Partnera trzeba dobrze poznać

Dorota Placzyńska, menedżer ds. rozwoju sieci Abra Sklepy Meblowe
Czwartek
19.04.2012
O skutecznych sposobach pozyskiwania franczyzobiorców opowiada Dorota Placzyńska, menedżer ds. rozwoju sieci Abra Sklepy Meblowe.
 

Umowa franczyzowa wiąże partnerów na wiele lat. Na co należy zwrócić uwagę zanim rozpocznie się współpracę?
Współpraca franczyzowa opiera się na długoterminowym powiązaniu partnerów, dlatego obie strony powinny jak najlepiej poznać się jeszcze przed podpisaniem umowy. I właśnie temu służą bezpośrednie spotkania biznesowe, które dla franczyzobiorcy są okazją do lepszego zaznajomienia się z firmą i jej ofertą licencyjną, a dla franczyzodawcy – możliwością do poznania doświadczenia i zaangażowania nowego partnera. Osobisty kontakt pozwala skrócić czas prowadzenia rozmów i okazuje się bardziej efektywny. Mogą to być zarówno indywidualne spotkania w siedzibie franczyzobiorcy, jak i spotkania podczas targów franczyzowych. Te ostatnie mają o tyle przewagę, że oferują możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych franczyzobiorców i prezentacji swojego systemu. Z kolei franczyzobiorca może zapoznać się z naprawdę szeroką i zróżnicowaną ofertą systemów franczyzowych dostępnych obecnie na rynku.

Co daje firmie udział w targach i czym się kieruje w doborze imprez, w których bierze udział Abra?
System franczyzowy Abry działa sprawnie i systematycznie się rozwija, a udział w targach to szansa na jego dodatkową promocję, okazja do bezpośrednich spotkań i prezentacji oferty, prowadzenia rozmów handlowych czy nawiązania kontaktu z osobami przedsiębiorczymi, poszukującymi pomysłu na własny biznes. Przy wyborze imprez tego rodzaju kierujemy się przede wszystkim ich zasięgiem, grupą docelową oraz lokalizacją samego wydarzenia. Zastanawiamy się na przykład, czy miejsce jest już kojarzone z targami lub franczyzą i czy może przyciągnąć odpowiednią liczbę odwiedzających.

Abra brała udział w ubiegłorocznych Targach Franczyzy. Czy spotkania były efektywne? Czy firma pozyskała tam jakiegoś franczyzobiorcę?
Ubiegłoroczne targi franczyzowe w Warszawie okazały się dla nas sukcesem. Nasze stoisko odwiedziło wiele osób zainteresowanych otwarciem własnego biznesu. Wiele z nich po raz pierwszy miało możliwość zapoznania się z ofertą firmy. Bezpośrednie spotkania podczas targów franczyzowych przynoszą konkretne rezultaty: na przykład w maju otwieramy sklep franczyzowy, którego powstanie jest efektem rozmów rozpoczętych właśnie podczas ubiegłorocznych targów. W tym roku spodziewamy się podobnych, a nawet lepszych wyników, ponieważ organizator obiecuje większą liczbę odwiedzających.

Jakie są plany rozwojowe sieci na ten rok?
Od początku 2010 roku Abra rozwija się we franczyzie podpisując kolejne umowy z partnerami. Cztery sklepy już działają, otwarcia kolejnych placówek zaplanowano na najbliższe miesiące, a rozmowy z nowymi partnerami są mocno zaawansowane. W październiku weźmiemy również udział w Targach Franczyzy, ponieważ jest to dla nas możliwość dotarcia do sprecyzowanej grupy docelowej: osób przedsiębiorczych, z inicjatywą, poszukujących ciekawych projektów biznesowych. Dodatkowo przyjazna atmosfera targów sprzyja wzajemnemu poznawaniu się i prowadzeniu rozmów. Nasze oczekiwania dotyczące targów na ten rok? Jeszcze większa liczba odwiedzających i więcej ciekawych rozmów.

rozmawiała (kb)