Branża modowa ma się dobrze

Adam Skrzypek
Rozwój sieci Esotiq opiera się głównie na franczyzobiorcach. Czy klimat w branży odzieżowej będzie w 2016 roku na tyle sprzyjający, że uda się przyciągnąć kolejnych chętnych do otwarć?
Niezależnie od koniunktury, będziemy nadal proponować biznes, z którego franczyzobiorca może mieć korzyści. Spójrzmy na liczbę osób, które rezygnują z naszej franczyzy – w 2015 roku był tylko jeden taki franczyzobiorca i jego rezygnacja wynikała w zasadzie z losowego przypadku. I nie mieliśmy problemu ze znalezieniem partnera na jego miejsce. Myślę, że gdyby koniunktura w branży odzieżowej zaczęła znacznie słabnąć, to w pierwszej kolejności zobaczyliśmy tego efekt w postaci rezygnujących franczyzobiorców, a tego nie widzimy.
A czy przybywa takich franczyzobiorców, którzy mają po kilka sklepów?
Multifranczyzobiorców jest kilku. Przeważnie jednak franczyzobiorcy mają po jeden lub dwa sklepy. Uważam, że przedsiębiorca w naszym modelu może z powodzeniem poradzić sobie z prowadzeniem trzech do czterech sklepów.
Drożejący dolar spowodował konieczność wprowadzania podwyżek cen. Czy nie ma pokusy, by zamiast tego przerzucać wyższe koszty zakupu towaru na franczyzobiorców poprzez zmniejszanie ich prowizji od sprzedaży depozytowej?
Moglibyśmy to robić, ale uważamy, że franczyzobiorca musi zarabiać. Dlatego nie chcemy obciążać go tymi kosztami. Natomiast jeśli klient dokonuje zakupu w sklepie internetowym i tylko odbiera w salonie franczyzowym, to w takim wypadku rzeczywiście znajduje to odzwierciedlenie w wysokości prowizji franczyzobiorcy. Uznajemy to za uzasadnione, gdyż to nie franczyzobiorca dokonał sprzedaży. Ale z drugiej strony i tak odnosi korzyść, bo klient przychodzi do niego do salonu i pojawia się szansa, że coś mu wpadnie w oko na miejscu i dokona zakupu.
Esotiq&Henderson to jeden z franczyzodawców notowanych na giełdzie papierów wartościowych. Pojawia się pytanie, po co spółka dokonuje publicznej emisji akcji skoro kapitał do otwarć placówek czerpie od franczyzobiorców?
Pamiętajmy, że oprócz sieci Esotiq otwieramy również sklepy pod szyldem Femestage. Jak dotąd tylko jeden z nich działa we franczyzie, pozostałych 17 musieliśmy sfinansować z własnych środków. Zresztą trzy sklepy Esotiq w 2015 roku również były punktami własnymi. Te wszystkie przedsięwzięcia wymagały kapitału, który pozyskaliśmy z giełdy. A przecież musimy też zapłacić za towar, który trafia do sklepów franczyzowych w modelu depozytowym.
A czy kandydaci na franczyzobiorców zwracają uwagę na to, czy spółka jest notowana na giełdzie?
Część z nich zyskuje dzięki temu poczucie, że współpracuje z przewidywalną spółką. To ważne, bo przecież inwestuje swoje pieniądze i wiąże się z nami na wiele lat. Obecność na giełdzie również wzmacnia siłę marki, co powoduje z kolei większą zdolność negocjacyjną np. przy otwarciach w galeriach handlowych.
Rozmawiał Grzegorz Morawski
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Szczególnie zależy nam na wysokiej jakości obsługi klientek i w tym zakresie szkolimy naszych partnerów – mówi Grzegorz Tokarczyk, zastępca dyrektora ds. retail marki Gatta.
Czy opłaca się otworzyć sklep z używaną odzieżą? Trendy rynkowe pokazują, że jak najbardziej.
Iwona Korneluk 15 lat temu otworzyła swój pierwszy sklep pod szyldem Moodo. Jak jej się współpracuje z marką?
Kobiecość, komfort, klasyczna elegancja – to hasło przewodnie Greenpoint. Firma ubiera polskie kobiety od blisko 30 lat. Do szaf Polek rocznie trafiają ponad 3 miliony produktów marki.
Sklep odzieżowy może mieć różne oblicza: sportowe, kobiece, młodzieżowe albo typowo męskie. Ten biznes dobrze rozwijać z licencją franczyzową.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...