Z dużym możemy więcej
Marcin i Jolanta Kwietniowie od lat związani są z branżą spożywczą. W 2019 roku postanowili pójść krok dalej i otworzyć własny market. Są właścicielami budynku usługowo-handlowego blisko rynku i kopalni w Wieliczce, tak więc nie musieli myśleć o dobrym lokalu dla sklepu. Wszystko poszło zgodnie z planem i placówka została uruchomiona. Niemniej jednak dość szybko, mimo wieloletniego doświadczenia w branży, biznes okazał się trudniejszy w prowadzeniu, niż zakładali. Jednym z elementów, który utrudniał im rywalizację o klienta, był ograniczony dostęp do szerokiego asortymentu w atrakcyjnej cenie. Przedsiębiorcy zaczęli więc szukać partnera biznesowego.
– Trudno nam było nabywać produkty ponadstandardowe i oferować promocje, które zachęcają do zakupów. Przegrywaliśmy w rywalizacji o klientów szczególnie z dużymi sieciami, które mają szereg narzędzi wzmacniających sprzedaż. Są to m.in. różnego rodzaju cotygodniowe promocje, do których klienci są przyzwyczajeni, a na które my nie mogliśmy sobie pozwolić. Myśleliśmy, że działając samodzielnie, będziemy mieli większy wpływ na rynek, a stało się zupełnie odwrotnie. Postanowiliśmy więc znaleźć partnera, z którym moglibyśmy się związać na zasadzie franczyzy – opowiada Marcin Kwiecień.
Przedsiębiorcy brali pod uwagę niemal wszystkie marki z branży spożywczej funkcjonujące w Polsce. Rozważali warunki umowy, proces i zasady przystąpienia do sieci, warunki współpracy, rodzaj wsparcia ze strony partnera w trakcie działalności i długość umowy. W końcu wybór padł na sieć Stokrotka.
– Podpisaliśmy umowę i niemal natychmiast skoczyły nasze wyniki sprzedaży oraz liczba paragonów. Współpraca z dużym partnerem była od razu odczuwalna. Klientów przybywało m.in. dzięki promocjom i zróżnicowanemu asortymentowi. Ponadto zyskaliśmy szerokie działania marketingowe, które prowadzi sieć, znaną markę, aplikację, gazetki z ciekawą ofertą i obniżkami. To stanowiło cenne wsparcie naszych działań reklamowych na poziomie lokalnym. Dzięki współpracy zaopatrujemy się hurtowo w jednym miejscu codziennie, a nie co kilka dni w różnych, co naprawdę było uciążliwe i droższe. To wszystko przełożyło się na nasze wyniki sprzedaży – podkreśla Marcin Kwiecień.
Dostowanie sklepu
Powierzchnia sklepu wynosi ok. 400 m2 i wpisuje się w format marketów, działających w sieci Stokrotka. Rebranding i proces przygotowania placówki przebiegł bardzo szybko. Zadanie było łatwiejsze ze względu na wcześniejsze wyposażenie lokalu w meble i urządzenia. Trzeba było natomiast zastosować aranżację wnętrza według standardów i identyfikacji wizualnej Stokrotki. Sklep Marcina i Jolanty Kwietniów pod marką Stokrotka ruszył w 2021 roku.
– Od samego początku otrzymaliśmy wsparcie ze strony sieci. Samo przygotowanie sklepu do otwarcia pod marką Stokrotka wraz z pomocą centrali było szybkie i dynamiczne. Zanim uruchomiliśmy sklep, mieliśmy także szkolenie wstępne – my jako franczyzobiorcy i osoby zarządzające sklepem oraz nasi pracownicy – wspomina Jolanta Kwiecień.
Kursy realizowane są w sklepach i skoncentrowane na praktycznych aspektach prowadzenia biznesu. Ponadto sieć oferuje dodatkowe szkolenia e-learningowe obejmujące wszystkie stanowiska pracy. W codziennych działaniach Marcin i Jolanta Kwietniowie korzystają ze wsparcia opiekuna, z którym omawiają bieżące sprawy i konsultują się w razie jakichkolwiek wątpliwości.
– W Stokrotce pracuje cały sztab ludzi odpowiedzialnych za koordynowanie naszej współpracy i działalności. Natomiast na co dzień mamy kontakt z opiekunką, która wspiera nas w dwóch placówkach – w Wieliczce i w Będzinie – dodaje Jolanta Kwiecień.
Czas na nowe wyzwania
Po niecałych dwóch latach od rozpoczęcia współpracy ze Stokrotką małżeństwo uruchomiło w Będzinie drugi market. W dużej mierze przyczyniła się do tego sieć, która zaproponowała przedsiębiorcom prowadzenie tej placówki.
– Sklep w Wieliczce od początku funkcjonuje bardzo dobrze, a więc planowaliśmy dalszy rozwój. Sieć jednak wyprzedziła nas i sama zaproponowała drugą placówkę. Przyjęliśmy propozycję i w marcu tego roku oficjalnie zostaliśmy franczyzobiorcami kolejnej Stokrotki – mówi Marcin Kwiecień.
Jak twierdzą franczyzobiorcy, atutem miejsca był fajny, zgrany zespół i oczywiście w pełni wyposażona placówka, niewymagająca remontu oraz przebudowy. Sklep w Będzinie, podobnie jak w Wieliczce, ma format marketu i zlokalizowany jest w części osiedlowej miasta. Odległość między obiema placówkami wynosi ok. 90 kilometrów, ale zdaniem Marcina Kwietnia, to żaden problem, ponieważ franczyzobiorcy dysponują systemem, który pozwala zdalnie zarządzać sklepami, monitorować aktualną sytuację, jakość obsługi klientów oraz kontrolować transakcje, liczbę i wartość paragonów.
Ponadto wszystkie placówki sieci wyposażone są w system IT, który kontroluje stan zatowarowania danej Stokrotki i wskazuje zapotrzebowanie na konkretne produkty. Dostawy do sklepów z magazynów sieci realizowane są sześć razy w tygodniu. Stokrotka uważnie dobiera asortyment do sklepów spożywczych. W jej placówkach dostępne są m.in. produkty regionalne, charakterystyczne dla danej okolicy. Franczyzobiorcy mogą więc nawiązywać współpracę z lokalnymi producentami żywności, oferującymi artykuły takie jak pieczywo, mięso czy wędliny.
– Naszą przewagą jest przede wszystkim bogaty asortyment w atrakcyjnych cenach, w tym szeroka oferta produktów marki własnej. Sieć przyciąga klientów korzystnymi promocjami i ofertą dostępną z aplikacją, z której korzysta ponad 1,5 miliona osób. Właściciele lokalnych sklepów, dołączając do Stokrotki, zyskują siłę marki, jej marketingu, tym samym zwiększając zasięg swoich działań i dochody – przyznaje Katarzyna Stadler, dyrektor ds. franczyzy Stokrotki.
Franczyzobiorcy z Wieliczki i Będzina na razie skupiają się na dotychczasowych marketach, ale planują kolejne otwarcia i są gotowi na nowe propozycje firmy w tym zakresie.
WIZYTÓWKA STOKROTKI
Sieć sklepów spożywczych.
- Liczba sklepów własnych: 679
- Liczba sklepów franczyzowych: 84
- Kwota inwestycji: ustalana indywidualna dla każdego sklepu
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Rywalizacja w branży spożywczej to chleb powszedni. Można ją jednak wygrywać. Przekonał się o tym Patryk Staniec.
Stokrotka proponuje nowym partnerom dofinansowanie w wysokości do 1 mln zł.
W majowym numerze „Własny Biznes FRANCHISING” odkrywamy m.in. tajniki sukcesu w biznesie motoryzacyjnym, finansach, a także opisujemy biznesy, w które chętnie inwestują młode mamy. Dowiedź się, ile płaci się za franczyzę i jak wygląda zarządzanie bez szefa.
Sieć sklepów Stokrotka oferuje wsparcie franczyzobiorcom w wysokości do 1 mln zł. Franczyzodawca szuka obecnie partnerów przede wszystkim na Podkarpaciu.
Paulina Krajewska, podejmując pracę w sklepie Stokrotka, nie spodziewała się, że kiedyś zostanie jego franczyzobiorczynią. Przyjęła życiowe wyzwanie. Jak ocenia swoją decyzję?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Na rynku usług pralniczych działają międzynarodowe sieci, małe rodzinne pralnie i samoobsługowe. Inwestycja w każdym przypadku zaczyna się od 200 tys. zł.
Marka Wendy’s zamierza otworzyć setki restauracji na nowych europejskich rynkach. Chce też wejść do Polski.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów