Franczyzowe kawiarnie zmieniły właściciela
Do tej pory Wojtex rozwijał cztery sieci fast foodów: Biesiadowo, Crazy Piramid Pizza, Rybkodajnia i Western Chicken. Teraz, właściwie równolegle, zainwestował w dwa nowe przedsięwzięcia: przejęcie funkcjonującej od kilku lat marki Take Away Coffee oraz we własny pomysł na lodziarnie i kawiarnie.
Kawa z nową strategią
Kawiarnie Take Away Coffee są w Polsce zaledwie trzy. Wyróżniają się niewielką powierzchnią, najmniejsza ma zaledwie 6 m2. Choć jeszcze miesiąc temu właściciel spółki SaleCity, twórcy marki, zapewniał nas, że planuje kolejne otwarcia, teraz zdecydował się na sprzedaż.
– Take Away Coffee to najmniejszy w Polsce koncept kawowy, jeśli chodzi o powierzchnię lokali – mówi Wojciech Goduński, właściciel firmy Wojtex. – To tania franczyza, a takie są popularne. Dlatego liczymy, że uda nam się ją prężnie rozwinąć. Mamy na to kilka pomysłów. Chcemy, aby pod tym logo działały zarówno małe punkty, jak dotychczas, ale też duże kawiarnie. Z czasem planujemy również wejść we współpracę ze stacjami benzynowymi. Oprócz tego Take Away Coffee będą funkcjonowały w formie przyczep gastronomicznych. Zakładamy, że koszt takiej przyczepy zamknie się w 30 tys. zł.
Strategia na rozwój świeżo przejętej marki wydaje się już być przemyślana. Firma Wojtex zapowiada obniżenie ceny pakietu startowego dla nowych franczyzobiorców – z 25 do 20 tys. zł (jest w nim m.in. ekspres i inne urządzenia do przygotowywania kawy, witryna chłodnicza, akcesoria typu kubki). Miesięczna opłata franczyzowa wyniesie 500 zł. Ci, którzy już są w sieci też mają skorzystać na zmianie jej właściciela.
– Zmniejszą się im koszty działalności, np. dzięki niższym cenom zakupu kawy. My po pierwsze mamy własną hurtownię, a po drugie większą siłę przebicia w negocjacjach cenowych – podkreśla Goduński.
Komu lody?
Szósta marka Wojtexu, która lada dzień ma pojawić się na rynku, oparta jest na trochę podobnych założeniach. To Mangatto, sieć lodziarni, która będzie się rozwijać w kilku różnych formach.
– Po pierwsze proponujemy naszym franczyzobiorcom w pełni wyposażone przyczepy gastronomiczne – wylicza własciciel Wojtexu. – Będą w nich sprzedawane lody z automatu, gofry, rurki z kremem, soki, lemoniada. Koszt w pełni wyposażonej przyczepy to 55 tysięcy zł.
Takich przyczep przygotowano 10. Na prawie wszystkie są już chętni. W większości będą stały przed galeriami handlowymi.
Druga propozycja sieci Mangatto to samodzielne kawiarnie, gdzie oprócz lodów czy gofrów podawane będą też różne rodzaje kawy. Tutaj koszty inwestycji zależą oczywiście od wielkości i stanu lokalu, jakim będzie dysponował franczyzobiorca. Należy jednak założyć, że zaczynają się od 20 tys. zł.
Kolejnym rozwiązaniem są małe punkty, z okienkiem podawczym. Muszą mieć minimum 8 m2 powierzchni. Koszt ich przygotowania i wyposażenia zaczyna się od 15 tys. zł. Ostatnia propozycja to wyspy lodowe w galeriach handlowych. Wraz z wyposażeniem kosztują około 15 tys. zł.
Czy nie jest zbyt późno na uruchamianie „lodowego” biznesu? Tegoroczny sezon zaczął się już wiele tygodni temu.
– Zdajemy sobie sprawę, że późno startujemy, ale chcieliśmy starannie przygotować nasz nowy koncept – tłumaczy Wojciech Goduński. – Ma być tani, ale profesjonalny, z dobrym sprzętem. Zamówiliśmy np. nowoczesne maszyny do napowietrzania lodów. Produkt jest smaczny, a jednocześnie urządzenie zapewnia dużą wydajność i zmniejsza koszty produkcji.
Franczyzodawca nie pobiera opłaty licencyjnej. Miesięczna opłata franczyzowa to 500 zł. W przypadku przyczep ma dotyczyć tylko miesięcy sezonowych.
Firma może pomóc nowym franczyzobiorcom w znalezieniu lokalu.
– Zaczęliśmy współpracę z galeriami handlowymi. Na naszej stronie internetowej stworzyliśmy też dział pozyskiwania lokali. Będą się tu pojawiać np. ogłoszenia biur nieruchomości – zapowiada właściciel.
Właściciel Wojtexu mówi, że jego biznesowe motto brzmi: „Kto się nie rozwija, ten się zwija. Kto stoi w miejscu, ten wkrótce zaczyna się cofać”. Teraz zapowiada, że ma apetyt na kolejne przejęcia.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
AM AM Kebab zmienia zasady gry
/06.11.2025
AM AM Kebab wprowadza aplikację lojalnościową, aktualizuje ofertę i zapowiada nową kampanię reklamową. To największe zmiany w działalności marki od początku jej istnienia.
Pierwszy punkt Mistrza Piekarza działa dopiero od kilku miesięcy, a sieć już planuje dalszą ekspansję. Nowy model mobilnej piekarni przyciąga przedsiębiorców m.in. niską kwotą początkowej inwestycji.
Sushi Bistro wprowadza zmiany w menu i chwali się wzrostami sprzedaży.
Tibesti2Go otwiera pizzerie nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Jak dołączyć do sieci?
Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Poukładany interes
/14.11.2025
Kto buduje lub remontuje, będzie też wykańczał i wyposażał. Przedstawiciele DDD Dobre Dla Domu mówią, że sklep z artykułami wyposażenia wnętrz to perspektywiczny biznes. I stosunkowo niedrogi.
W tym roku Kodano Optyk chce otworzyć w sumie mniej więcej 40 nowych salonów – nie tylko w Polsce, ale też za granicą. Jak idzie realizacja planów?
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie.
Relacjonujemy w najnowszym odcinku Franczyza News wszystko, co wydarzyło się na Targach Franczyza. To była doskonała okazja, by z bliska zobaczyć, jak dynamicznie rozwija się rynek franczyzy w Polsce.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali