Blikle kontra Blikle?
Nie milkną echa wpisu, jaki niedawno zamieścił na Facebooku wieloletni prezes A.Blikle, Andrzej Jacek Blikle. Obecny członek rady nadzorczej odciął się od polityki prowadzonej przez obecny zarząd spółki, prosząc o zaprzestania kierowania do niego korespondencji związanej z firmą.
„Od grudnia 2012 r. rodzina Blikle nie ma żadnego wpływu na dokonujące się w firmie przekształcenia. Wszelkie zmiany, jakie dokonały się w firmie od zimy 2012 r. do chwili obecnej, są dziełem trzech kolejnych zarządów naszej firmy” – napisał Andrzej Blikle.
Od 2012 roku, czyli od czasu, gdy udziały w A.Blikle weszły w posiadanie fundusz Vertigo Investments. Rodzina przedsiębiorców zdecydowała się na wpuszczenie do spółki zewnętrznego inwestora po tym, jak w 2011 roku przychody firmy spadły o 20 proc., a strata sięgnęła ponad 300 tys. zł. Fundusz, wraz z prywatnym inwestorem Piotrem Pinińskim (szkockim potomkiem polskiej szlachty), dofinansowali spółkę milionami złotych. Dziś dysponując pakietem większościowym samodzielnie kreują strategię rozwoju firmy. Nie wydaje się jednak, by miał jasną wizję rozwoju marki. Na początku 2014 roku, gdy sieć liczyła 28 lokali, jego przedstawiciele zapowiadali wykorzystanie franczyzy i poszerzenie sieci do 80 placówek w cztery lata. Plany stoją pod znakiem zapytania, bo dziś lokali jest mniej, niż było – 25 własnych i dwa franczyzowe. Choć ta druga liczba reprezentuje status quo na sierpień. Dziś bowiem przedstawiciele firmy nie chcą ani komentować słów Andrzeja Blikle, ani przekazać informacji o aktualnej liczbie franczyzobiorców.
– Nie udzielamy żadnych komentarzy w tej sprawie – powiedział nam Jacek Parol, dyrektor ds. franczyzy w A.Blikle. Przyznał jednocześnie, że sprawami związanymi ze sprzedażą licencji sam zajmuje się od niedawna.
Rozbudowa sieci to jednak tylko jedno z wielu wyzwań, z jaką musi zmierzyć się aktualny zarząd. W sieci znaleźć można coraz więcej komentarzy konsumentów zawiedzionych spadającą jakością produktów dostępnych w lokalach A.Blikle. Zdecydowana deklaracja Andrzeja J. Blikle też jest dowodem na to, że w spółce nie wszystko gra.
Nestor gotów do rozmów
Poproszony przez nas o komentarz Andrzej J. Blikle przyznał, że sprawa ma dla niego wymiar osobisty i jest bolesna. Nie chce mówić o szczegółach konfliktu z obecnym zarządem firmy, ale przypomina, że sam dokonał przekazania władzy synowi Łukaszowi w grudniu 2010 roku. Ten zaczął z przytupem – od czystek na stanowiskach kierowniczych (zwalniając m.in. głównego technologa żywienia), ale po dwóch latach bez wyraźnych osiągnięć zarządczych oddał władzę w firmie.
Blikle – senior tak opowiada o sukcesji w biznesie, z którym dziś ma coraz mniej wspólnego.
– Zrezygnowałem z zarządzania firmą, ponieważ miałem inne plany zawodowe. Chciałem poświęcić się pracy naukowej, pisaniu książek, prowadzeniem wykładów.. Chciałem też przekazać firmę synowi – mówi przedsiębiorca i naukowiec.
Dziś martwi, że sprawy przybrały taki obrót, ale nie wyklucza możliwości współpracy z obecnym zarządem.
– Nigdy nawet nie myślałem o tym, bym mógł całkowicie pozbyć się praw do marki A. Blikle, np. dzierżawiąc ją komuś „z zewnątrz”. Nadal jestem gotów do rozmów o przyszłym kształcie firmy. Nie chodzi jednak o kwestie dotyczące tego, gdzie i ile placówek otworzymy i czy to będą lokale własne czy franczyzowe. Chciałbym rozmawiać na temat polityki personalnej, kultury korporacyjnej, ale nie wiem, czy obecny zarząd ma plan, który mógłbym zaakceptować – przyznaje Andrzej J. Blikle.
Zarząd A.Blikle zapowiedział, że odniesie się do sprawy w specjalnym oświadczeniu. Do sprawy zatem wrócimy, być może już niebawem.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Mistrz Piekarz rusza w Polskę
/03.11.2025
Pierwszy punkt Mistrza Piekarza działa dopiero od kilku miesięcy, a sieć już planuje dalszą ekspansję. Nowy model mobilnej piekarni przyciąga przedsiębiorców m.in. niską kwotą początkowej inwestycji.
Sushi Bistro wprowadza zmiany w menu i chwali się wzrostami sprzedaży.
Tibesti2Go otwiera pizzerie nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Jak dołączyć do sieci?
Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Franczyza z zapachem świeżego chleba
/13.11.2025
Rodzinna piekarnia Oskroba działa w Polsce już ponad 90 lat. Firma rozwija się poprzez franczyzę. Ile trzeba mieć pieniędzy, żeby móc otworzyć własną piekarnię pod marką Oskroba?
Kto buduje lub remontuje, będzie też wykańczał i wyposażał. Przedstawiciele DDD Dobre Dla Domu mówią, że sklep z artykułami wyposażenia wnętrz to perspektywiczny biznes. I stosunkowo niedrogi.
W tym roku sieć Wakacje.pl urosła już o ponad 30 biur, a to nie koniec. Kto może otworzyć biuro podróży?
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Oto kilka pomysłów ze świata franczyzy.
Relacjonujemy w najnowszym odcinku Franczyza News wszystko, co wydarzyło się na Targach Franczyza. To była doskonała okazja, by z bliska zobaczyć, jak dynamicznie rozwija się rynek franczyzy w Polsce.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali