Stacje benzynowe szukają „mocnych pleców”
Do tej pory modelowym przykładem rynku podlegającemu konsolidacji była branża artykułów spożywczych. Niezależni przedsiębiorcy poszukujący lepszych warunków handlowych przystępują do sieci franczyzowych, by wytrzymać konkurencję ze strony supermarketów i dyskontów. Zyskują przy tym rozpoznawalny szyld, a także doradztwo w zakresie doboru asortymentu ze strony franczyzodawcy. Zjawisko łączenia się w sieci i grupy zakupowe ma jednak miejsce na wielu innych rynkach. Szczególnie zaś intensywnie przebiega w branży stacji paliw.
Jak wynika z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, liczba stacji paliw w Polsce na koniec 2014 roku wyniosła 6 479 – o 270 placówek mniej, niż rok wcześniej. Co roku przybywa jednak punktów zrzeszonych w sieciach franczyzowych. Na koniec grudnia 2014 było ich łącznie 2,6 tys. (agencyjnych i franczyzowych), zrzeszonych pod 14 szyldami. To najlepszy dowód na postępującą konsolidację, w której franczyza odgrywa kluczową rolę. Świadome tego trendu koncerny paliwowe dokładają coraz większych starań, by przekonać niezależnych właścicieli do przystąpienia do swoich konceptów. A stacje franczyzowe stanowią coraz większy odsetek wszystkich placówek i ich sieci.
- Na koniec 2014 r. polska sieć koncernu obejmowała 1 768 obiektów, z czego 447 to stacje franczyzowe. Oznacza to, że co czwarta stacja w kraju pod marką Orlen lub Bliska jest stacją zarządzana przez naszego partnera przy wsparciu operacyjnym PKN Orlen – mówi Marek Meksuła, kierownik działu akwizycji i sprzedaży DOFO (Dealer Owned Franchise Operated – przyp. red.) w PKN Orlen.
- Dla Statoil Fuel & Retail Polska rozwój franczyzy to pozyskiwanie nowych lokalnych rynków, gdzie potencjalny franczyzobiorca ma już niejednokrotnie ugruntowaną pozycję i opinię, a dodanie znanego logo do stacji jest naturalnym kierunkiem dobrze już prosperującej firmy. Sieć Statoil w Polsce liczy 353 stacje , z czego 78 to stacje franczyzowe – dodaje Krystyna Antoniewicz-Sas, dyrektor ds. Komunikacji Statoil Fuel & Retail Polska.
Po co franczyza
Rozpoznawalny szyld to dla niezależnych przedsiębiorców cenny atut, bo dodaje wiarygodności w oczach klientów (ci często rezygnują z tankowania na stacji typu „no name” z obawy przed niską jakością paliw). Korzyści z przystąpienia do sieci może być jednak znacznie więcej – od warunków zakupu paliw, przez centralny marketing i programy lojalnościowe, po wsparcie w prowadzeniu działalności i szkolenia.
- Franczyzodawca pomaga też dbać o poziom techniczny stacji oraz odpowiednie przygotowanie załogi. Już na etapie projektowania, a następnie budowy wspiera dealera, wykorzystując wiedzę wynikającą z doświadczeń w zakresie technologii, know-how, merchandisingu czy standardów bezpieczeństwa. To pozwala efektywniej wykorzystać czas, a także niejednokrotnie oszczędzić koszty związane z budową stacji – tłumaczy Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik prasowy polskiego oddziału BP Europe.
W ramach współpracy franczyzowej to przedsiębiorca pozostaje właścicielem swojej stacji i ponosi koszty inwestycyjne związane z jej budową i rozwojem. Korzysta przy tym z know-how i doświadczenia franczyzodawcy. Większość franczyzobiorców w branży to osoby, które przystąpiły do sieci franczyzowej z już istniejącym obiektem. Nie brakuje jednak takich, którzy zadebiutowali jako franczyzobiorcy – i to bez znajomości stacyjnego biznesu.
- 60 proc. właściciel stacji franczyzowych Statoil nie miało wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu stacji – mówi Krystyna Antoniewicz-Sas.
Podkreśla przy tym, że jak w każdej branży sukces współpracy we franczyzie zależy przede wszystkim od wyboru franczyzodawcy, który będzie spełniał nasze oczekiwania.
- Firma lub osoba poszukująca franczyzy stacji paliw, powinna zwrócić uwagę na kompletność oferty: czy jest to tylko sprzedaż paliw pod logo koncernu, czy to, co charakteryzuje franchising, czyli dzielenie się wiedzą i wsparciem we wszystkich dziedzinach funkcjonowania stacji. Istotne jest też to, jaka jest liczba stacji własnych firmy, im więcej, tym większa gwarancja, że franczyza to nie sposób na finansowanie stacji własnych tylko dopełnienie i rozszerzenie oferty o nowe rynki - dodaje przedstawicielka Statoil.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Na handlu używanymi samochodami nadal można zarobić – przekonuje Dawid Błachucki, franczyzodawca marki Handlarzyki.pl.
Zanim Michał Peksa został franczyzobiorcą LucArt, sam robił w sklepach tej sieci zakupy. Jak ocenia markę patrząc na nią z drugiej strony lady?
Franczyzodawca Handlarzyki.pl zapewnia, że minimalna marża na sprzedaży używanego auta to 2-3 tys. zł, a czasem nawet dwa razy więcej.
Franczyzodawca Blinkee.city zapewnia, że inwestycja w jego biznes zwraca się przeważnie w jeden sezon.
Polacy coraz chętniej zamiast kupować samochód, decydują się na jego wynajem. Trend ten zamierza wykorzystać firma Rentis, która szuka partnerów zainteresowanych uruchomieniem nowoczesnej wypożyczalni samochodów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
POPULARNE NA FORUM
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
jeśli myślisz o wejściu w biznes z franczyzą Orlenu, to pewnie warto zacząć od jakiegoś researchu. Spróbuj skontaktować się bezpośrednio z przedstawicielami Orlenu,...
Ankieta dla posiadaczy stacji franczyzowej PKN Orlen SA
Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dotyczącej opłacalności franczyzy stacji paliw PKN Orlen SA. Z góry dziękuję za poświęcony czas...
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
Czy jest ktoś właścicielem franczyzy Orlenu i byłby w stanie mniej więcej podać jakich zysków można się spodziewać? Albo może ktoś posiada takie informacje?
Pieniądze z moto-sklepu
Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...
Pieniądze z moto-sklepu
Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...
Pieniądze z moto-sklepu
Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)
Pieniądze z moto-sklepu
To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...
Pieniądze z moto-sklepu
Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...