Statoil przechodzi do historii
„Bo ja tam zawsze tankuje. No, motor tankuje!” – odpowiadała pani Jadzia w reklamie na pytanie o powody swoich częstych wizyt na stacji Statoil. Reklama przeszła do kanonu już jakiś czas temu, dziś do historii przechodzi marka, którą promowała. Firma Statoil Fuel & Retail postanowiła, że należące do niej stacje pod szyldem Statoil zmienią nazwę na Circle K. To decyzja spółki matki, czyli kanadyjskiego koncernu Alimentation Couche-Tard Inc., która zamierza skonsolidować swoje brandy: Mac’s, Circle K, Kangaroo Express oraz Statoil pod jednym szyldem – właśnie Circle K.
Stacje Statoil działają w ośmiu europejskich państwach. Oprócz Polski, szyld jest obecny w Norwegii, Szwecji, Danii, Estonii, Rosji, na Litwie i Łotwie. Nad Wisłą zmiana logo czeka 357 stacji. Ok. 80 z tych punktów należy do franczyzobiorców. Wprawdzie spółka poinformowała w komunikacie, że „zmiana nazwy naszej firmy nie będzie miała wpływu na obowiązujące umowy z klientami, partnerami czy dostawcami firmy”, jednak można się spodziewać, że franczyzobiorcy będą musieli partycypować w kosztach rebrandingu.
Kto płaci za zmianę znaków?
Zmiana marki, czy nawet całej identyfikacji wizualnej punktów sprzedaży jest częstą sytuacją. W przypadku systemów franczyzowych powoduje jednak kontrowersję: kto za taką zmianę powinnen zapłacić. W ostatnich latach koszty zmiany wyglądu lokali, ale z pozostaniem przy starej marce, ponosili m.in. franczyzobiorcy McDonald’s, Da Grasso i Chłopskiego Jadła. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku, kiedy zmiania się markę samej sieci. Bank Pekao SA zapłacił za nowy branding przejętych placówek partnerskich BPH. W zeszłym roku Alior Bank sfinansował wymianę oznaczeń i części mebli przejętych placówek partnerskich Meritum Banku. Podobnie wyglądało to w przypadku innych koncernów paliwowych. PKN Orlen płacił za nowy branding dla franczyzowych stacji Petrochemii Płock przechodzących pod nowy szyld. Również Grupa Lotos przygotowała pakiet wsparcia dla partnerów, w ramach którego franczyzobiorca mógł sobie kupić nowy branding lub dokonać innych niezbędnych inwestycji na stacji.
– Statoil powinien opracować program współfinasowania rebrandingu dla swoich stacji franczyzowych – uważa Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system. – Doradzaliśmy w kilku procesach rebrandingu. Bez programu wsparcia ze strony franczyzodawcy zmiany będą przebiegały znacznie wolniej i spowodują wiele niepotrzebnych konfliktów.
Jak dowiedział się portal Franchising.pl, centrala zapłaci za zmiany w wyglądzie stacji.
- Koszty zmiany oznakowania stacji poniesie w całości nasza firma. W związku z tym, że rebranding stacji w Polsce planowany jest na 2017 roku, nie informujemy aktualnie o wysokość kosztów związanych z tym procesem - Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik prasowy spółki.
Partnerzy wciąż poszukiwani
Franczyzobiorca Statoil Fuel & Retail Polska, a już niedługo Circle K, powinien wybudować lub już posiadać stację paliw. Przystąpienie do franczyzy oznacza zgodę na działanie w taki sam sposób jak to robią pozostałe stacje własne lub partnerskie: dotyczy to sprzedaży określonych paliw, podobny układ sklepu, przestrzeganie standardów obsługi i bezpieczeństwa obowiązujących w sieci.
– W zamian stacja otrzymuje określone inwestycje pomagające w podwyższeniu jej jakości i identyfikujące obiekt jako stację Statoil, bezpłatne szkolenia, materiały marketingowe, system komputerowy, możliwość korzystania z kontraktów Statoil Fuel & Retail Polska itp. – wylicza Krystyna Antoniewicz-Sas.
Jak podaje franczyzodawca, 60 proc. właściciel stacji franczyzowych Statoil nie miało wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu stacji.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Na handlu używanymi samochodami nadal można zarobić – przekonuje Dawid Błachucki, franczyzodawca marki Handlarzyki.pl.
Zanim Michał Peksa został franczyzobiorcą LucArt, sam robił w sklepach tej sieci zakupy. Jak ocenia markę patrząc na nią z drugiej strony lady?
Franczyzodawca Handlarzyki.pl zapewnia, że minimalna marża na sprzedaży używanego auta to 2-3 tys. zł, a czasem nawet dwa razy więcej.
Franczyzodawca Blinkee.city zapewnia, że inwestycja w jego biznes zwraca się przeważnie w jeden sezon.
Polacy coraz chętniej zamiast kupować samochód, decydują się na jego wynajem. Trend ten zamierza wykorzystać firma Rentis, która szuka partnerów zainteresowanych uruchomieniem nowoczesnej wypożyczalni samochodów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
POPULARNE NA FORUM
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
jeśli myślisz o wejściu w biznes z franczyzą Orlenu, to pewnie warto zacząć od jakiegoś researchu. Spróbuj skontaktować się bezpośrednio z przedstawicielami Orlenu,...
Ankieta dla posiadaczy stacji franczyzowej PKN Orlen SA
Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dotyczącej opłacalności franczyzy stacji paliw PKN Orlen SA. Z góry dziękuję za poświęcony czas...
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
Czy jest ktoś właścicielem franczyzy Orlenu i byłby w stanie mniej więcej podać jakich zysków można się spodziewać? Albo może ktoś posiada takie informacje?
Pieniądze z moto-sklepu
Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...
Pieniądze z moto-sklepu
Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...
Pieniądze z moto-sklepu
Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)
Pieniądze z moto-sklepu
To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...
Pieniądze z moto-sklepu
Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...