Trzęsienie ziemi w branży odzieżowej
Na poniedziałkowym spotkaniu z franczyzobiorcami zarząd spółki Semax, do której należą sieci Deep, Vabbi i Hot Oil poinformował swoich partnerów o upadłości firmy.
- Przesłałem do centrali pieniądze ze sprzedaży za luty i poprosiłem o wypłatę prowizji – mówi anonimowy franczyzobiorca sieci należącej do spółki Semax. - Po tygodniu dowiedziałem się, że prowizję mam sobie odciągnąć z aktualnego utargu, bo konta są już zablokowane.
Przedstawiciele firmy nie komentują tej informacji. Prezes sieci jest nieuchwytny tak dla mediów, jak i dla partnerów, dla których bankructwo spółki Semax jest prawdziwym dramatem. Blisko 200 sklepów będzie miało problemy. Franczyzobiorcy, którym inwestycja w sklep dotychczas się nie zwróciła, mogą pożegnać się z wizją przyszłych zysków. W jeszcze gorszej sytuacji będą właściciele sklepów, którzy podpisali długoterminowe umowy najmu lokali.
W branży odzieżowej krążą plotki, że kolejną po Semaksie firmą, która może mieć duże problemy jest Reporter. Firma stanowczo plotkom zaprzecza.
- Mimo kryzysu, który panuje w Polsce, firma funkcjonuje - mówi Kinga Czajor, kierownik sprzedaży ds. franczyzy w firmie Reporter.
Odzieżowych franczyzobiorców czekają ciężkie czasy. Z danych zebranych przez różne sieci wynika, że liczba osób wchodzących do sklepów spadła średnio o 30 proc. Stosunkowo nieźle trzymają się salony odzieżowe w dużych miastach, gdzie odwiedzalność sklepów spadła o 10-15 proc. W galeriach handlowych mniejszych miejscowości spadek wejść klientów jest znacznie większy i sięga nawet 45 proc. Niestety, ucierpią na tym przede wszystkim franczyzobiorcy, bo do nich właśnie należy zdecydowana większość sklepów zlokalizowanych poza aglomeracjami. Sklepy w dużych miastach to z reguły placówki własne sieci.
Niektórzy franczyzodawcy proponują biorcom renegocjację umów franczyzowych. Po przejęciu przez LPP spółki Artman oraz wszystkich należących do niej marek, nowy właściciel przedstawił franczyzobiorcom House nowe umowy, w których obniżono prowizję od sprzedaży. Czekamy na wyjaśnienia rzecznika LPP w tej sprawie.
- LPP po przejęciu Artmana ujednolica zasady współpracy ze wszystkimi franczyzobiorcami. Partnerzy z sieci House otrzymali propozycje nowych umów, a w nich nowe zasady współpracy, które obowiązują w LPP. Jak się okazało, zaproponowane warunki są nieco inne od wcześniejszych, stąd prawdopodobnie zaniepokojenie franczyzobiorców. Co ważne, umowy zaproponowano, nie narzucono. Każdy z partnerów ma prawo wyboru, czy chce kontynuować współpracę, czy się z niej wycofać. Warte podkreślenia jest także to, że z naszej strony informacje na temat zmian były odpowiednio wcześnie komunikowane. Staraliśmy się tak to przeprowadzić, aby nikt nie poczuł się zaskoczony. Mamy nadzieję, że właśnie taki był odbiór przez naszych partnerów - mówi Dominika Nawrocka, rzecznik LPP.
Zła kondycja firm odzieżowych może stać się przyczyną upadku ich partnerów biznesowych, m.in. szwalni i importerów - dostawców ubrań.
Coraz łatwiej za to znaleźć lokalizację i wynająć ją na atrakcyjnych warunkach. Można nawet wynająć powierzchnię w centrach handlowych takich jak Manufaktura w Łodzi czy Galeria Krakowska. Do niedawna graniczyło to z cudem, a odstępne za lokal sięgało kilkuset tysięcy zł i więcej.
(awh, aslod)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
W czasie kilkuletniej restrukturyzacji Gatta zamknęła kilkanaście sklepów. Jak marka radzi sobie teraz?
Zanim Katarzyna Łucka została franczyzobiorczynią Blue Shadow, pracowała w sklepie tej marki przez 10 lat. Co się zmieniło, gdy została jego właścicielką?
Reporter – to nowa nazwa marki dotychczas znanej jako Reporter Young. Skąd ta zmiana?
Jak wejść w branżę modową i otworzyć własną firmę odzieżową? O swojej biznesowej drodze opowiada Katarzyna Milczarkiewicz, właścicielka firmy pg clothes.
4F to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek. Jak otworzyć sklep pod takim szyldem?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...