Nie szata zdobi partnera
W pierwszym kwartale Esotiq pracował nad otwarciami salonów w Niemczech. Ale na rodzimym rynku też nie próżnował.
Trwały przygotowania do debiutu sieciowej marki odzieżowej Femestage Eva Minge, która powstała we współpracy ze znaną projektantką. Pierwsze salony zostały otwarte w kwietniu. Obecnie jest 8. Cel na ten rok to 25 salonów Femestage Eva Minge. Oczekujemy, że nowa marka odzieżowa przyczyni się do przyspieszenia dynamiki sprzedaży w kolejnych kwartałach tego roku.
Czym różni się nowy koncept od Esotiq, a także od innej marki w portfolio spółki – Eva Minge Design?
Linia Femestage powstała z myślą o młodszych klientkach, które cenią projekty Ewy Minge. Odbiorcą tej marki są także m.in. dotychczasowe klientki Esotiq. To aktywne kobiety poszukujące elegancji w codziennym wydaniu. Oba koncepty rozwijane są we franczyzie. Natomiast dom modowy Eva Minge Design ma zajmować się sprzedażą najbardziej prestiżowych kolekcji Eva Minge na rynkach zagranicznych. W ten biznes inwestujemy, ale nie budujemy go w oparciu o licencję franczyzową. Zwiększamy dostępność ekskluzywnych kolekcji w prestiżowych butikach na świecie.
W ubiegłym roku przychody Esotiq Henderson wzrosły o 17 proc., a powierzchnia sklepowa o blisko 10 proc. W jakim stopniu większa sprzedaż to zasługa nowych otwarć?
W sklepach porównywalnych sprzedaż wzrosła o 18 proc., co pokazuje, że lepsze wyniki nie wynikały tylko z przyrostu powierzchni. W tym roku planujemy zwiększyć sieć sprzedaży o 20 proc. Do końca 2015 r. spółka zamierza zwiększyć łączną powierzchnię sprzedaży o około 3,5 tys. m2 poprzez otwarcie do 61 salonów, co da łączną liczbę 275 salonów na terenie kraju. W Niemczech Esotiq w tym roku planuje zwiększenie sieci maksymalnie do 10 salonów. Nowe placówki, w Polsce i za granicą, będą otwierane głównie na zasadach franczyzy.
Zdarzają się zamknięcia?
W sieci Esotiq, tak jak w każdej innej, dochodzi do zamknięć salonów. U nas to kilka przypadków rocznie, co jest niewielkim procentem w odniesieniu do posiadanych 230 salonów. 230 salon został otwarty 29 maja w Starym Browarze w Poznaniu, ubiegły rok kończyliśmy z 210 salonami. Najczęstsza przyczyna zamknięć to zmiana lokalizacji na bardziej korzystną.
Jaką kwotą musi dysponować franczyzobiorca zainteresowany otwarciem Esotiq i Femestage?
Koszt inwestycji związany z aranżacją franczyzowego salonu Esotiq to 500-800 zł za m2, które trzeba przeznaczyć na zakup mebli oraz elementów dekoracyjnych. W przypadku salonu Femestage Eva Minge jest to 2,5 tys. zł za m2. W tym wypadku mówimy już o pełnej aranżacji wraz z projektem i meblami. Esotiq to franczyza depozytowa – partner nie kupuje towaru na własny rachunek, natomiast zarabia na prowizji od przekazanych mu towarów.
Po jakim czasie od otwarcia sklep staje się rentowny?
Założeniem sprawdzonym w praktyce jest to, aby salon zarabiał na koszty w pierwszym miesiącu funkcjonowania, a w miarę możliwości generował od pierwszego miesiąca zysk. Akcje marketingowe są przewidziane dla każdego punkt od pierwszego dnia funkcjonowania salonu. Czas zwrotu inwestycji uzależniony jest od lokalizacji, powierzchni i średniej ilości klientów w punkcie sprzedaży.
Wśród franczyzobiorców z branży pojawiają się poglądy, że franczyza w branży odzieżowej to bardzo prosty biznes. Wystarczy „powiesić ciuchy na wieszakach” i czekać na klienta. Tak to rzeczywiście działa?
To nie jest takie proste. Nie wystarczy powiesić bielizny czy ciuchów na wieszakach. Nasi franczyzobiorcy muszą wierzyć w to, co robią, grać z nami w jednym zespole, odpowiednio zadbać o klienta. My z kolei musimy zadbać o jakość oferowanych produktów i wesprzeć franczyzobiorców marketingowo. Dobry, zmotywowany sprzedawca ma znaczący wpływ na wszystkie wskaźniki sprzedażowe – skuteczność, wysokość zakupu i częstotliwość wizyt.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
W czasie kilkuletniej restrukturyzacji Gatta zamknęła kilkanaście sklepów. Jak marka radzi sobie teraz?
Zanim Katarzyna Łucka została franczyzobiorczynią Blue Shadow, pracowała w sklepie tej marki przez 10 lat. Co się zmieniło, gdy została jego właścicielką?
Reporter – to nowa nazwa marki dotychczas znanej jako Reporter Young. Skąd ta zmiana?
Jak wejść w branżę modową i otworzyć własną firmę odzieżową? O swojej biznesowej drodze opowiada Katarzyna Milczarkiewicz, właścicielka firmy pg clothes.
4F to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek. Jak otworzyć sklep pod takim szyldem?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jeśli marzysz o własnym biznesie, szukasz inspiracji lub chcesz dowiedzieć się więcej o franczyzie – teraz jest idealny moment, by działać!
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...