Oddam dług w dobre ręce
                                                                        Jednym z problemów, z którymi mogą spotkać się małe i średnie przedsiębiorstwa jest trudność w uzyskaniu spłaty należności od dłużników. Długie terminy oczekiwania na uregulowanie należności powodują zatory finansowe w firmie i mogą prowadzić ją do utraty płynności finansowej.
- Ten problem często pojawia się przy realizacji projektów infrastrukturalnych. Mali podwykonawcy dochodzący wypłaty należnych im środków są zwykle na straconej pozycji. Zarówno generalny wykonawca, jak i sam inwestor mogą sobie pozwolić na szukanie powodów, aby odraczać spłatę wymagalnej wierzytelności w nieskończoność – mówi Grzegorz Pardela, członek zarządu i dyrektor handlowy w Pragma Faktoring.
Samodzielnie prowadzona windykacja często nie przynosi skutków, a wysokie koszty postępowania egzekucyjnego skutecznie zniechęcają wierzycieli do powierzenia jej firmom zewnętrznym. W takich sytuacjach dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z usług firm faktoringowych. Wierzyciel sprzedaje należność faktorowi, który od tej pory bierze na siebie proces windykacji. Przedsiębiorca otrzymuje zapłatę w formie gotówki od razu po podpisaniu faktury. Uzyskane środki pozwalają mu na spłatę bieżących zobowiązań i kredytów, dzięki czemu firma odzyskuje płynność finansową.
Podstawową różnicą między tradycyjną windykacją a faktoringiem jest moment zakupu usługi. Windykator najczęściej wkracza w momencie, gdy inne metody odzyskania płatności zostały już wyczerpane, a dłużnik dalej nie płaci. Faktoring opiera się głównie na działaniu zapobiegawczym, przedsiębiorca decyduje się na takie rozwiązanie zwykle krótko po zawarciu transakcji, gdy należności nie osiągnęły jeszcze swojego terminu spłaty. Firma faktoringowa pobiera też dużo mniejszą prowizję od usługi – ok. 2-3 proc. wartości wierzytelności, podczas gdy za interwencję windykatora przedsiębiorca zapłaci nawet do 30 proc. wartości długu. Poza tym, oprócz wsparcia gotówkowego, faktoring pomaga także opracować inne rozwiązania pozwalające zachować płynność finansową.
- Od chwili rozpoczęcia współpracy z firmą faktoringową przedsiębiorca ma za sobą wsparcie dużej instytucji. W cenie usługi ekspert będzie mu służył wsparciem w zakresie wywiadu gospodarczego, weryfikacji prawnej zawartych umów i kontraktów, monitoringu spłat, czy sprawnym odzyskaniu należności na etapie zarówno polubownym, jak i sądowym – mówi Grzegorz Pardela.
Istnieją trzy rodzaje faktoringu: pełny, częściowy i mieszany. W pierwszym przypadku faktor nieodwołalnie bierze na siebie obowiązek spłaty całości zadłużenia. W drugiej sytuacji firma faktoringowa może odstąpić od wykonania umowy, jeśli dłużnik konsekwentnie nie płaci. Wierzytelność wraca wtedy do pierwotnego właściciela i to on jest zobowiązany do prowadzenia dalszej egzekucji. Trzeci, mieszany model, jest rozłożeniem odpowiedzialności pomiędzy faktora i  przedsiębiorcę - faktor przejmuje należność dłużnika, ale wyłącznie do pewnej kwoty,  reszta zobowiązań spoczywa dalej na wierzycielu.
(mt)
                                 PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
                                             
                                                Marketing konkurencyjny, ale zyskowny
                                                /11.07.2025
                                            
                                            Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
Rafał Jaźwiński od trzech lat prowadzi placówkę franczyzową pod marką Northgate Logistics. Specyfika biznesu pozwala obsługiwać klientów na całym świecie.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Biura księgowe Tax Safe korzystają z rozwiązań sztucznej inteligencji. Czy to się podoba klientom?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
                                             
                                                Targi Franczyza – tu zaczyna się własny biznes
                                                /31.10.2025
                                            
                                            Rozmowy, negocjacje, nagrody i nawet… para młoda. Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie udowodniły, że biznes i dobre relacje idą tu w parze.
– Inwestycja w siłownię fit+ zwraca się już po mniej więcej 24-36 miesiącach – mówi Marcin Dobrowolski, prezes sieci bezobsługowych siłowni fit+.
Sushi Bistro wprowadza zmiany w menu i chwali się wzrostami sprzedaży.
Podpisanie umowy franczyzy to jeden z najważniejszych momentów w drodze do własnego biznesu. Ale zanim to zrobisz, warto wiedzieć, gdzie w umowie szukać tzw. zielonych flag, a które zapisy powinny zapalić ostrzegawczą lampkę.
Żabka świętuje kolejny przełom – otwarcie 12 000. sklepu w Polsce. Firma zapowiada dalszą ekspansję – do 2028 roku chce otwierać nawet 1300 sklepów rocznie.
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...