Trzy sklepy w rok
Jacek Wichorski od wielu lat prowadzi własne biznesy. Pięć lat temu szukał pomysłu na działalność dla żony.
– Wiedzieliśmy, że ma to być sklep i że chcemy go otworzyć na licencji franczyzowej – opowiada Jacek Wichorski. – Franczyza bardzo ułatwia start, dając gotowe, wypracowane know-how. Trzeba tylko umiejętnie to wykorzystać.
Przeglądając franczyzowe media, zdecydowali się na branżę kosmetyków naturalnych.
– Rozmawialiśmy z trzema franczyzodawcami, ale Mydlarnia u Franciszka wygrała najlepszymi i najbardziej partnerskimi warunkami współpracy – podkreśla Jacek Wichorski.
Mydlarnie w galeriach
Marka Mydlarnia u Franciszka powstała w 2002 roku, otwierając swój pierwszy sklep w Katowicach. Dziś sieć liczy około 100 placówek, z czego większość działa we franczyzie. Oferta Mydlarni oparta jest na kosmetykach naturalnych, pochodzących z różnych zakątków świata m.in. z Syrii, Maroka, Francji i Włoch.
Jacek Wichorski swój pierwszy sklep pod tym szyldem otworzył na początku 2016 roku, w centrum Kalisza.
– Wybrałem przyuliczną lokalizację, bo koncept doskonale się w taką wpisuje – mówi franczyzobiorca Mydlarni u Franciszka. – Zbudowaliśmy bazę klientów, ale nie da się ukryć, że marketingowo centrum miasta wymaga większych nakładów czasowych i finansowych, niż lokalizacja w galerii handlowej. Dlatego zacząłem się rozglądać za lokalem w galerii właśnie.
Już w czerwcu tego samego roku otworzył drugi sklep w kaliskiej Galerii Amber. A po wakacjach trzeci – tym razem w Ostrowie Wielkopolskim. Na początku działał w centrum miasta, ale po kilku miesiącach właściciele przenieśli go do galerii handlowej.
– Uważam, że biznes w galerii jest po prostu stabilniejszy – wyjaśnia Jacek Wichorski. – Po pewnym czasie zauważyliśmy, że centrum Kalisza, w którym funkcjonował pierwszy z naszych sklepów, zaczyna wymierać. Klienci odpływali, co przekładało się na obroty. Dlatego zamknęliśmy tę placówkę, a zamiast niej otworzyliśmy sklep w Rzgowie pod Łodzią, w Ptak Outlet.
Czy po pandemii COVID-19 i zamrożeniu działania galerii handlowych franczyzobiorca Mydlarni u Franciszka nie żałuje, że zrezygnował z przyulicznych lokalizacji?
– Nie – mówi stanowczo Jacek Wichorski. – Owszem, pandemia nas trochę pokiereszowała, ale podnosimy się, klienci wracają. Nie mam zamiaru zrezygnować z lokalizacji w galeriach i poddać się nagle trendowi, że cały handel wraca do centrów miast. Owszem, może część klientów się przeniesie, ale na pewno nie wszyscy. Słabe galerie, tak jak słabe marki na rynku, wykruszą się. Ale rzeka nagle nie popłynie w drugą stronę, ludzie nie zrezygnują nagle z zakupów w centrach handlowych. Poza tym wolę rozmowy biznesowe i negocjacje z zarządcami galerii, niż z właścicielami prywatnych lokali. Są bardziej rzeczowe, opierają się na cyfrach i nie jest prawdą, że galerie nie chcą się dogadać.
Fachowy personel
Kosmetyki naturalne z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. W swoich sklepach Jacek Wichorski stawia na fachową obsługę. Sprzedawczynie są bardziej konsultantkami, które udzielają porad klientkom i potrafią dobrać kosmetyk do ich potrzeb.
– Zatrudniamy studentki lub absolwentki kosmetologii – podkreśla Jacek Wichorski. – Klient nabiera większego zaufania, widząc wykwalifikowany personel. Staramy się też unikać rotacji pracowników. Klienci przyzwyczajają się do pracowników, mają swoje ulubione sprzedawczynie.
Według szacunków licencjodawcy koszt inwestycji w sklep wynosi 50 tys. zł netto. Jednorazowa opłata za przystąpienie do sieci to tylko złotówka netto. Miesięcznie franczyzobiorca płaci 200 zł na marketing oraz 35 zł za użytkowanie systemu b2b.
– Miał być jeden sklep dla żony, a tymczasem trochę nam się ta działalność rozwinęła – uśmiecha się Jacek Wichorski. – Dwa lata temu uruchomiliśmy też sklep franczyzowy Duki. Liczyliśmy na to, że po intensywnym okresie rozwoju i inwestycji, obecny rok będzie czasem na odcinanie kuponów od biznesu. Niestety pandemia pokrzyżowała nam plany. Ale myślę, że nie na długo.
WIZYTÓWKA MYDLARNI U FRANCISZKA
Sieć sklepów z kosmetykami naturalnymi.
- marka istnieje od 2002 roku
- kwota inwestycji w sklep to ok. 50 tys. zł netto
- opłata za przystąpienie do sieci 1 zł netto

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Każdy franczyzobiorca na każdym etapie prowadzenia działalności może liczyć na nasze wsparcie – zapewnia Ewa Wieczorek z NEONAIL.
Perfumy Refan mogą być świetną propozycją poszerzenia oferty dla sklepów z różnym asortymentem.
Coraz więcej osób poszukuje oryginalnych zapachów, innych niż te masowo dostępne na sklepowych półkach. Monika Zagajska i Ewa Harasimczuk odkryły tę niszę i otworzyły nietypowe perfumerie.
Marzena Burciu franczyzę dla siebie wybrała na Targach Franczyza. Jak rozwija swój biznes?
Wywodząca się z USA marka Gnoce szuka franczyzobiorców w Polsce. Jakie są warunki nawiązania współpracy?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Subway chce przyspieszyć rozwój sieci w Polsce. Kto może zostać franczyzobiorcą tej międzynarodowej marki?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Franczyzobiorcy Banku Pekao SA mają różne możliwości rozwijania swojej działalności. Jak otworzyć własną placówkę bankową?
Najpierw zainwestuj w roczną prenumeratę miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź jaki biznes się opłaca!
POPULARNE NA FORUM
Sposoby na zwiększenie sprzedaży?
Nawet jeśli nie prowadzisz sprzedaży w internecie, to właśnie tam zaczyna się wiele kwestii. Jak choćby świadomość istnienia marki, więc jeśli chcesz rozkręcić...
Sposoby na zwiększenie sprzedaży?
Wybierz grupe docelową dla kogo to ma być dokładnie, następnie wejdz w jego buty i pomyśl jak by to miało wyglądać zebyś się tym zainteresował, a jak masz sklep w...
FM Group - czy to ma waszym zdaniem sens?
W tym to już nie da sie zadnych pieniedzy zrobić, ludzie do tej marki stracili zaufanie.
Perfumy na mililitry
Witam, widzę, że już dobre kilkanaście lat ciągnie się ta dyskujsja i firma Refan jest ciągle obecna. Zastawiam się nad otwarciem stoiska. Czy jest tu może ktoś kto...
Polacy lubią prezenty
Każdy lubi prezenty ;)
Paznokcie w natarciu
jeśli kosmetyki to tylko naturalne, ja miałem problem z suchą skórą, dużo jeżdżę na rowerze i miałem wiecznie suchą skórę na twarzy i dłoniach. Dzięki kosmetykom...
Inwestycja w srebro - czy warto?
Zgadzam się z poprzednimi wypowiedziami, inwestycja w srebro jest mało opłacalna. Jeśli już naprawdę chcesz inwestować w jakiś kruszec, to zdecydowanie złoto....
Inwestycja w srebro - czy warto?
Chyba najlepiej inwestować w nieruchomości... Inwestycji głównie czynię pod okiem doświadczonych ludzi (więcej tu), z którymi współpracuję, jednak chciałabym w...