Licencja na petrobiznes
Jak wynika z danych PROFIT system, na koniec 2013 roku w Polsce działało 1,1 tys. licencyjnych stacji paliw, a rok później już 1,4 tys. Oznacza to, że już blisko co czwarta stacja nad Wisłą obsługuje kierowców pod sieciowym szyldem. W miarę jak liczba partnerskich punktów rośnie, franczyza odgrywa na rynku stacji paliw coraz istotniejszą rolę.
Franczyzowy model zyskuje na znaczeniu w strategiach największych rynkowych graczy. Na dziewięć stacji, jakie w tym roku otworzył LOTOS, pięć należy do franczyzobiorców. Partnerzy prowadzą już 175 spośród 447 obiektów działających w sieci polskiej grupy. Stacje na licencji stanowią też ważny fragment w dorobku PKN Orlen.
– Na koniec 2014 roku polska sieć koncernu obejmowała 1 768 obiektów, z czego 447 to stacje franczyzowe. Oznacza to, że co czwarta stacja w kraju pod marką Orlen lub Bliska jest stacją zarządzaną przez naszego partnera przy wsparciu operacyjnym Orlen. Rolę takiej sieci określamy jako bardzo istotną w budowaniu potencjału sprzedażowego koncernu – mówi Marek Meksuła, kierownik działu akwizycji i sprzedaży DOFO (ang. dealer owned, franchise operated – czyli stacje franczyzowe) w PKN Orlen.
Na partnerów w znacznym stopniu stawiają też zagraniczne marki. Franczyzobiorcy zarządzają 228 spośród 480 stacji BP, a w ramach konceptu Statoil prowadzą 78 spośród 353 stacji. Licencję sprzedaje też wielu innych operatorów, a niemiecki koncern Total, który w tym roku zadebiutował na polskim rynku, również zapowiedział rozwój we franczyzie.
Po co licencja?
Dlaczego właściciele niezależnych stacji decydują się na przystąpienie do sieci? Jednym z decydujących względów jest znana marka. W tym biznesie rozpoznawalny szyld znaczy więcej niż w wielu innych branżach. Coraz częściej to od rozpoznawalności brandu zależy, czy kierowca zatrzyma się na tej, czy innej stacji.
Oprócz popularnego obrandowania, franczyzobiorcy odnoszą korzyści marketingowe, a także zyskują dostęp do know-how dawcy licencji.
– Program szkoleń w BP przewiduje przekazanie niezbędnej wiedzy m.in. z zakresu procedury odbioru paliw, obsługi klientów, standardów bezpieczeństwa, codziennych procedur dotyczących kontroli i kompletowania dokumentów. Ze względu na niejednolity charakter pracy poszczególnych osób na stacji przewidziane są zasadniczo dwa odrębne projekty szkoleniowe – dla kierowników stacji i dla pozostałej części załogi. Wszyscy pracownicy stacji, zarówno własnych, jak i partnerskich, mają dostęp do platformy e-learningowej, gdzie znajdują się m.in. multimedialne materiały szkoleniowe – mówi Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik prasowy BP Polska.
– Stacje franczyzowe uczestniczą we wszystkich akcjach promocyjnych sieci i maja dostęp do materiałów marketingowych bez dodatkowych opłat – dodaje Krystyna Antoniewicz-Sas, dyrektor ds. komunikacji Statoil Fuel & Retail Polska.
Niezależnym stacjom coraz trudniej jest walczyć o klienta, ponieważ nie dorównują potencjałem zakupowym swoim koncernowym konkurentom. Nie są więc w stanie zaoferować klientom tak atrakcyjnych cen, jak duzi gracze. Nie wspominając o tym, że w strukturze przychodów stacji coraz ważniejszą rolę odgrywa oferta szybko zbywalnych produktów spożywczych (FMCG), a w tym zakresie dobre warunki handlowe może zapewnić tylko silny hurtownik. Dla wielu właścicieli niezrzeszonych stacji jedyną szansą na utrzymanie swojego biznesu jest więc przystąpienie do sieci. W ten sposób zyskują nie tylko handlową „dźwignię” w postaci korzystniejszych warunków zatowarowania.
10 i 11 czerwca we Wrocławiu odbędą się Międzynarodowe Targi Paliwowe – Stacja i Biznes Przyszłości. Szczegółowy program targów dostępny na stronie www.targipaliwowe.pl
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Na handlu używanymi samochodami nadal można zarobić – przekonuje Dawid Błachucki, franczyzodawca marki Handlarzyki.pl.
Zanim Michał Peksa został franczyzobiorcą LucArt, sam robił w sklepach tej sieci zakupy. Jak ocenia markę patrząc na nią z drugiej strony lady?
Franczyzodawca Handlarzyki.pl zapewnia, że minimalna marża na sprzedaży używanego auta to 2-3 tys. zł, a czasem nawet dwa razy więcej.
Franczyzodawca Blinkee.city zapewnia, że inwestycja w jego biznes zwraca się przeważnie w jeden sezon.
Polacy coraz chętniej zamiast kupować samochód, decydują się na jego wynajem. Trend ten zamierza wykorzystać firma Rentis, która szuka partnerów zainteresowanych uruchomieniem nowoczesnej wypożyczalni samochodów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
POPULARNE NA FORUM
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
jeśli myślisz o wejściu w biznes z franczyzą Orlenu, to pewnie warto zacząć od jakiegoś researchu. Spróbuj skontaktować się bezpośrednio z przedstawicielami Orlenu,...
Ankieta dla posiadaczy stacji franczyzowej PKN Orlen SA
Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dotyczącej opłacalności franczyzy stacji paliw PKN Orlen SA. Z góry dziękuję za poświęcony czas...
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
Czy jest ktoś właścicielem franczyzy Orlenu i byłby w stanie mniej więcej podać jakich zysków można się spodziewać? Albo może ktoś posiada takie informacje?
Pieniądze z moto-sklepu
Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...
Pieniądze z moto-sklepu
Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...
Pieniądze z moto-sklepu
Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)
Pieniądze z moto-sklepu
To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...
Pieniądze z moto-sklepu
Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...