Sieciowe kawiarnie podbijają rynek

Najbardziej rozpoznawalną marką wśród sieciowych kawiarni jest Tchibo.
Sobota
29.06.2013
Polacy lubią „małą czarną” w kawiarniach Starbucks i McCafe. Kawę coraz chętniej pijemy też w fast foodach.
 

Firma ARC Rynek i Opinia przyjrzała się trendom na rynku kawiarni. Okazało się, że coraz większą popularnością cieszą się marki sieciowe. W ciągu dwóch ostatni lat rozpoznawalność szyldów Starbucks i McCafe wzrosła wśród polskich konsumentów odpowiednio o 14 i 13 pkt proc. O 8 pkt proc. poprawiła się natomiast rozpoznawalność Wild Bean Cafe, obecnych na stacjach paliw BP.

Choć kawę wciąż najchętniej pijemy w domu i pracy, to coraz częściej na „małą czarną” wpadamy do sieci typu fast food – ich popularność w tym zakresie wzrosła z 22 do 26 proc.
- Fast foody systematycznie rozszerzają swoją ofertę dla kawoszy, dlatego stają się coraz częściej alternatywą dla kawiarni sieciowych - mówi Marzena Białasek z ARC Rynek i Opinia. - Wzrost, jaki odnotowały fast foody jako miejsce spożywania kawy również ma konotacje cenowe. Przykładowo najpopularniejsza wśród klientów kawiarni sieciowych kawa latte w McCafé kosztuje średnio 2 zł mniej niż w kawiarniach sieciowych.

Jak wskazują specjaliści ARC Rynek i Opinia, najpopularniejsze sieci nie różnią się między sobą, jeśli chodzi o najczęściej podawane motywy odwiedzania. Klienci dostrzegają jednak cechy charakterystyczne poszczególnych marek – w Empik Cafe i Tchibo zrobimy dodatkowo zakupy, w Grycanie możemy liczyć na smaczny deser, Starbucks uchodzi zaś po prostu za modne miejsce.

Z naszego badania wynika, że klienci kawiarni sieciowych są zadowoleni z ich oferty. Tym, co sprawiłoby, że częściej odwiedziliby kawiarnię sieciową są bardziej atrakcyjne ceny – zarówno w przypadku zakupu zestawu kawy z ciastkiem, jak również możliwość skorzystania z oferty dnia czy wykorzystania karty rabatowej.

(gum)


Grzegorz Morawski
dziennikarz