Dobry biznes pod cudzym szyldem
Zdaniem ekspertów, to właśnie sektor usługowy będzie w następnych latach motorem rozwoju rynku franczyzy w Polsce. Sieci z profesjonalnymi usługami pielęgnacyjno-kosmetycznymi rozwinęły w ciągu ostatnich kilku lat, m.in. Instytut Kosmetyczny Dr Ireny Eris i kliniki Collagena. Franczyzę oferują pralnie, m.in. Panda, Perfect Clean i 5aSec. Nawet usługi edukacyjne można świadczyć w oparciu o franczyzę, czyni to kilka szkół językowych, np. EF English First>, Helen Doron i JDJ. W branży usług fotograficznych na franczyzę postawiły firmy: takie jak , Kodak, Fotostop.
Zerwanie z tradycją
Przybywa sieci usługowych w branżach, które do tej pory zarezerwowane były dla tradycyjnego modelu biznesowego, jak bankowość (np. ), usługi finansowe (Polska Agencja Finansowa) czy konsultingowe (np. DGE Bruxells, oferująca doradztwo w zakresie funduszy unijnych).
Dla białych kołnierzyków
W ciągu ostatnich lat zaczął się rozwijać jeszcze do niedawna mało popularny tzw. franchising białych kołnierzyków, czyli usługi dla biznesu, takie jak biura windykacyjne, np. Glob Inkasso, czy firmy oferujące różne usługi dla biznesu, m.in. Mail Boxes (przesyłki kurierskie, spedycyjne i małą poligrafię) czy Cartridge World (napełnianie zużytych kartdridży do drukarek).
Boom w gastronomii
Największa dynamika wzrostu liczby sieci i placówek franczyzowych widoczna jest w biznesie gastronomicznym. Ostatnio aktywnym graczem na tym rynku jest sieć , która, mając kilkunastoletnie doświadczenie w prowadzeniu własnych restauracji, zdecydowała się na sprzedaż licencji.
Gdy rynek zawodzi
Są jednak i takie firmy, które wycofują się z prowadzenia biznesu na zasadach franchisingu albo proponują tzw. partnerską współpracę. Firma Adidas, która jako jedna z pierwszych w naszym kraju zbudowała sieć opartą na franczyzie, już większą część umów franczyzowych zamieniła na zwykłe umowy sprzedaży.
Umowy z franczyzobiorcami wygasiła także Orbis Travel, zastępując je umowami agencyjnymi. Sieć sklepów oferuje współpracę bardzo zbliżoną do franchisingu, w którym biorca licencji nie jest właścicielem placówki.
Z kolei sieci, które posiadają kilka czy kilkanaście własnych placówek handlowych czy usługowych, często nie mają środków, by sfinansować otwarcie kolejnych i zaczynają myśleć o sprzedaży licencji franczyzowych.
- Pojawia się dylemat, czy wziąć kredyt z banku na dalszy rozwój sieci, czy może podzielić się własnością z funduszem venture capital albo wejść na giełdę. Często dobrym pomysłem na rozbudowę sieci okazuje się właśnie franczyza, która angażuje pieniądze biorców. Ale i to rozwiązanie ma swoje wady i zalety, które warto przeanalizować - wyjaśnia Michał Wiśniewski, analityk PROFIT system.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
Już w czwartek zaczynają się jesienne Targi Franczyza! Przyjdź i wybierz biznes dla siebie! Franczyzodawcy czekają od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki.
Już w najbliższy czwartek rozpoczynają się Targi Franczyza 2024. Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki przedstawiciele 100 marek franczyzowych będą dzielić się swoimi sprawdzonymi pomysłami na firmę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...