Oddam dług w dobre ręce

Jednym z problemów, z którymi mogą spotkać się małe i średnie przedsiębiorstwa jest trudność w uzyskaniu spłaty należności od dłużników. Długie terminy oczekiwania na uregulowanie należności powodują zatory finansowe w firmie i mogą prowadzić ją do utraty płynności finansowej.
- Ten problem często pojawia się przy realizacji projektów infrastrukturalnych. Mali podwykonawcy dochodzący wypłaty należnych im środków są zwykle na straconej pozycji. Zarówno generalny wykonawca, jak i sam inwestor mogą sobie pozwolić na szukanie powodów, aby odraczać spłatę wymagalnej wierzytelności w nieskończoność – mówi Grzegorz Pardela, członek zarządu i dyrektor handlowy w Pragma Faktoring.
Samodzielnie prowadzona windykacja często nie przynosi skutków, a wysokie koszty postępowania egzekucyjnego skutecznie zniechęcają wierzycieli do powierzenia jej firmom zewnętrznym. W takich sytuacjach dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z usług firm faktoringowych. Wierzyciel sprzedaje należność faktorowi, który od tej pory bierze na siebie proces windykacji. Przedsiębiorca otrzymuje zapłatę w formie gotówki od razu po podpisaniu faktury. Uzyskane środki pozwalają mu na spłatę bieżących zobowiązań i kredytów, dzięki czemu firma odzyskuje płynność finansową.
Podstawową różnicą między tradycyjną windykacją a faktoringiem jest moment zakupu usługi. Windykator najczęściej wkracza w momencie, gdy inne metody odzyskania płatności zostały już wyczerpane, a dłużnik dalej nie płaci. Faktoring opiera się głównie na działaniu zapobiegawczym, przedsiębiorca decyduje się na takie rozwiązanie zwykle krótko po zawarciu transakcji, gdy należności nie osiągnęły jeszcze swojego terminu spłaty. Firma faktoringowa pobiera też dużo mniejszą prowizję od usługi – ok. 2-3 proc. wartości wierzytelności, podczas gdy za interwencję windykatora przedsiębiorca zapłaci nawet do 30 proc. wartości długu. Poza tym, oprócz wsparcia gotówkowego, faktoring pomaga także opracować inne rozwiązania pozwalające zachować płynność finansową.
- Od chwili rozpoczęcia współpracy z firmą faktoringową przedsiębiorca ma za sobą wsparcie dużej instytucji. W cenie usługi ekspert będzie mu służył wsparciem w zakresie wywiadu gospodarczego, weryfikacji prawnej zawartych umów i kontraktów, monitoringu spłat, czy sprawnym odzyskaniu należności na etapie zarówno polubownym, jak i sądowym – mówi Grzegorz Pardela.
Istnieją trzy rodzaje faktoringu: pełny, częściowy i mieszany. W pierwszym przypadku faktor nieodwołalnie bierze na siebie obowiązek spłaty całości zadłużenia. W drugiej sytuacji firma faktoringowa może odstąpić od wykonania umowy, jeśli dłużnik konsekwentnie nie płaci. Wierzytelność wraca wtedy do pierwotnego właściciela i to on jest zobowiązany do prowadzenia dalszej egzekucji. Trzeci, mieszany model, jest rozłożeniem odpowiedzialności pomiędzy faktora i przedsiębiorcę - faktor przejmuje należność dłużnika, ale wyłącznie do pewnej kwoty, reszta zobowiązań spoczywa dalej na wierzycielu.
(mt)

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Sieć Northgate Logistics omijają problemy branży transportowej, dzięki specyficznemu modelowi działania.
Miesięczne zarobki partnerów sieci MBE sięgają średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kto może dołączyć?
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
Firma chce zmotywować do współpracy franczyzobiorców i zapewnia, że podzieli się z nimi połową zysku. Na co jeszcze mogą liczyć?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– To nie jest tylko praca z parą młodą czy rodzicami pary młodej. To też praca ze wszystkimi ludźmi, którzy w tej branży pracują. I z każdym trzeba się dogadać – mówi Justyna Grzymała, wedding plannerka.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
W dobie dynamicznych zmian gospodarczych, niepewności rynkowej i rosnących oczekiwań klientów, budowanie trwałej i zaufanej marki staje się jednym z najważniejszych wyzwań dla współczesnych firm.
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...