Lody (Bonano) przełamane
Radosław Charubin, właściciel Lodów Bonano
Lody Bonano posiadają w Polsce prawie 200 lodziarni. Czy to nie najlepszy moment na wejście na zagraniczne rynki?
W tym roku pojawiliśmy w chorwackim Zadarze. Być może współpraca z franczyzobiorcą zaowocuje podpisaniem umowy na wyłączność na całą Chorwację. Baliśmy się początkowo, że świderki Bonano przegrają z popularnymi tam lodami gałkowymi. Nasze obawy na szczęście się nie potwierdziły. Poza tym mamy coraz więcej zapytań o współpracę od Polaków mieszkających w Niemczech i na wyspach brytyjskich, którzy chcieliby tam poprowadzić lodowy biznes.
Jak przebiegał rozwój sieci od chwili jej powstania?
Pierwsza lodziarnia Bonano powstała w 2003 roku. Pierwotne założenia zakładały, że punkty sprzedaży będą powstawały na Podlasiu, ale zainteresowanie przedsiębiorców z innych regionów Polskich przeszły moje oczekiwania. Największych przyrost lodziarni Bonano miał miejsce w dwóch ostatnich latach. W 2013 roku przybyło 50 lokali, a w 2014 roku – 75. Sieć urosła do blisko 180 lodziarni. Pod koniec minionego roku podpisaliśmy ponad 20 umów franczyzowych, ale ich dokładna liczba będzie znana wiosną. Często dotychczasowi partnerzy nie poprzestają na otwarciu jednego punktu, decydując się w następnym sezonie na rozszerzenie działalności o kolejne placówki.
Jakie są warunki współpracy z Lodami Bonano?
W zależności modelu współpracy wymagana powierzchnia wynosi 10-25 m2 przy lokalu stacjonarnym, 8 m2 jeśli myślimy o prowadzeniu wyspy lodowej w galerii handlowej. W przypadku otwierania lodziarni w istniejącym już lokalu, np. w kawiarni, potrzeba 3-5 m2. Format prowadzonego biznesu decyduje o kwocie inwestycji. Na stacjonarną lodziarnię wydamy ok. 15 tys. zł, zakładając, że dzierżawimy maszynę do produkcji lodów, a 10 tys. zł pochłoną prace remontowe lokalu. Największy wydatek wiąże się w naszej branży zakup sprzętu do robienia świderków, który kosztuje 34 tys. zł. Dlatego umożliwiamy rozłożenie płatności na dwie raty, wypożyczenie lub leasing urządzenia. Miesięczne opłaty licencyjne pobieramy tylko w okresie prowadzenia sprzedaży. Przekazujemy partnerowi projekt lokalu, niezbędną dokumentację sanitarną, projekty reklamy zewnętrznej i materiałów marketingowych. Szkolenia, które odbywają się w placówce własnej i lokalu franczyzobiorcy, obejmują poznanie receptur oraz obsługę urządzeń.
rozmawiał (dw)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Jaki biznes się opłaci w 2025 roku
/07.01.2025
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Dowiedz się z nowego numeru magazynu "Własny Biznes FRANCHISING".
Intermarché obniża ceny, So Coffee nie chce marnować jedzenia, a Multi Ice Group podlicza otwarcia. Przegląd tygodnia 10-17 lutego.
Statystyczny Kowalski zjada 5 l lodów rocznie. A pewnie mógłby nawet czterokrotnie więcej, jak np. przeciętny Amerykanin. Branża lodowa ma więc spory potencjał. Jak otworzyć lodowy biznes?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes przeanalizowaliśmy w marcowym wydaniu magazynu.
Na pewno taki, w którym franczyzobiorcy mogą liczyć na solidne wsparcie franczyzodawcy. Przedstawiamy kilkadziesiąt konceptów franczyzowych, w których inwestycję warto rozważyć w 2023 roku.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Pomysły na biznes w usługach – franczyzy, które zmieniają miasta
/21.10.2025
Centra VR, mobilne powerbanki, nowoczesne pralnie czy punkty pobrań – na Targach Franczyza w Warszawie będzie można sprawdzić, jak wiele twarzy ma dziś branża usług. To konkretne pomysły na biznes gotowe do wdrożenia w każdym mieście.
Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki to miejsce, gdzie pomysły na własny biznes nabierają realnych kształtów. Śledź naszą relację i przekonaj się, dlaczego warto być tam osobiście!
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali