Dowozy rosną w siłę
Z przygotowanego przez firmę Stava raportu na temat rynku dowozów jedzenia wynika, że w ub. r. był on wart 6,6 mld zł, czyli o 6 proc. więcej, niż rok wcześniej. Średnia wartość składanego przez Polaków zamówienia, to ponad 52 zł. Najczęściej jedzenie do domu przyjeżdża do nas w weekendy – to aż 50 proc. zamówień z całego tygodnia.
– Jeszcze nigdy, od kiedy prowadzimy pomiary niedzielny szczyt zamówień nie był tak wysoki – w ten dzień zamawiamy jedzenie z dowozem o 24 proc. częściej niż średnio w ciągu całego tygodnia – komentuje Paweł Aksamit, prezes. PR firmy Stava.
Duży wpływ na ten wynik mają niedziele niehandlowe. Przeciętnie w te dni było o 31,7 proc. więcej zamówień na dowóz niż wynosi średnia dzienna z całego roku i o 17,5 proc. więcej niż w niedziele handlowe.
Z raportu wynika też, że w ciągu tygodnia pracy jedzenie z dowozem zamawiamy głównie w porze lunchu. Jeśli chodzi o rozkład godzinowy, to od poniedziałku do czwartku widać wyraźnie dwa szczyty – pierwszy przypada ok. godz. 12 a drugi między 17 a 19. W niedzielę natomiast szczyt zamówień jest jeden, lecz znacznie dłuższy – zaczyna się o godz. 13 i trwa do 19.
Królową dowozów – co nie jest zaskoczeniem – pozostaje pizza. Na drugim miejscu jest kebab, a na trzecim dania kuchni polskiej.
Licencja na dowóz
Stava zajmuje się dostawami posiłków z lokali gastronomicznych do klientów. Dzięki temu restauratorzy nie muszą zatrudniać własnych kurierów. Marka ma obecnie w Polsce 28 oddziałów. Chce rozwijać sieć w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. Jak zapewnia franczyzodawca, na otwarcie oddziału wystarczy 50 tys. zł, z czego wymagany kapitał własny to 20 tys. zł, reszta może pochodzić z dofinansowania. Taka kwota jest wystarczająca na rozpoczęcie działalności w mniejszym mieście lub w dzielnicy dużego. Wydatki początkowe to przede wszystkim zakup pojazdów oraz wyposażenia dla kierowców, m.in. smartfonów, terminali płatniczych, toreb termicznych. Jednak franczyzobiorca nie musi kupować samochodów – może skorzystać z opcji najmu długoterminowego.
– Przygotowaliśmy taką flotową ofertę najmu dla naszych franczyzobiorców – mówi Paweł Aksamit. – Obejmuje ona pełen koszt finansowania, ubezpieczenia, serwisowania i eksploatacji samochodu. Po stronie franczyzobiorcy pozostaje tylko tankowanie samochodu oraz utrzymanie go w czystości. Firmy, z którymi współpracujemy, zapewniają naszym franczyzobiorcom szybką dostępność samochodów, na najlepszych rynkowych warunkach.
Licencjobiorcy Stavy mogą też liczyć na kompleksowe szkolenia. Franczyzobiorcy poznają funkcjonowanie całego oddziału i uczą się, jak wygląda praca na poszczególnych stanowiskach: dostawcy, koordynatora, sprzedaż usług. Wspólnie z licencjodawcą odbywają też spotkania z restauratorami w swoim mieście i podpisują pierwsze umowy. Później już samodzielnie muszą dbać o poszerzanie liczby umów. Stava udostępnia im oprogramowanie, na bazie którego opiera się praca kurierów, przyjmowanie i realizacja zamówień.
Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy ustaloną stawkę od każdej zrealizowanej dostawy. Co bardzo istotne, licencjobiorca musi liczyć się z sukcesywnym inwestowaniem w rozwój oddziału. Wraz z rozbudową bazy klientów powinien inwestować w powiększenie floty i liczby kurierów.
WIZYTÓWKA FIRMY STAVA
Sieć franczyzowa z branży gastro-kurierskiej.
- 28 oddziałów
- kwota wejścia w biznes 50 tys. zł
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Stava wycenia rynek dowozów jedzenia, a Xtreme Fitness Gyms podpisuje Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Przegląd tygodnia 20-27 kwietnia.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
Targi Franczyza tuż tuż. Wśród licznych wystawców, obecnych 19-21 października w Pałacu Kultury i Nauki, najliczniej reprezentowaną branżą – jak co rok – będzie gastronomia.
W październikowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" prezentujemy topowe franczyzy 2023. Poza tym przedstawiamy pomysły na biznes idealne dla kobiet. Do czasopisma dodajemy też prezent – bilet na Targi Franczyza.
Stava proponuje nowy model współpracy – dla inwestorów, którzy wolą mniej angażować się w prowadzenie biznesu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bilard jest popularną rozrywką i dość prostą grą. Trzeba kijem posłać bilę do łuzy. Kto trafia, ten wygrywa – tak samo jak w biznesie. Własny klub bilardowy może być trafną inwestycją.
Wszystkie przedsięwzięcia gospodarcze wiążą się z ryzykiem, a franczyza nie jest tu wyjątkiem. Na co zwrócić uwagę?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...