Klient przelewa, biznesmen zarabia

Paysera rozpoczęła działalność w 2004 roku na Litwie, a w 2012 roku bank centralny przyznał jej licencje na prowadzenie platformy służącej do międzynarodowego transferu pieniędzy, wymiany walut i przetwarzania płatności elektronicznych. Obecnie firma zatrudnia ponad 100 pracowników i współpracuje z ponad 50 bankami w Unii Europejskiej, obsługując setki tysięcy klientów. Teraz właściciel marki chce rozwijać się na kolejnych rynkach. Otworzył centralę w Anglii i rozpoczyna poszukiwanie franczyzobiorców. Pierwsi działają już w Słowenii, Bułgarii i na Łotwie.
Partner otrzyma dostęp do systemu do przelewów transgranicznych, platformy przetwarzania płatności i własnych systemów biznesowych opracowanych przez franczyzodawcę. Po podpisaniu umowy stanie się wyłącznym franczyzobiorcą marki w Polsce. Jego rolą będzie pozyskiwanie klientów – przedsiębiorców, którzy chcą zaoferować swoim klientom szerszy wachlarz dostępnych sposobów rozliczania, jak np. płatności kartą.
– Franczyzobiorca rozpocznie swój biznes w branży fin-tech. Będzie odpowiedzialny za pozyskiwanie klientów, sprzedaż, działania marketingowe i rozwój firmy. Ze swojej strony niezbędną integrację systemu i dostosowanie usług, dostęp do międzynarodowej infrastruktury banków i innych partnerów, niezbędne szkolenia i wsparcie, a także materiały marketingowe i sprzedażowe – tłumaczy Julija Vilkute, menedżer ds. rozwoju w Paysera.
Przystąpienie do sieci jako wyłączny operator na terenie Polski wymaga jednak sporej inwestycji. Jej koszt franczyzodawca szacuje na 800 tys. zł. Kwota obejmuje wstępną opłatę franczyzową, stworzenie infrastruktury biznesowej, a także środki na pokrycie kosztów operacyjnych przez pierwszy rok działalności. Mniej więcej tyle trzeba będzie czekać, nim biznes zacznie na siebie zarabiać, a przychody z obsługi płatności klientów pokryją wydatki związane z ich pozyskiwaniem (głównie wynikające z konieczności zatrudnienia i utrzymania handlowców).
To jednak nie wszystkie wydatki potrzebne na start pod szyldem Paysera. Franczyzobiorca będzie musiał bowiem spełnić wszystkie wymagania ustawowe, by uzyskać status krajowej instytucji płatniczej. Szczegółowe wymogi w tym zakresie określa ustawa z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. Chodzi m.in. o zapewnienie stabilnego i ostrożnego zarządzania i stosowanie odpowiednich rozwiązań organizacyjnych. Z pewnością jednak najpoważniejszym wymogiem jest posiadanie niebagatelnej kwoty 125 tys. euro na zabezpieczenie kapitału założycielskiego. Co ważne, kapitał ten nie może pochodzić z pożyczki, kredytu ani nieujawnionych źródeł. To niestety oznacza, że kwota inwestycji będzie o 600 tys. zł wyższa niż wydatki szacowane przez właściciela marki.
Franczyzodawca nie zdradza, na jakie zyski można liczyć prowadząc działalność pod jego szyldem.
– Biznes płatniczy wymaga dużej skali działalności, ponieważ marże na transkacjach dokonywanych przez klientów są niewielkie. Głównymi źródłami przychodów są transakcje wymiany walut oraz płatności w e-commerce. Franczyzobiorca musi myśleć w kategoriach: im więcej klientów, tym większe obroty. A większe obroty to mniesze koszty, które z kolei oznaczają wyższe zyski – tłumaczy Julija Vilkute.
Jak przekonuje Julija Vilkute, optymistyczne perspektywy dla potencjalnych franczyzobiorców wiążą się z rozwojem rynku e-commerce.
– W 2016 r. e-commerce osiągnął udział w wysokości 8,7 proc. w handlu detalicznym na całym świecie. W najbliższych latach spodziewany jest roczny wzrost o 20 proc. Jednocześnie, od wielu lat, łączna wartość transakcji bezgotówkowych wzrosła średnio w zadziwiającym tempie 42 proc. Wszystko to powoduje, że wykorzystanie metod płatności elektronicznych, które obsługują ok. 92 proc. rynku e-commerce, również będzie szybko wzrastać – mówi menedżerka.
ZOBACZ W KATALOGU




















PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Hiszpanie chcą sprzedać udziały w Santander Bank Polska austriackiemu Erste Group. Co to oznacza dla dalszego rozwoju sieci i dla franczyzobiorców?
W dobie dynamicznych zmian gospodarczych, niepewności rynkowej i rosnących oczekiwań klientów, budowanie trwałej i zaufanej marki staje się jednym z najważniejszych wyzwań dla współczesnych firm.
Do 60 tys. zł na otwarcie placówki partnerskiej – Alior Bank kontynuuje wsparcie dla przedsiębiorców.
Zostaw etat, postaw na siebie! Nowy numer „Własny Biznes FRANCHISING” to konkretne pomysły na biznes, sprawdzone modele franczyzowe i inspirujące historie przedsiębiorców.
– Polacy rocznie wydają na składki dotyczące wszystkich ubezpieczeń ponad 70 mld zł. Rynek rośnie co roku o kilka procent – mówi Paweł Gawinecki z ERGO Hestia.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Credit Agricole/Alior Bank
Witam, czy ktoś ma doświadczenie z bankiem Credit Agricole i mógłby doradzić w jakim stopniu ta współpraca jest rentowna.
Velobank
Witam, czy ktoś prowadzi lub ma zamiar zacząć z velobankiem?
Pekao SA - czy to dobry pomysł na biznes
Warto interesować się tematem czy lepiej wybrać inny bank ?
PEKAO PARTNER - FRANCZYZA
Witam, Czy posiada ktoś jakiekolwiek informacje na temat franczyzy Banku Pekao ? Chodzi głównie o wynagrodzenie i przyznawalnośc kredytów. Warto interesować się tematem...
W co inwestować
Nieruchomości Złoto Kryptowaluty
W co inwestować
Nieruchomości Złoto Kryptowaluty
Skąd wziąć pieniądze na rozwój firmy?
dofinansowania są różne konkursy organizowne przez gmine, miasto, ministerstwa w zaleznosci od pomyslu na biznes.
Firma pożyczkowa
Ja gdy wiem, że chce uzbierać na dany cel, stosuje zasadę50/30/20, dzięki temu oszczędzam i nie potrzebuję pożyczać pieniędzy.