Usługi dla biznesu, internet, doradztwo 2014
Według Raportu o franczyzie w Polsce 2014 liczba firm działających na licencji w branży usługi dla biznesu, internet oraz doradztwo prawne i gospodarcze w ciągu ostatnich pięciu lat urosła pięciokrotnie. Tysiąc partnerów prowadzących biznes w wymienionych branżach nie robi może wrażenia, pozytywnie zaskakuje jednak dynamika wzrostu. Spowodowana jest ona przede wszystkim niską kwotą inwestycji – czasem wystarczy już kilka tysięcy złotych. A nawet jeśli nie dysponujemy takimi środkami i zdolnością kredytową, to o taką kwotę zawsze możemy się postarać na przykład w ramach dofinansowania udzielanego przez urzędy pracy. Maksymalna kwota dofinansowania wynosi ok. 20 tys. zł.
Niska kwota inwestycji skłania do zakładania firm usługowych przede wszystkim osoby, które debiutują w roli przedsiębiorcy. – Najbardziej zainteresowani naszą ofertą franczyzową są młodzi ludzie. Mają oni jednak obawy przed założeniem działalności gospodarczej ze względu na koszty jej prowadzenia. Dużym ułatwieniem w tej kwestii są niższe składki ZUS przez pierwsze dwa lata – mówi Piotr Dejer, właściciel MyDej Group, dystrybutor ekotoreb na pieczywo.
Czasem do założenia firmy młodych zmusza sytuacja. Analitycy Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami wyliczyli, że na koniec 2014 roku osoby do 24. roku życia będą stanowiły blisko 20 proc. wszystkich bezrobotnych, a znajdujący się w grupie wiekowej 25-34 lata – prawie 30 proc. Najlepszym lekarstwem na samodzielność zawodową są nie częste wizyty w urzędzie pracy, a wzięcie losu we własne ręce. Dodatkowym atutem zachęcającym do zakładania biznesów usługowych jest brak konieczności posiadania bogatego doświadczenia. Zwykle wystarczą zapał i umiejętności sprzedażowe. Tych ostatnich zresztą możemy nauczyć się na szkoleniach organizowanych przez franczyzodawców. Wiedza, jak rozmawiać z klientem, ma w usługach wyjątkowe znaczenie. Część biznesów na licencji ma sens pod warunkiem pozyskania kilkudziesięciu firm zainteresowanych jej ofertą, to efekt skali. Tak jest na przykład w przypadku umieszczeniem reklam lokalnych firm w jednym dużym panelu. Koszt tej formy reklamy jest niewielki, ale potrzeba dużej liczby reklamodawców, żeby zarobić. Niska cena i lokalny zasięg sprawiają, że korzystają z niej hydraulicy, fryzjerzy, właściciele firm sprzątających i serwisów komputerowych, czyli przedsiębiorcy, którzy rzadko decydują się na inną, niż własna strona internetowa, formę reklamy.
Nowości nie brakuje też w internecie, gdzie pomysłowość do prowadzenia internetu ogranicza tylko wyobraźnia. Tak powstał portal iPowiat.pl, którego framczyzobiorcy sprzedają reklamę publikowaną w lokalnych wyszukiwarkach. Zaletą prowadzenia biznesu internetowego jest brak konieczności wynajmowania biura, bo działalność można prowadzić w domu, a z klientami spotykamy się w ich siedzibie lub w kawiarni. Coraz częściej spotyka się przedsiębiorców zarządzających e-sklepami w modelu dropshippingu. Tak działa franczyza Worldseo, którego partnerzy promują produkty z różnych grup asortymentowych na portalach aukcyjnych i porównywarkach cenowych. Wysyłka zamówienia odbywa się bezpośrednio od producenta, dzięki czemu przedsiębiorca nie potrzebuje magazynu do przechowywania towaru. Poza tym jego zyski są takie same bez względu na miejsce prowadzenia działalności. W końcu internet nie odróżnia e-sklepów prowadzonych w dużych i małych miastach.
Zmiany w branży usługowej polegają głównie na pojawieniu się na rynku wielu innowacyjnych konceptów, takich jak reklamy w windach i na opakowaniach na pieczywie czy zawieszanie paneli wizytówkowych. T,o co jednym wydaje się abstrakcyjnym pomysłem na biznes, dla innych staje się okazją do pracy na swoim. Trzeba tylko uwierzyć w biznes, który jeszcze 2-3 lata temu w ogóle nie istniał, a że inwestycja w niego wynosi nawet 2 tys. zł, wiara przychodzi łatwiej… Kilka lat temu modnymi franczyzami były firmy oferujące uzupełnianie kartridży i tonerów do drukarek. Dziś ta działalność nie wydaje się już tak opłacalna jak kiedyś, bo sklepy internetowe przejęły klientów punktów stacjonarnych.
Prowadzenie działalności internetowej, jeszcze jakiś czas temu oceniane jako drugi kanał dystrybucji, oprócz placówki stacjonarnej, staje się nieodłącznym elementem firmy. Nie chodzi tu tylko o przysłowiową wizytówkę – stronę internetową z adresem i numerem telefonu firmy. Klient z tabletem i smartfonem chce on-line zamówić i zapłacić za usługę oferowaną przez firmę. mTłumaczenia.pl umożliwiają swoim klientom wycenę tłumaczenia tekstu przesłanego za pomocą specjalnej aplikacji, dzięki czemu przetłumaczony dokument można szybciej otrzymać na e-mail. Sklepy internetowe decydują się na inwestycje w oprogramowanie z responsywnym designem, czyli łatwo dostosowujące się do ekranu mobilnych urządzeń. Przedsiębiorcy, którzy zostaną w tyle za techniką, mogą stracić klientów ceniących sobie wygodę, jaką jest internet. Jeśli natomiast w rozwiązania IT zainwestujemy tyle, ile w wyposażenie naszego biura, możemy liczyć na realne zyski w wirtualnym świecie internetu.
Daniel Wilk
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Sieć Northgate Logistics omijają problemy branży transportowej, dzięki specyficznemu modelowi działania.
Miesięczne zarobki partnerów sieci MBE sięgają średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kto może dołączyć?
– Rynek e-commerce nadal się rozwija, a wraz z nim usługi kurierskie. Chętnych do współpracy franczyzowej też nam przybywa – mówi Sylwia Sierakowska z sieci Epaka.pl.
– Automatyzacja procesów księgowych sprawia, że obsługa klienta wymaga nawet o 80 proc. mniej czasu niż wcześniej – mówi Daniel Gawryczuk z Tax Safe.
Firma chce zmotywować do współpracy franczyzobiorców i zapewnia, że podzieli się z nimi połową zysku. Na co jeszcze mogą liczyć?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...