Franczyzobiorcy bez wsparcia
Adam Więckowski od lat prowadzi franczyzowe sklepy odzieżowe i jubilerskie. Wszystkich ma 19, najwięcej – bo 10 – marki Quiosque. Jego kod PKD to 46.16Z – obejmuje działalność agentów zajmujących się sprzedażą wyrobów tekstylnych, odzieży, wyrobów futrzarskich, obuwia i artykułów skórzanych. To PKD nie znalazło się na liście kodów, które objęte są pomocą z ostatniej tarczy antykryzysowej.
– Ze wsparcia mogą skorzystać franczyzodawcy, objęci kodem 47.71Z (sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach – przyp.red.) – mówi Adam Więckowski. – Natomiast franczyzobiorcy, tacy jak ja, zostali całkowicie pominięci. W pierwszym lockdownie, gdy pod uwagę brany był tylko spadek obrotów, otrzymaliśmy wsparcie. Ale ono już się skończyło, a poza tym pieniądze trzeba będzie zwrócić. Jesienią zmieniły się zasady przyznawania pomocy i utworzono listę kodów PKD, którym ona się należy. Nasz się na niej nie znalazł. A przecież nie tylko moja firma jest w takiej sytuacji. W ramach Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług, wspólnie z konfederacją Lewiatan przygotowaliśmy poszerzoną listę kodów PKD, biorąc pod uwagę podmioty, które prowadzą działalność w zamykanych co rusz galeriach handlowych. Na tej podstawie Senat przygotował swoje poprawki do tarczy, poszerzające listę. Niestety, poprawki zostały odrzucone w Sejmie i zostaliśmy z niczym.
Nie ma przychodu, są koszty
Różnica w kodach PKD oznacza m.in. to, że franczyzobiorcy marek odzieżowych handlują towarem nie własnym, ale należącym do sieci, który dostają w depozyt. Kasy fiskalne są zarejestrowane na firmę-matkę i to jej nazwa widnieje na paragonie. Franczyzobiorca formalnie świadczy usługę pośrednictwa sprzedaży.
– Ale to my podpisujemy umowy najmu lokali, to my zatrudniamy pracowników – dodaje Adam Więckowski. – I to my pokrywamy wynikające z tego koszty.
Wszystkie jego sklepy działają w galeriach handlowych. I wszystkie są zamknięte od świąt Bożego Narodzenia. W listopadzie też nie mogły pracować przez trzy tygodnie.
– Wtedy jednak jeszcze byliśmy przekonani, że otrzymamy pomoc rządową. Pracownikom, których mamy w sumie ok. 70 zapłaciliśmy pełne wynagrodzenie, pomimo że sklepy były tak długo nieczynne – mówi Adam Więckowski. – To, co zarobiliśmy w grudniu, już wydaliśmy. A przychód za styczeń wynosi zero złotych. Finansujemy teraz działalność firmy z oszczędności prywatnych, ale dochodzimy już do ściany. Same koszty pracowników to jest ok. 200 tys. zł miesięcznie. Z abolicji czynszowej nie korzystamy, bo zgodnie z ustawą musielibyśmy każdorazowo przedłużyć umowę o kolejne pół roku, plus okres zamknięcia galerii. Nie chcemy się w to wikłać, bo nie wiadomo, co będzie dalej.
Podzielony handel
Z problemami swoich franczyzobiorców solidaryzuje się licencjodawca marki Quiosque. Połowa ze 180 sklepów sieci jest oparta o system franczyzowy.
– Nasze sklepy franczyzowe w większości mają PKD związane z prowadzeniem pośrednictwa handlowego, które nie zostało uwzględnione w tarczy 6.0, pomimo tego, że franczyzobiorcy Quiosque, jak wszyscy inni, muszą płacić chociażby czynsze galeriom handlowym i wynagrodzenia swoim pracownikom – mówi Grzegorz Tokarczyk, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju sieci Quiosque. – Wielu spośród naszych partnerów pokrzywdzonych przez kolejne obostrzenia i trzeci lockdown nie jest objętych pomocą rządową. Aż 30 proc. franczyzobiorców Quiosque nie otrzyma żadnego wsparcia, mimo tego, iż dwa razy wnioskowaliśmy o pomoc dosyłając kody PKD i pisma do rządu.
Nic nie wskazuje na to, aby lista kodów PKD uprawnionych do pomocy została rozszerzona. A franczyzobiorcom bardzo potrzebne byłoby wsparcie w postaci dopłat do pracowników czy umorzenia ZUS-u. Dziś rząd ma ogłosić decyzję w sprawie poluzowania restrykcji, prawdopodobnie także odnośnie galerii handlowych.
– Nawet jeśli galerie zostaną otwarte od 1 lutego, to pieniądze zarobione w lutym otrzymamy dopiero w marcu, bo taki jest cykl rozliczeń w naszej branży – dodaje Adam Więckowski. – Czujemy się oszukani. Nie rozumiem, dlaczego handel został tak podzielony. Dlaczego jeden sklep z tym samym asortymentem dostanie pomoc, a drugi, po sąsiedzku w tej samej galerii już nie? Prowadzę firmę od 20, czy teraz w ciągu roku mam stracić wszystko?
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
W czasie kilkuletniej restrukturyzacji Gatta zamknęła kilkanaście sklepów. Jak marka radzi sobie teraz?
Zanim Katarzyna Łucka została franczyzobiorczynią Blue Shadow, pracowała w sklepie tej marki przez 10 lat. Co się zmieniło, gdy została jego właścicielką?
Reporter – to nowa nazwa marki dotychczas znanej jako Reporter Young. Skąd ta zmiana?
Jak wejść w branżę modową i otworzyć własną firmę odzieżową? O swojej biznesowej drodze opowiada Katarzyna Milczarkiewicz, właścicielka firmy pg clothes.
4F to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek. Jak otworzyć sklep pod takim szyldem?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
POPULARNE NA FORUM
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Moodo- czy warto ?
hej, Warto wziąć pod uwagę współpracę z Moodo! Choćby dlatego, że to firma, która szybko się rozwija i ma dość ciekawy koncept. Często franczyzodawcy oferują...
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...