Franczyza Cukierni Sowa
Cukiernia Sowa to polska firma rodzinna, z tradycją sięgającą 1946 roku. To wtedy w Bydgoszczy powstał zakład piekarniczy, skupiający się głównie na produkcji i sprzedaży pieczywa i zatrudniający zaledwie kilku pracowników. Dziś firmę prowadzi już trzecie pokolenie rodziny, zatrudniając ponad tysiąc pracowników i tworząc sieć cukierni w Polsce i zagranicą.
– W ofercie Cukierni Sowa, oprócz tradycyjnych wypieków, czyli ciast i tortów, mamy dzisiaj galanterię czekoladową oraz rzemieślnicze lody, a także własną mieszankę kawy – mówi Michał Sowa, członek zarządu Cukierni Sowa. – We wszystkich produktach stawiamy na dobre jakościowo składniki i niebanalny smak, który nie ma sobie równych. Cały czas jesteśmy też otwarci na potrzeby klientów.
Od niedawna oferta poszerzyła się o wytrawne produkty – sałatki i kanapki. W sprzedaży są też m.in. dania na wynos, jak zupy czy pierogi oraz konfitury i powidła.
Plan na otwarcia
Aktualnie sieć Cukierni Sowa liczy 38 lokali własnych oraz 129 franczyzowych.
– Nie mamy jeszcze cukierni w województwach małopolskim, opolskim oraz podkarpackim, ale zakładamy że to kwestia czasu, kiedy również tam otworzymy lokale – dodaje Michał Sowa. – Naszym celem na najbliższe miesiące jest Kraków, a także miasta w których już jesteśmy, ale widzimy tam potencjał na kolejne cukiernie.
Większość cukierni działa w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. Jednak wraz z rozbudową sieci lokale otwierają się także w miasteczkach gminnych, czy też satelickich dużych aglomeracji. Marka wybiera różne lokalizacje: w centrach miast, na osiedlach, w centrach i parkach handlowych.
– Jesteśmy otwarci na każdą propozycję lokalizacji, ostatecznie liczy się potencjał handlowy danego miejsca – zaznacza Michał Sowa.
Zalecana powierzchnia lokalu to 100-150 m2, choć w sieci działają i mniejsze (od 50 m2), i większe (do 250 m2). Franczyzodawca przywiązuje też wagę do dostępności miejsc parkingowych w pobliżu, możliwości zaaranżowania ogródka kawiarnianego na zewnątrz czy odpowiedniej wielkości witryny.
Wszystkie lokale aranżowane są według tego samego wzorca, w oparciu o księgę standardów wizualnych. Każda cukiernia ma charakterystyczny podział na strefę sprzedaży oraz strefę konsumpcji. Większość lokali to cukiernie połączone z kawiarnią. Franczyzodawca szacuje koszy inwestycji na poziomie 700 tys. zł-1,2 mln zł. Główne wydatki to wyposażenie części sprzedażowej w lady i witryny gastronomiczne, kawiarni w specjalistyczny sprzęt, meble i oczywiście zaplecze. Od pozyskania lokalu do momentu jego otwarcia mija około pół roku.
Wsparcie i i obowiązki
Idealnym kandydatem na franczyzobiorcę będzie osoba z doświadczeniem branżowym, ale nie jest to warunek konieczny.
– Dla każdego potencjalnego partnera prowadzimy szereg szkoleń wprowadzających, udostępniamy know-how firmy, mamy zespół doświadczonych specjalistów koordynujący pracę licencjobiorców i codziennie służący wsparciem – zapewnia Michał Sowa.
Wsparcie nie ogranicza się wyłącznie do szkoleń. Centrala pomaga już na etapie poszukiwania i opiniowania lokalizacji, udostępnia standardy do wykonania projektu oraz architektów i wykonawców, z którymi współpracuje sieć. Generalnie cały proces przygotowywania lokalu i uruchamiania biznesu odbywa się pod nadzorem centrali.
Produkcja pieczywa i ciast odbywa się w centrali w Bydgoszczy. Jest też filia zakładu produkcyjnego w Warszawie, ale w bardzo ograniczonym zakresie produktów.
– W tym miejscu musimy zwrócić uwagę, że rozwój sieci Cukierni Sowa jest bardzo mocno związany z możliwościami logistycznymi i kosztami z tym związanymi – podkreśla Michał Sowa. – Nasze dostawy do cukierni odbywają się w większości przypadków od czterech do sześciu razy w tygodniu, a za transport odpowiadają franczyzobiorcy. To w ich gestii leży zakup lub leasing auta dostawczego typu chłodnia, według wytycznych centrali.
Nie ma opłaty za przystąpienie do sieci, ani miesięcznych opłat franczyzowych. A jak szybko placówki stają się rentowne, czyli zaczynają zarabiać na koszty stałe?
– Wszystko zależy od lokalizacji – informuje Michał Sowa. – Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak szybko lokale staną się rentowne, ale możemy powiedzieć, że najlepsze już po 2-3 miesiącach od otwarcia osiągają zyski. Każdy region Polski ma inną specyfikę i niektóre cukiernie potrzebują więcej czasu, aby osiągnąć satysfakcjonującą liczbę paragonów.
WIYTÓWKA CUKIERNI SOWA
Polska sieć cukierni.
- 38 lokali własnych, 129 franczyzowych
- kwota inwestycji: 700 tys.zł-1,2 mln zł
Michał Sowa, członek zarządu Cukierni Sowa / "Nie mamy jeszcze cukierni w województwach małopolskim, opolskim oraz podkarpackim, ale zakładamy że to kwestia czasu". ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z kuchnią gruzińską
/04.12.2025
W tym roku Chinkalnia otworzyła trzy restauracje w Polsce, a jeszcze w grudniu uruchomi lokal na śródziemnomorskiej wyspie.
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Sieć pizzerii Gruby Benek otworzyła nowy lokal na bydgoskich Jachcicach. Pierwszy dzień działalności przyniósł duże zainteresowanie klientów i jeden z najlepszych wyników otwarcia w historii marki.
KawoWiniarnia to nowy franczyzowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Czy ma szansę na sukces?
Sfinks Polska notuje wzrost rentowności w III kwartale 2025 r., mimo spadku przychodów jednostkowych. To efekt konsekwentnego przechodzenia na franczyzę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Opodatkowanie bitcoina a zmiana rezydencji podatkowej
/08.12.2025
Opodatkowanie bitcoina a zmiana rezydencji podatkowej – czy starania o drugi paszport mogą uchronić kryptowaluty przed zapłatą podatku? Takie działania podjął Roger Ver, mający w swoim portfelu ponad 130 tys. bitcoinów.
Karolina Chmiel w trzy miesiące otworzyła pięć placówek VeloBanku. Co ją skusiło w tej franczyzie?
Mariusz Mietelski po latach pracy w gastronomii zdecydował się wejść we współpracę z siecią Żabka. Jak ocenia z perspektywy czasu swoją decyzję?
Sieć Chorten przekroczyła już 3000 sklepów partnerskich, a tempo dołączania nowych punktów wciąż rośnie. Co o tym decyduje?
Rozważasz otwarcie firmy? Zrób sobie prezent na święta i zasubskrybuj magazyn "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali