Widmo podatku powraca
Pierwotny projekt podatku handlowego zakładał, że podatek będzie naliczany od całkowitego obrotu notowanego w danej sieci. W takim systemie franczyzobiorcy ponieśliby podatkowe koszty faktu, że współpracują z hurtownikiem – franczyzodawcą, choć sami wykazują obroty nieporównywalnie mniejsze, niż duże sieci handlowe. Nowe założenia nie zawierają definicji franczyzy i w żaden sposób się do tego modelu współpracy nie odnoszą. Otwarte pozostaje więc pytanie, na ile zapewnienia rządu o odejściu od „szerokiej definicji franczyzy” znajdą odzwierciedlenie w docelowym projekcie ustawy. Na niego wciąż czekamy.
Nowa rządowa propozycja przewiduje wprowadzenie trzech stawek i progów podatkowych:
- 0,4 proc. od miesięcznego przychodu między 1,5 mln zł a 17 mln zł,
- 0,8 proc. od miesięcznego przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł,
- 1,4 proc. od miesięcznego przychodu przekraczającego 170 mln zł.
Podatek zapłacą sprzedawcy detaliczni, a podstawę opodatkowania będzie stanowić osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka przychodów nad kwotą wolną od podatku. Ta została ustalona na poziomie 1,5 mln zł w skali miesiąca, czyli 18 mln zł w skali roku. Co ważne dla franczyzodawców, płatnikami podatku będą sprzedawcy detaliczni sprzedający towary osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Sprzedaż przedsiębiorstwom nie będzie uwzględniana w podstawie opodatkowania, czyli również sprzedaż towarów przez centralę do placówek franczyzowych. Z tego wynika, że franczyzobiorcy będą uwzględniani indywidualnie – podatek zapłacą ci, których sklepy wykażą obroty wyższe, niż kwota wolna.
Nowy pomysł w ogniu krytyki
Nowa propozycja już spotkała się z krytyką handlowców. Jeden z głównych zarzutów dotyczy faktu, że biznes będzie miał mało czasu, by przygotować się do zmian. Zwłaszcza, że na razie mają one formę luźnych planów, a nie oficjalnych postanowień.
– Nowy podatek oraz planowany zakaz handlu w niedzielę będą zabójcze dla handlu w Polsce, zarówno tego prowadzonego na terenie centrów i ulic handlowych, jak i w internecie. Choć nowy podatek ma obowiązywać od 1 lipca 2016 roku, to nadal nie ma tekstu ustawy ani dokumentu, do którego mogliby odnieść się rzetelnie eksperci i analitycy, a przede wszystkim przedsiębiorcy, którzy dziś muszą zadecydować o losach firm i jej pracowników – komentuje Anna Szmeja, prezes Retail & eCommerce Institute.
Uwagi dotyczą również wysokości kwoty wolnej.
– Zaproponowana skala podatkowana nie odzwierciedla idei wyrównania szans między małymi i średnimi podmiotami handlu w Polsce a sieciami wielkopowierzchniowymi i dyskontowymi. Zdaniem Polskiej Izby Handlu problemem jest zbyt niska kwota wolna od podatku i względnie wysoki, w stosunku do rentowności małych i średnich przedsiębiorstw handlowych, pierwszy próg podatkowy – 0,4 proc. obrotu. Aby spełnić warunek wyrównania szans, o którym mówili przedstawiciele rządu podczas wcześniejszych konsultacji, należałoby usunąć ze skali pierwszy próg podatkowy i ustalić kwotę wolną w wysokości co najmniej 200 mln zł – co odpowiada definicji małych i średnich przedsiębiorstw – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.
Przeczytaj więcej o podatku od sieci handlowych.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Chcemy się rozwijać we franczyzie, dzięki temu będziemy mogli sprawniej otwierać sklepy w każdym zakątku Polski – mówi Adam Małojec, country manager w Candy Pop.
W branży spożywczej nie brakuje silnych marek, które rozwijają się przez franczyzę. Przyjdź na Targi Franczyza 24-26 października i poznaj ich licencję na biznes.
22 października 2024 roku o godz. 18:00 odbędzie się bezpłatny webinar pt. "5 kroków do otwarcia własnej Żabki". Spotkanie poprowadzą specjaliści ds. franczyzy Żabki, a gościem specjalnym będzie franczyzobiorca sieci.
W związku z planowanym wejściem na warszawską giełdę Żabka – w ramach oferty publicznej – sprzedaje akcje inwestorom indywidualnym i instytucjonalnym. Ile trzeba za nie zapłacić?
Żabka wprowadziła nowy program „Bezpieczny Start” skierowany do osób, które rozważają otwarcie własnej firmy.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów