chinese oraz marki wirtualne: Alabama mama, +48 Burger i Pepperoni Picassos. New York Pizza Department można otwierać w formacie z salą konsumpcyjną albo w modelu Express, obsługującym tylko dostawy i odbiory, ewentualnie z kilkoma stolikami na miejscu. Właśnie ten drugi format jest bardziej popularny i tańszy. Według franczyzodawcy minimalny całkowity koszt uruchomienia lokalu to 90 tys. zł netto. W przypadku pizzerii z salą konsumpcyjną trzeba mieć większy budżet – całkowita kwota inwestycji zaczyna się od 120 tys. zł netto. 

Jeśli chodzi o koncept ŻarWOK, można go prowadzić albo samodzielnie, albo jako poszerzenie oferty już prowadzonej restauracji. W pierwszym przypadku całkowity koszt inwestycji zaczyna się od 70 tys. zł netto. Jeżeli zdecydujemy się na drugą opcję, to na dodatkowy sprzęt potrzebny w lokalu trzeba przeznaczyć ok. 14,5 tys. zł netto. Oczywiście Żarwoka można łączyć też z pizzerią NYPD. 

W tej chwili w obu konceptach obowiązują promocyjne opłaty wstępne. Do obu (a także do każdego innego lokalu gastronomicznego) można też dołączyć należące do Yummy Concepts marki wirtualne.

Biznes z McDonald's

Pod szyldem złotych łuków działa w Polsce ponad 590 restauracji, które prowadzi 106 franczyzobiorców – lokalnych przedsiębiorców. Do 2028 roku McDonald’s planuje rozbudować swoją sieć na polskim rynku o ponad 100 nowych lokali. 

McDonald’s udziela franczyzy wyłącznie osobom fizycznym. Każda umowa dotyczy jednej restauracji i co do zasady zawierana jest na 20 lat. Od kandydatów na franczyzobiorców McDonald's oczekuje wyższego wykształcenia, doświadczenia w zarządzaniu oraz zamieszkania w pobliżu prowadzonej restauracji – do godziny jazdy samochodem. Kandydat musi też dysponować kwotą wymaganą na start współpracy. To min. 2 mln zł, przeznaczone na zakup wyposażenia obejmowanej restauracji (franczyzobiorca jest operatorem restauracji i co do zasady nie jest właścicielem nieruchomości). Wstępna opłata licencyjna wynosi 45 tys. dolarów, na zaopatrzenie restauracji w produkty, środki czystości, opakowania itp. trzeba przygotować ok. 70 tys. zł. Wydatki te mogą być finansowane wyłącznie z dwóch źródeł: środków własnych (min. 25 proc.) i kredytu bankowego (maksymalnie 75 proc.). Franczyzobiorca występuje o kredyt do banku we własnym imieniu, na podstawie złożonej przez McDonald’s oferty franczyzy. Docelowo średni koszt inwestycji w zakup wyposażenia restauracji wynosi powyżej 5 mln zł. 

Proces rekrutacji franczyzobiorców składa się z kilku części. Na zaawansowanym etapie kandydat przechodzi intensywne szkolenia w restauracji McDonald’s, które trwają od 9 do12 miesięcy, w zależności od dyspozycyjności kandydata. Szkolenie służy zdobyciu wiedzy praktycznej i teoretycznej bezpośrednio w restauracji McDonald’s oraz na kursach. Program zakłada poznanie wszystkich stanowisk w strukturze organizacyjnej restauracji i podzielony jest na cztery etapy: szkolenie stanowiskowe (szeregowy pracownik) oraz instruktorskie, szkolenie przygotowujące do prowadzenia zmian (menedżer niższego szczebla), szkolenie rozszerzające wiedzę z zakresu zarządzania restauracją (menedżer średniego szczebla, asystent kierownika restauracji) i szkolenie dla kierowników restauracji. Poczynając od drugiego etapu, szkolenia praktyczne w restauracji uzupełniane są kursami teoretycznymi. 

Jeśli szkolenie idzie zgodnie z planem, mniej więcej w połowie jego trwania kandydat otrzymuje ofertę franczyzy. Określa ona adres lokalu, czas trwania umowy, wysokość wszystkich opłat, cenę wyposażenia oraz planowany termin przejęcia restauracji. Do oferty załączana jest historia przychodów i kosztów za okres ostatnich trzech lat (bądź krótszy, jeżeli restauracja funkcjonuje mniej niż trzy lata). Franczyzobiorca osobiście zarządza swoją restauracją. Oznacza to codzienne zaangażowanie w jej funkcjonowanie, dlatego McDonald's nie akceptuje inwestorów, zainteresowanych wyłącznie korzystnym ulokowaniem kapitału lub cichych wspólników.

Nie tylko pieczywo

W lokalach Gorąco Polecam Smaki z Piekarni klienci znajdą codziennie wypiekane na miejscu pieczywo, świeżo przygotowane kanapki, wrapy, słodkie i słone przekąski, do tego napoje zimne i gorące. Można zrobić zakupy i wyjść, ale można też na miejscu coś zjeść i napić się np. kawy, wypalanej specjalnie dla tej sieci. Zatowarowanie odbywa się przez centralę, aby zachować identyczną jakość produktów we wszystkich lokalach.

Koncept chce rozwijać się w miejscach o bardzo dużym ruchu pieszych. Idealnie sprawdza się w centrach miast, biurowcach, na dworcach, w galeriach handlowych. Franczyzobiorca sam powinien zaproponować lokalizację, ale sieć musi ją zaakceptować. 

Najbardziej optymalna powierzchnia to ok. 70 mkw., które pomieści część produkcyjną, sprzedażową i kilka stolików dla gości. Centrala przygotowuje wstępny projekt i kosztorys inwestycyjny. Przewidywana kwota inwestycji to 300-500 tys.zł netto, w zależności od lokalu. Centrala ze swojej strony dostarcza m.in.: piec, ekspres kolbowy do kawy, lady ekspozycyjne, grzewcze, chłodnicze. Franczyzobiorca dostaje szczegółowe wytyczne , jak powinien być zaaranżowany lokal, jakich użyć płytek, oświetlenia itp.. Dostaje namiary do dostawców, u których może skorzystać z wynegocjowanych dla całej sieci rabatów.

Franczyzobiorca i jego załoga przechodzą szkolenia w jednym z działających lokali, pod okiem trenera. Trener przyjeżdża też na otwarcie i zostaje na kilka dni. Jeśli chodzi o kandydatów na franczyzobiorców, to marka stawia na osoby, które chcą się zaangażować w prowadzenie biznesu. Doświadczenie w branży gastronomicznej czy też w biznesie na pewno będzie dla franczyzobiorcy ułatwieniem, ale nie jest konieczne. Jednorazowa opłata za przystąpienie do sieci wynosi 10 tys. zł netto.

Pub we franczyzie

Wywodząca się z Wrocławia sieć pubów Przybij Piątaka funkcjonuje na rynku od 10 lat. Lokale kierują swoją ofertę przede wszystkim do studentów. Sieć chce się rozwijać w miastach liczących od 200 tys. mieszkańców. Puby najlepiej otwierać w miejscach popularnych wśród studentów, w centrach miastach, ale i w pobliżu akademików. Franczyzodawca pomoże zrobić research konkretnego rynku. Potrzebny jest lokal o powierzchni ok. 200 mkw. oraz miejsce na ogródek sezonowy. Koszt inwestycji franczyzodawca szacuje na ok. 100 tys. zł. Czas oczekiwania na zwrot to 6-9 miesięcy. 

Franczyzobiorca – po podpisaniu listu intencyjnego, który zobowiązuje do poufności – uzyskuje dostęp do danych finansowych, operacyjnych. Poznaje obroty lokali, koszty działalności, wszystkie informacje, które są istotne dla prowadzenia biznesu. Franczyzodawca pomaga w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji. Umowa franczyzowa podpisywana jest dopiero wtedy, gdy franczyzobiorca ma już lokal. Centrala przekazuje wszelkie wytyczne co do tego, jak adaptować wnętrze – od koloru farb po wyposażenie. Franczyzobiorca ma opiekuna, który pomaga mu we wszystkim. Otrzymuje też podręcznik operacyjny i pełne know-how prowadzenia biznesu. Ma dostęp do platformy szkoleniowej, na której są wszystkie niezbędne dokumenty, instrukcje, procedury, pliki ze zdjęciami wnętrz – co pomaga na etapie przygotowań lokalu, instrukcje sprzętów, przykłady audytów, filmy szkoleniowe itd. Każdy członek personelu może zobaczyć, jak wygląda praca na jego stanowisku krok po kroku. Są też na platformie szkolenia dla franczyzobiorcy, z prowadzenia lokalu i działalności gospodarczej. Oprócz tego się szkolenia stacjonarne, w lokalach własnych marki. Franczyzobiorcy otrzymają kontakty do dostawców, u których sieć ma wynegocjowane ceny. Centrala zajmujemy się ogólnopolskim marketingiem marki. Kampania promocyjna dla każdego nowego lokalu zaczyna się na kilka miesięcy przed jego otwarciem. 

 

WIZYTÓWKA TARGÓW FRANCZYZA

Najważniejsze wydarzenie na rynku franczyzy nie tylko w Polsce, ale w całej Europie Środkowo-Wschodniej. W tym roku organizowane są po raz 23. To okazja do spotkania z franczyzodawcami z przeróżnych branż, z markami międzynarodowymi oraz rodzimymi. Organizatorzy zapewniają też bogaty program wykładów i seminariów.  Bilety na wydarzenie można kupić pod adresem https://bilet.franczyza.pl/ – w przedsprzedaży o 50 proc. taniej. W cenie biletu znajduje się także roczna subskrypcja magazynu “Własny Biznes FRANCHISING”.

  • termin: 23-24 października
  • miejsce: Pałac Kultury i Nauki w Warszawie
  • liczba wystawców: ok. 100 

Przeczytaj inne artykuły o Targach Franczyza:

 


POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023