Franczyza w Polsce. Rozwój rok po roku
Zanim zajmiemy się współczesnym rynkiem franczyzy w Polsce, zobaczmy, skąd franczyza się wzięła i jak to wszystko się zaczęło. Korzenie słowa franchise sięgają bowiem początków drugiego tysiąclecia.
W średniowieczu płatnych licencji na prowadzenie określonej działalności (np. użytkowanie lasów za opłatą lub świadczenia, organizowanie targów, handel na danym obszarze) udzielali królowie albo zwierzchnicy kościoła. W XIX wieku licencjodawcami byli przedstawiciele cechów rzemieślniczych w brytyjskim City, którzy – po przeprowadzeniu szkoleń – udzielali rzemieślnikom pozwolenia na prowadzenie działalności.
Amerykańskie korzenie franczyzy
Biorąc pod uwagę rozmach, z jakim tworzono systemy franczyzowe w Stanach Zjednoczonych, właśnie ten kraj uznaje są za kolebkę nowoczesnego franchisingu. Prekursorem nie jest jednak McDonald`s – najpopularniejszy współcześnie przykład działalności na licencji. Bary pod Złotymi Łukami skorzystały w latach 60, z istniejacego już wówczas rozwiązania biznesowego. Franczyza ma dwóch innych amerykańskich ojców: Izaaka Singera i Johna S. Pembertona. Pierwszy z nich był producentem maszyn do szycia. W połowie XIX wieku stworzył sieć dystrybutorów (ang. dealers), którzy za opłatą mogli sprzedawać jego produkty na określonym terenie. Pod koniec tego samego stulecia John S. Pemberton, wynalazca najsłynniejszego napoju świata – coca-coli – zdecydował się na udostępnienie swojego know-how rozlewniom, które dzięki temu mogły produkować i sprzedawać dokładnie taką coca-colę, jaką wymyślił Pemberton.
Następnie w latach 30. XX wieku rozwój motoryzacji zmusił producentów samochodów do poszukiwania nowych sposobów sprzedaży. Trafnym rozwiązaniem okazały się sieci punktów dealerskich funkcjonujących na zasadach franczyzy. Ten model współpracy nie różnił się od stosowanej również współcześnie franczyzy dystrybucji produktów.
Po drugiej wojnie światowej instytucja franczyzy w Stanach Zjednoczonych przeszła okres prawdziwego rozkwitu odnosząc liczne sukcesy w wielu innych gałęziach gospodarki, w tym w szczególności w usługach i gastronomii. Te branże wymagały większego wsparcia franczyzobiorców w postaci know-how niezbędnego do założenia firmy usługowej przez nową osobę. Franczyzobiorcy otrzymywali wiedzę związaną nie tylko ze sprzedażą produktu czy wykonywaniem usługi, ale dotyczącą prowadzenia całego przedsiębiorstwa (od wytycznych odnoszących się do wizualizacji punktu, uniformów noszonych przez personel przez sposoby realizacji usług, obsługę klienta, aż po wskazówki w promocji i marketingu). Taki model nazywamy franczyzą koncepcji działalności.
Franczyzodawcy w USA rozwijali swoje sieci bardzo dynamicznie, a w latach 60. rozpoczęli ekspansję w Europie.
Kluczowe daty | Wydarzenia |
---|---|
1989 | pierwszy "prywatny" franczyzobiorca otwiera francuską perfumerię Yves Rocher |
1991 | pierwszy polski franczyzodawca – Mr Hamburger – wchodzi na drogę franczyzowej ekspansji |
2000 | powstaje Polska Organizacja Franczyzodawców, a liczba sieci franczyzowych przekracza 100 |
2001 | powstaje portal Franchising.pl |
2002 | pojawia się pierwszy Raport o franczyzie w Polsce |
2003 | ukazuje się pierwszy numer magazynu Franchising Info (obecnie Własny Biznes Franchising) i odbywa się pierwszy Ogólnopolski Salon Franchisingu (obecnie Targi Franczyzy) |
2004 | polonizacja franczyzy – po raz pierwszy polskie marki uzyskują przewagę naz zagranicznymi na prodzimym rynku |
2006 | liczba marek franczyzowych w Polsce przekracza 300 |
2007 | inwestycje franczyzobiorców w ciągu roku przekraczają 1 mld zł, rozpoczyna się eksport polskiej franczyzy za granicę – już 30 franczyzodawców ma placówki franczyzowe za granicą |
2008 | liczba marek franczyzowych w Polsce przekracza 500, liczba placówek franczyzowych przekracza 25 tys. |
2009 | franczyza nie poddaje się kryzysowi, liczba funkcjonujących systemów franczyzowych rośnie o kolejne 100, a liczba franczyzobiorców rośnie aż o 7000 |
2010 | Polska Organizacja Franczyzodawców zostaje przyjęta do European Franchise Federation |
2011 | liczba placówek franczyzowych w Polsce przekracza 50 tys. |
2012 | szczególnie intensywna konsoliduje się branża spożywcza – już ponad 20 tys. sklepów działa we franczyzie |
2013 | liczba placówek franczyzowych w Polsce przekracza 60 tys., liczba marek franczyzowych przekracza 900 |
2014 | na polskim rynku debiutuje 1000. sieć franczyzowa |
2015 | liczba marek franczyzowych w Polsce przekracza 1100 |
2016 | po raz pierwszy odbywają się regionalne Targi Franczyza w Katowicach |
2017 | liczba placówek franczyzowych przekracza 75 tys., osiem na dziesięć franczyz nad Wisłą stanowią rodzime marki. |
2018 | na 16. Targach Franczyza w Pałacu Kultury swoje koncepty biznesowe prezentuje juz ponad 200 franczyzodawców, a targi odwiedza ponad 6000 osób |
2019 | Polska Organizacja Franczyzodawców uzyskuje status konsultanta przy urzędzie Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw |
2020-2021 |
pandemia powoduje zahamowanie intensywnego rozwoju franczyzy w wielu branżach, zyskuje za to handel spożywczy |
2021 |
powstaje Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy |
2022 | odbywają się 20. jubileuszowe Targi Franczyza w Pałacu Kultury, Ministerstwo Sprawiedliwości zapowiada uchwalenie specUstawy o Franczyzie |
2023 | franczyza znów poradziła sobie z kryzysem, mimo pandemii i wojny na Ukrainie liczba umów franczyzowych wzrosła do 87 tys. |
Klimat wreszcie sprzyja franczyzie
Franchising w Polsce kształtował się od początku lat 90. wraz z przemianami gospodarczymi i politycznymi. W rozwoju systemów na licencji największe znaczenie miało otwarcie rynku dla nowych przedsiębiorców z kraju i zza granicy, co pozwoliło przełamać monopol państwa na prowadzenie działalności gospodarczej.
Pierwsze sieci franczyzowe zaczęli tworzyć zagraniczni operatorzy: Yves Rocher, McDonald`s. Najpierw uruchamiali własne placówki pilotażowe, gdyż ryzyko inwestycyjne nadal było w Polsce wysokie (z powodu ciągle zmieniających się przepisów podatkowych, dużego udziału państwa w gospodarce i biurokracji). Dopiero po uzyskaniu miarodajnych wyników finansowych startowali z franczyzą. Pierwsza restauracja na licencji McDonald`s została otwarta w Bydgoszczy w 1994 roku – dwa lata po wejściu fast-foodowego giganta do Polski.
Do franczyzy szybko także przekonali się polscy przedsiębiorcy – właściciele znanych na rynku marek. Mieli do nadrobienia wiele lat, a franczyza dawała szansę na szybką ekspansję. Prekursorami byli właściciele restauracji Mr Hamburger i cukierni A. Blikle. Format franczyzowy Mr Hamburgera wzorowany był na amerykańskich fast foodach. Polakom spragnionym nowinek z Zachodu spodobała się propozycja śląskiej firmy Pakt i liczba barów szybko rosła. Rozwój franczyzowy sieci A. Blikle był wynikiem oddolnego zainteresowania koncepcją biznesową. Najpierw łódzki przedsiębiorca podpisał umowę na dystrybucję ciastek A. Blikle. Produkcja i transport słodyczy do miejsca sprzedaży leżała po stronie licencjodawcy. Wkrótce okazało się, że chętnych do współpracy jest więcej.
Agencja z monopolu
Myliłby się jednak ten, kto sądzi, że polska franczyza to produkt wyłącznie czasów wolności gospodarczej. Już w czasach PRL-u inicjatywa prywatna pomagała ograniczać niektóre z absurdów ówczesnej gospodarki. Korzenie polskiego biznesu na licencji sięgają lat 50. XX wieku. Prekursorem był Bank PKO BP oraz Poczta Polska, które otwierały tzw. ajencje. Bank otwierał punkty przyjmowania opłat w małych miejscowościach i zakładach pracy. Placówki pocztowe otwierane były przez mieszkańców mniejszych miast. Dzięki tej inicjatywie możliwa była ciągłość w dostarczaniu korespondencji praktycznie zaraz po wojnie. Jednocześnie Poczta Polska mogła kontrolować dystrybucję listów i paczek.
Franczyzowy model współpracy już od lat 70. XX wieku wykorzystywał także Orbis – najpierw w ramach współpracy z zagranicznymi hotelami, które dzięki temu dysponowały polską bazą hotelową i systemem rezerwacji. Potem franczyza wspomogła prywatyzację firmy. Biura podróży pod logo Orbis poprowadzili prywatni przedsiębiorcy, zwykle dotychczasowi pracownicy firmy, którzy założyli własną działalność gospodarczą. Ta franczyza funkcjonowała przez kilka lat.
Złe dobrego początki
Mimo szybkiego rozwoju franczyzy w latach 90., budziła ona czasem negatywne skojarzenia. Wynikało to z braku wiedzy o tej dziedzinie gospodarki zarówno wśród franczyzodawców, jak i franczyzobiorców. Ci pierwsi próbowali sprzedawać niesprawdzone pomysły na biznes: np. usługi bez określonego rynku zbytu. Niedoszli franczyzobiorcy, skuszeni wizją szybkich zysków bez wysiłku, inwestowali spore kwoty w licencje. Pozostawieni sami sobie nie potrafili odnaleźć się w biznesowej rzeczywistości. W efekcie – bankrutowali. Inni używali słowa "franchising" jako kamuflażu do ukrycia zwykłej piramidy sprzedaży: osoba wchodziła do sieci za wstępną opłatą. Następnie, aby zarabiać musiała werbować kolejnych "naiwnych", od czego otrzymywała prowizję. Taka struktura z franczyzą nie miała nic wspólnego.
Początkowo nie było także wiarygodnych mediów, które podjęłyby się roli edukacyjnej i informacyjnej. W latach 90. na polskim rynku wydawniczym pojawił się magazyn "Franchising. Nowe rynki – nowe pomysły". Jednak przestał się ukazywać po kilku miesiącach. Ani czytelnicy, ani potencjalni reklamodawcy nie byli jeszcze wtedy przygotowani na przyjęcie pisma o franczyzie.
Nowe czasy, nowe media
Od 2000 roku rynek franczyzy zaczął się stabilizować. Polskie sieci potrzebowały jednak wsparcia merytorycznego przy tworzeniu pakietów franczyzowych i poszukiwaniu franczyzobiorców. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie powstała firma konsultingowa PROFIT system, która do dziś specjalizuje się w doradztwie franczyzowym. Właściciele PROFIT system stworzyli także pierwszy polski portal o franczyzie – Franchising.pl. Przez dwa lata było to jedyne źródło informacji o rynku i zasadach franczyzy, ale już w 2003 roku zadebiutował magazyn Franchising Info (obecnie Własny Biznes FRANCHISING). W tym samym roku franczyzodawcy po raz pierwszy mogli zaprezentować swoje koncepty biznesowe na Targach Franczyza, które od tego czasu odbywają się cyklicznie co roku w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki. Na imprezie pod patronatem Polskiej Organizacji Franczyzodawców wystawia się ponad 200 marek franczyzowych a targi odwiedza 7 tys.kandydatów na przedsiębiorców. Dodatkowo od 2016 w Katowicach odbywa się wiosenna edycja Targów Franczyza.
Franczyzodawcy potrzebowali także organizacji, która zadbałaby o ich interesy oraz reprezentowała w kraju i za granicą. Powołali więc Polską Organizację Franczyzodawców. W 2020 roku POF zrzesza kilkadziesiąt najlepszych firm na rynku franczyzy, należy do Europejskiej Federacji Franchisingu i do Światowej Rady Franczyzy. Od 2016 roku jest regularnym konsultanntem nowych ustaw zgłaszanych przez rząd a od 2019 roku POF jest społecznym konsultantem przy urzędzie rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Tłuste lata
Jak wynika z Raportu o franczyzie w Polsce przygotowywanego przez PROFIT system, liczba sieci franczyzowych, ich jednostek partnerskich i własnych z roku na rok rośnie. Na rynku zdarzały się jednak spektakularne wydarzenia, jak bankructwo Agencji Finansowej Grosik, wycofanie się z rozwoju w Polsce sieci szkół językowych English First czy rezygnacja z franczyzy Kolportera, który zaczął rozwijać agencyjną formę współpracy z przedsiębiorcami.
W 2008 roku liczba sieci franczyzowych przekroczyła 500, a polskie firmy zaczęły się rozwijać na zasadach franczyzy także poza granicami kraju. Liderami na tym polu są sieci odzieżowe i obuwnicze. Firmy, dzięki franczyzie, wzmocniły swoją pozycję na rynku, a niektóre z nich nawet zadebiutowały na giełdzie papierów wartościowych.
Pandemia i lockdowny
W 2020 roku świat został zaatakowany przez nowy wirus COVID-19, którego zjadliwość skłoniła rządy do ograniczania swobodnego ruchu obywateli oraz kilkukrotnego, okresowego zamykania biznesów. Wywołało to duże starty w wielu firmach. Część branż np. fitness poniosła ogromne straty, część branż zyskała (handel spożywczy).
„Rynek mówi sprawdzam. Polacy wciąż ufają franczyzie” – takie były główne tezy popandemicznego raportu o rynku franczyzy przygotowanego przez Polską Organizację Franczyzodawców i portal Franchising.pl specjalnie z okazji 20. edycji Targów Franczyza w październiku 2022 roku. Wyniki badań były fotografią okresu przejściowego, bardzo trudnego dla biznesu.
Badanie nie wykazało zmniejszenia się liczby franczyzodawców na rynku, natomiast wyraźnie wskazało na konkretne kłopoty, w których największymi są: niepewność polityczna (zbrojny atak Rosji na Ukrainę), wzrost kosztów najmu, energii oraz kosztów pracowniczych, a co za tym idzie – większa ostrożność franczyzobiorców przy inwestowaniu (trudniej o kandydatów). Nastąpiły zmiany w modelach franczyzowych, które zdejmują obciążenia inwestycyjne z barków franczyzobiorców. Franczyzodawcy biorą ryzyko finansowe na siebie. Część franczyzodawców zmniejszyła kwoty inwestycji wstępnej oraz zagwarantowała określony pułap przychodów (sklepy Żabka) albo nawet zyski (gastrokurier Stava).
Dobre informacje
Badanie firm franczyzowych wewnątrz POF wskazało, że wbrew trudnym warunkom rynkowym w latach 2020-2023 wzrosła liczba franczyzobiorców. Mimo że było więcej rozwiązań umów niż w poprzednich latach, to jednak udało się utrzymać trend wzrostowy. Przed pandemią było aktywnych 83 tysiące umów franczyzowych, do teraz rynek wzrósł o ok. 5 proc. (87 tysięcy umów). Oznacza to, że zdrowe systemy franczyzowe były w stanie dostosować swoje modele biznesowe do trudnych czasów, a franczyzobiorcy wciąż im ufają.
Do świadomości Polaków wyraźnie przebiła się informacja, że franczyza zwiększa szansę na sukces biznesowy. 80 proc. franczyzobiorców po pięciu latach wciąż prowadzi swoje firmy, ten sam wskaźnik wynosi tylko 20 proc. dla firm prowadzonych na własną rękę, bez wsparcia franczyzy. Z badań firmy Lewiatan wynika, że w branży spożywczej 92 proc. osób podpisujących umowę franczyzową na koniec trwania kontraktu jest zadowolona z franczyzy.
SpecUstawa czy Kodeks Dobrych Praktyk?
W kontekście obiektywnych trudności rynkowych rynek franczyzy ze sporym niepokojem oczekuje projektu specustawy o franczyzie zapowiedzianego przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Z zapowiedzi przedstawicieli MS wynika, że ma być to ustawa interwencyjna, która wypleni „czarne owce”. Zazwyczaj niesie to ryzyko przeregulowania rynku: wymusi wiele kapitałochłonnych regulacji np. stworzenie dużego pakietu informacji o firmie na podobieństwo prospektu emisyjnego. Wypełnienie obowiązków narzuconych w ustawie może znów obciążyć kosztowo modele finansowe i uczynić franczyzę droższą, a przez to mniej atrakcyjną. Stąd pomysł stowarzyszeń franczyzobiorców i franczyzodawców, aby dokonać samoregulacji rynkowej w postaci Kodeksu Dobrych Praktyk – taki Kodeks przyjęty przez POF już dziś zabezpiecza interesy biorców i może być stosowany w orzekaniu przez sądy jako bicz na „czarne owce”.
Dojrzały rynek
Na początku 2023 roku w Polsce działało 1.350 sieci franczyzowych. Najbardziej popularnymi biznesami we franczyzie są: w handlu – sklepy spożywcze, a w usługach – koncepty gastronomiczne. W górę pną się koncepty edukacyjne. Oferta franczyzy jest coraz bogatsza, a franczyzodawcy mają coraz wyższe kwalifikacje do tego, by wspierać swoich partnerów na drodze do biznesowego sukcesu. Dzięki czemu prowadzenie firmy na licencji franczyzowej staje się coraz bezpieczniejszym rozwiązaniem. W Polsce funkcjonuje już ponad 87 tys. placówek. Polscy franczyzodawcy coraz śmielej poczynają sobie na rynkach zagranicznych. Blisko 150 polskich marek franczyzowych ma przynajmniej jednego franczyzobiorcę za granicą. Wyniki badań potwierdzają, że rynek franczyzy w Polsce jest coraz bardziej dojrzały. Od kilku lat niezmiennie rządzą na nim polskie koncepty. Osiem na dziesięć franczyz nad Wisłą stanowią rodzime marki, w ramach których działa również większość (ponad 85 proc.) jednostek franczyzowych.
Autorzy raportu spodziewają się, że na chłonność rynku franczyzy w Polsce obejmuje 1500-1700 konceptów.
Rok | Liczba marek franczyzowych | Liczba placówek franczyzowych |
---|---|---|
2002 | 175 | 10.646 |
2003 | 216 | 11.882 |
2004 | 256 | 14.162 |
2005 | 310 | 20.661 |
2006 | 329 | 23.131 |
2007 | 405 | 25.654 |
2008 | 517 | 30.634 |
2009 | 626 | 37.982 |
2010 | 762 | 45.202 |
2011 | 847 | 53.392 |
2012 | 946 | 57.498 |
2013 | 1006 | 63.498 |
2014 | 1.070 | 65.998 |
2015 | 1.122 | 68.566 |
2016 | 1.172 | 71.509 |
2017 | 1.212 | 75.865 |
2018 | 1.250 | 78.000 |
2019 | 1.280 | 80.100 |
2020 | 1.310 | 83.500 |
2023 | 1.350 | 87.000 |
Źródło: PROFIT system, Raport o franczyzie w Polsce
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Czy franczyzodawcy mogą narzucić franczyzobiorcom ceny towarów lub usług dla klientów?
Zadaniem organizacji franczyzowych jest dbanie o przejrzystość i wysokie standardy na rynku. Większość renomowanych franczyzodawców należy do krajowej organizacji franczyzowej.
Pakiet franczyzowy, nazywany także licencją franczyzową, stanowi istotę systemu franczyzowego, gdyż zawiera kompletną koncepcję prowadzenia działalności gospodarczej oferowaną przez franczyzodawcę.
Systemy franczyzowe można podzielić według różnych kryteriów m.in. rodzaju know-how, rodzaju działalności gospodarczej czy sposobu organizacji systemu. Przedstawiamy najważniejsze klasyfikacje.
Kodeks Etyki Franczyzy przyjęty przez Europejską Federację Franczyzy jest stosowany przez firmy należące do Polskiej Organizacji Franczyzodawców.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Joanna i Paweł Sobkowiakowie szukali biznesu, który będzie dodatkowym źródłem dochodu. Ważne dla nich było też to, żeby dało się go połączyć z prowadzeniem ich dotychczasowej firmy, a także wychowaniem małego dziecka. Na jaką franczyzę postawili?
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Carat Kebab chce zmienić podejście Polaków do kebabu. Zachęca też franczyzobiorców do łączenia pod jednym dachem kilku marek gastronomicznych.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
[ Whatsapp:.+1331642-0693] dove acquistare euro contraffatto online
dove acquistare denaro di scena con ologramma uk -WhatsApp….. ✔️£A$$€¥ dove acquistare denaro di scena dove acquistare denaro di scena vicino a me dove acquistare...
[Telegram:.+1331642-0693] migliore qualità contraffatto banconote
Titolo: Banconote contraffatte non rilevabili: la minaccia alla sicurezza degli eventi Introduzione:🔞( £CA$$€¥ £-☎️WhatsApp. ✔️£A$$€¥ I biglietti...
[Telegram:.+1331642-0693]dove acquistare denaro falso online
Acquista banconote contraffatte: comprendere, rilevare e combattere la valuta falsa ☎️WhatsApp ✔️£A Introduzione Le banconote contraffatte rappresentano una minaccia...
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?