Statoil przechodzi do historii

„Bo ja tam zawsze tankuje. No, motor tankuje!” – odpowiadała pani Jadzia w reklamie na pytanie o powody swoich częstych wizyt na stacji Statoil. Reklama przeszła do kanonu już jakiś czas temu, dziś do historii przechodzi marka, którą promowała. Firma Statoil Fuel & Retail postanowiła, że należące do niej stacje pod szyldem Statoil zmienią nazwę na Circle K. To decyzja spółki matki, czyli kanadyjskiego koncernu Alimentation Couche-Tard Inc., która zamierza skonsolidować swoje brandy: Mac’s, Circle K, Kangaroo Express oraz Statoil pod jednym szyldem – właśnie Circle K.
Stacje Statoil działają w ośmiu europejskich państwach. Oprócz Polski, szyld jest obecny w Norwegii, Szwecji, Danii, Estonii, Rosji, na Litwie i Łotwie. Nad Wisłą zmiana logo czeka 357 stacji. Ok. 80 z tych punktów należy do franczyzobiorców. Wprawdzie spółka poinformowała w komunikacie, że „zmiana nazwy naszej firmy nie będzie miała wpływu na obowiązujące umowy z klientami, partnerami czy dostawcami firmy”, jednak można się spodziewać, że franczyzobiorcy będą musieli partycypować w kosztach rebrandingu.
Kto płaci za zmianę znaków?
Zmiana marki, czy nawet całej identyfikacji wizualnej punktów sprzedaży jest częstą sytuacją. W przypadku systemów franczyzowych powoduje jednak kontrowersję: kto za taką zmianę powinnen zapłacić. W ostatnich latach koszty zmiany wyglądu lokali, ale z pozostaniem przy starej marce, ponosili m.in. franczyzobiorcy McDonald’s, Da Grasso i Chłopskiego Jadła. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku, kiedy zmiania się markę samej sieci. Bank Pekao SA zapłacił za nowy branding przejętych placówek partnerskich BPH. W zeszłym roku Alior Bank sfinansował wymianę oznaczeń i części mebli przejętych placówek partnerskich Meritum Banku. Podobnie wyglądało to w przypadku innych koncernów paliwowych. PKN Orlen płacił za nowy branding dla franczyzowych stacji Petrochemii Płock przechodzących pod nowy szyld. Również Grupa Lotos przygotowała pakiet wsparcia dla partnerów, w ramach którego franczyzobiorca mógł sobie kupić nowy branding lub dokonać innych niezbędnych inwestycji na stacji.
– Statoil powinien opracować program współfinasowania rebrandingu dla swoich stacji franczyzowych – uważa Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system. – Doradzaliśmy w kilku procesach rebrandingu. Bez programu wsparcia ze strony franczyzodawcy zmiany będą przebiegały znacznie wolniej i spowodują wiele niepotrzebnych konfliktów.
Jak dowiedział się portal Franchising.pl, centrala zapłaci za zmiany w wyglądzie stacji.
- Koszty zmiany oznakowania stacji poniesie w całości nasza firma. W związku z tym, że rebranding stacji w Polsce planowany jest na 2017 roku, nie informujemy aktualnie o wysokość kosztów związanych z tym procesem - Krystyna Antoniewicz-Sas, rzecznik prasowy spółki.
Partnerzy wciąż poszukiwani
Franczyzobiorca Statoil Fuel & Retail Polska, a już niedługo Circle K, powinien wybudować lub już posiadać stację paliw. Przystąpienie do franczyzy oznacza zgodę na działanie w taki sam sposób jak to robią pozostałe stacje własne lub partnerskie: dotyczy to sprzedaży określonych paliw, podobny układ sklepu, przestrzeganie standardów obsługi i bezpieczeństwa obowiązujących w sieci.
– W zamian stacja otrzymuje określone inwestycje pomagające w podwyższeniu jej jakości i identyfikujące obiekt jako stację Statoil, bezpłatne szkolenia, materiały marketingowe, system komputerowy, możliwość korzystania z kontraktów Statoil Fuel & Retail Polska itp. – wylicza Krystyna Antoniewicz-Sas.
Jak podaje franczyzodawca, 60 proc. właściciel stacji franczyzowych Statoil nie miało wcześniejszego doświadczenia w prowadzeniu stacji.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Zabezpieczenie antykorozyjne pojazdów to praca, przy której trzeba się napocić, ale nagrodą są wysokie marże. Jak wejść w ten biznes?
Elomoto.eco buduje sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych. To dobry pomysł dla tych, którzy szukają pasywnego dochodu.
– Na handlu używanymi samochodami nadal można zarobić – przekonuje Dawid Błachucki, franczyzodawca marki Handlarzyki.pl.
Zanim Michał Peksa został franczyzobiorcą LucArt, sam robił w sklepach tej sieci zakupy. Jak ocenia markę patrząc na nią z drugiej strony lady?
Franczyzodawca Blinkee.city zapewnia, że inwestycja w jego biznes zwraca się przeważnie w jeden sezon.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Kozak na Ratunek pozwoli franczyzobiorcom Lucart Automotive lepiej zarabiać na wysokomarżowych usługach motoryzacyjnych.
POPULARNE NA FORUM
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
jeśli myślisz o wejściu w biznes z franczyzą Orlenu, to pewnie warto zacząć od jakiegoś researchu. Spróbuj skontaktować się bezpośrednio z przedstawicielami Orlenu,...
Ankieta dla posiadaczy stacji franczyzowej PKN Orlen SA
Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dotyczącej opłacalności franczyzy stacji paliw PKN Orlen SA. Z góry dziękuję za poświęcony czas...
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
Czy jest ktoś właścicielem franczyzy Orlenu i byłby w stanie mniej więcej podać jakich zysków można się spodziewać? Albo może ktoś posiada takie informacje?
Pieniądze z moto-sklepu
Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...
Pieniądze z moto-sklepu
Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...
Pieniądze z moto-sklepu
Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)
Pieniądze z moto-sklepu
To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...
Pieniądze z moto-sklepu
Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...