Nieruchomości 2014
Rok 2014 przyniósł spore zmiany na rynku nieruchomości. Przedstawiciele branży jednomyślnie wskazują, że jednym z najważniejszych wydarzeń było uwolnienie zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami. Wcześniej sprzedażą nieruchomości mogła zajmować się wyłącznie osoba, która miała wyższe wykształcenie kierunkowe w zakresie pośrednictwa obrotu nieruchomościami i co najmniej sześciomiesięczną praktykę zawodową. Od początku tego roku nieruchomości może sprzedawać każdy. To z jednej strony otwiera drogę do zawodu wielu osobom, które dotychczas nie miały na to najmniejszych szans, ale niesie za sobą również zagrożenia wynikające z braku odpowiednich kompetencji. Jednak przedstawiciele firm z branży twierdzą, że wpuszczenie świeżej krwi nie obniży poziomu świadczonych przez nich usług, bo zamierzają utrzymać wysokie standardy doboru franczyzobiorców i ich pracowników. Franczyzodawcy zapowiadają również zwiększenie zakresu szkoleń dla nowych partnerów, aby podnosić poziom prowadzenia partnerskich biur nieruchomości.
– Klienci oczekują profesjonalnych usług i kompleksowej obsługi, a to gwarantuje im znana marka. Wiedzą o tym doskonale niezależni pośrednicy w obrocie nieruchomości, którzy zaczynają szukać solidnej marki i wyrażają chęć współpracy w ramach sprawdzonego, rozpoznawalnego systemu, w którym nadal jednak można działać niezależnie i na własny rachunek, nie tracąc własnej tożsamości, a jednocześnie korzystając ze wszystkich narzędzi oferowanych w sieci – mówi Ewa Zbrzeżna, dyrektor regionalny RE/MAX Polska.
Drugim wydarzeniem, które niepokoiło całą branżę nieruchomości, było ponowne uruchomienie programu Mieszkanie dla Młodych. Pośrednicy obawiali się, że wpłynie on na spadek zainteresowania mieszkaniami z rynku wtórnego.
– Na początku roku z pewnym niepokojem obserwowaliśmy następstwa wprowadzenia na rynek programu Mieszkanie dla Młodych, czyli dopłat do zakupów mieszkań od deweloperów. Jednak jak do tej pory, nasze obawy okazały się bez pokrycia – mówi Piotr Jarosz, dyrektor sprzedaży sieci franczyzowej Metrohouse. – Należy też podkreślić, że po raz pierwszy wprowadzono obligatoryjny obowiązek posiadania wkładu własnego do kredytów udzielanych na zakup nieruchomości. Na razie jest to 5 proc., choć docelowo ma to być 20 proc. Ten fakt prowadzi do większego zainteresowania rynkiem mieszkań w tym roku, ponieważ z roku na rok kredytobiorca będzie musiał posiadać coraz większe oszczędności.
Konkurencja i konsolidacja
Przez ostatnie 20 lat kształtowania się rynku pośrednictwa w obrocie nieruchomościami w Polsce ugruntował się model tworzenia kilkuosobowych, często rodzinnych biur nieruchomości specjalizujących się w obsłudze klientów z pobliskich okolic.. Jednak branża powoli zaczyna się konsolidować, a biura działające na lokalną skalę chcą działać na większym obszarze. Skłaniają je, a raczej zmuszają do tego zmiany, które miały miejsce w ostatnich latach, m.in. zwiększenie liczby pośredników i nowo powstających, małych biur, nadpodaż ofert nieruchomości, korekta cen czy zaostrzenie polityki banków hipotecznych.
– Dziś na rynku utrzymują się głównie te biura, które miały już silną, ugruntowaną, lokalną markę i zdolność reagowania na zachodzące zmiany – wyjaśnia Ewa Zbrzeżna. – Wiele firm, szczególnie tych małych, musiało wycofać się z rynku. Nie były one w stanie podołać kosztom prowadzenia biznesu w trudnych czasach. Ogromna część kilkuosobowych przedsiębiorstw albo zbankrutowała, albo zrezygnowała z prowadzenia biznesu.
Duża konkurencja na rynku sprawia, że firmy z branży nieruchomości coraz większą wagę przykładają do marketingu. Franczyzodawcy dbają, aby ich partnerzy mogli w atrakcyjny sposób przedstawić wystawione na sprzedaż nieruchomości, pamiętają też o promocji samej marki. Dlatego nikogo nie dziwią szeroko zakrojone działania marketingowe prowadzone na portalach społecznościowych, jednak marki zaznaczają swoją obecność również w niespotykany dotąd sposób, np. stosując product placement w filmach bądź serialach.
Jak podaje „Raport o franczyzie w Polsce 2014”, w ubiegłym roku w Polsce działały 23 firmy franczyzowe świadczące szeroko pojęte usługi w branży nieruchomości, które skupiały w swoich szeregach blisko 360 biur. W ubiegłym roku nie było spektakularnego wzrostu liczby placówek franczyzowych, wszystko wskazuje jednak na to, że 2014 okaże się dla branży o wiele łaskawszy. Świadczą o tym chociażby informacje, jakie płyną od największych franczyzodawców w branży. Zapowiadają oni, że do końca roku ich sieci na pewno powiększą się o kilka, a nawet kilkanaście nowych placówek, a w przyszłym roku liczby nowych franczyzowych biur nieruchomości mają iść w dziesiątki.
Magdalena Krocz
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Sieć agencji nieruchomości chce otworzyć dziesięć placówek w tym roku. Czym przyciąga do siebie partnerów?
Tomasz Kazuś niespodziewanie otrzymał propozycję przejęcia oddziału WGN. Jak sobie poradził z nowym wyzwaniem?
Anna Małta prowadzi mobilne biuro Power Invest, ale marzy jej się placówka stacjonarna. Czy uda jej się zrealizować plany?
– Od kiedy nie trzeba mieć licencji, żeby zostać pośrednikiem w obrocie nieruchomościami, coraz więcej osób się tym zajmuje – mówi Joanna Kozak z Północ Nieruchomości.
Power Holding z franczyzą ruszył niewiele ponad rok temu. Dzisiaj ma sześć oddziałów partnerskich. Co oferuje franczyzobiorcom?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Decydując się na własną firmę, mamy do wyboru dwie drogi – zbudować ją od podstaw lub zainwestować w sprawdzony pomysł na biznes. Właśnie nadarza się idealna okazja, żeby skorzystać z drugiego rozwiązania, bowiem 15-16 marca na PGE Narodowym odbędą się Targi Franczyza.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Czy zielona energia to moda, ideologia czy szansa na zarobienie dużych pieniędzy? Piotr Markowski z Corab SA wyjaśnia, w które biznesy z branży OZE warto inwestować.
POPULARNE NA FORUM
WGN idzie na rekord
Bardzo ciekawy artykuł. Warto przyjrzeć się Grupie WGN jako pomysł na biznes.
Od agenta do właściciela
Brawo Panie Tomaszu! Widać, że nieruchomości to Pana pasja. Ciekawa franczyza, może sama zainteresuje się tematem.
Nowa franczyza w nieruchomościach
Dobrze rozumiem, że oprócz agencji nieruchomości mogę zarabiać dodatkowo na poleceniach usług, jak kredyt i ubezpieczenie tak? Pozdrawiam, Krzysztof
Dom czy mieszkanie?
Od dwóch lat mieszkam w Warszawie, aktualnie wynajmuje mieszkanie, ale po podsumowaniu kosztów wychodzi, że bardziej opłaca mi się kupić własny kąt. Tylko mam dylemat...
Marka bogatsza o siedem biur
Ten biznes REMAX to uważam że warto wejść - to jest przyszłość - nieruchomość i ziemia to najlepsza inwestycja długoterminowa - proszę pamiętać ziemi nie przybywa
Marka bogatsza o siedem biur
Ja bodajże w 2008 roku rozmawiałem z pewną miła Panią na temat otwarcia biura REMAX w Pile woj Wielkopolskie - spotkaliśmy się w MacDonald PIŁA W czasie rozmowy miła...
Nieruchomości KNC - czy na na nieruchomościach można zarobić takie pieniądze jakie obiecują?
Prowadzę działalność gospodarczą nie przerwanie od ponad 20 lat i na każdym biznesie można zarobić kwestia kosztów poniesionych czy finansowanie z kredytów i w jakim...
Franczyza Re/Max
Jestem zainteresowany podjęciem współpracy z REMAX mój adres to blechpol@wp.pl tel 660 419 800