Kawiarnie w sieci
Nowy Rok tuż za progiem. Jaki będzie dla gastronomii?
Przypuszczam, że sytuacja w przyszłym roku nie zmieni się w stosunku do tego, z czym borykaliśmy się w 2023. Nadal będą nas dotyczyły wzrosty cen i inflacja. Ale jestem też przekonany, że firmy operujące w ramach sieci, wykorzystujące zasady dużej skali, będą miały większą szansę na przetrwanie tej trudnej sytuacji. Dla osób posiadających pojedyncze lokale, poza sieciami, przewiduję trudności w dostosowaniu się do warunków rynkowych. Naszym celem, jeśli chodzi o Cofix, jest negocjacja cen zakupowych produktów i minimalizacja kosztów operacyjnych dla naszych partnerów, co jest możliwe dzięki sile zakupowej sieci.
Jak bardzo sieć Cofix urosła w tym roku?
Kończymy rok z 18 lokalami. Otworzyliśmy siedem nowych kawiarni, jedno otwarcie przesunęło się na styczeń przyszłego roku. W 2024 roku planujemy powiększyć sieć o 15 nowych lokali. Obecnie prowadzimy negocjacje w kilku miastach wojewódzkich, w szczególności w Trójmieście, Poznaniu, Opolu i w Warszawie. Naszym celem jest również otwieranie większych kawiarni, co umożliwia wprowadzenie strategii „Beyond Coffee”. Obejmuje ona organizację w lokalu różnorodnych wydarzeń, spotkań tematycznych, koncertów czy nawet stand-upów. Doświadczenie z kawiarnią w Białymstoku pokazało nam, że taka strategia przyciąga stałych klientów, co w rezultacie przekłada się na pozytywne wyniki finansowe.
A kawiarnia to opłacalny biznes? Jak szybko wasze lokale stają się rentowne?
Czas, w jakim kawiarnia osiąga rentowność, zależy od wielu czynników. Standardowo zakładamy, że lokal osiągnie planowane przychody między trzecim a szóstym miesiącem działalności, choć nie jest to regułą. Niektóre stają się rentowne już w pierwszym miesiącu, zatem każdy przypadek jest inny.
Łatwo dziś o dobrą lokalizację?
Aktualnie mamy na rynku wiele dostępnych lokali, jednak nie jesteśmy zainteresowani lokacjami typu B lub C. Koncentrujemy się na poszukiwaniu najlepszych lokalizacji, spełniających nasze wysokie standardy, co może być czasochłonnym procesem. Wyszukujemy lokalizacje, które nie tylko są atrakcyjne, ale również dzięki stosunkowo niskim kosztom stałym, pozwalają na generowanie zadowalających obrotów nawet w tzw. niskim sezonie. Przez co minimalizujemy ryzyko inwestycyjne podejmowane przez partnera. Jako przykład podam negocjacje pewnego lokalu w samym centrum Warszawy, które trwały dokładnie 12 miesięcy. Poświeciliśmy na ten proces bardzo dużo energii, ale efekt w postaci rentowności jest więcej niż zadowalający.
Ile trzeba zainwestować w kawiarnię Cofix?
Koszt inwestycji oscyluje w granicach 250-500 tys. zł netto. Ta kwota obejmuje kaucję, remont lokalu, wyposażenie, sprzęt, meble, sprzęt IT, zatowarowanie, a także uwzględnia ewentualne straty związane z początkowym okresem działalności. Istnieje możliwość że inwestycja będzie niższa, zwłaszcza jeśli lokal nie wymaga znacznych nakładów na adaptację, a jedynie na odświeżenie, zgodne z designem marki Cofix.
Wasi franczyzobiorcy pracują osobiście w lokalach?
Rozróżniamy dwie kategorie partnerów: tych, którzy pracują jako kierownicy swojej kawiarni oraz inwestorów, dla których zatrudniamy i szkolimy kierowników, odpowiadających za funkcjonowanie lokalu. W ogóle ze swojej strony udzielamy franczyzobiorcom bardzo szerokiego wsparcia. Nasz dział rozwoju rozpoczyna poszukiwania lokalizacji zgodnie z preferencjami partnera franczyzowego, przygotowuje biznesplan oraz oferuje dostępne lokale z naszej puli. Po zaakceptowaniu biznesplanu, rozpoczynamy negocjacje z wynajmującymi, tworzymy projekt technologiczny i design, a także przystępujemy do etapu adaptacji lokalu, który nadzoruje nasz construction manager. Dział HR równocześnie rozpoczyna poszukiwania odpowiedniego personelu, który następnie zostaje przeszkolony w naszym centrum szkoleniowym. Od momentu zakończenia adaptacji lokalu uaktywnia się dział operacji, który jest w stałym kontakcie z partnerem przez cały okres trwania umowy. Najbardziej doświadczeni pracownicy Cofix wspierają nowo otwarty lokal swoją obecnością w początkowym okresie działalności, co nie generuje dodatkowych kosztów po stronie partnera.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
WIZYTÓWKA COFIX
Międzynarodowa sieć kawiarni.
- 18 lokali
- kwota inwestycji 250-500 tys. zł netto
- opłata wstępna 30 tys. zł
Błażej Małoszuk, Cofix Polska / "Jestem też przekonany, że firmy operujące w ramach sieci, wykorzystujące zasady dużej skali, będą miały większą szansę na przetrwanie trudnej sytuacji". ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Szybki rozwój z McDonald's
/07.10.2025
Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
Franczyzodawca New York Pizza Department otworzył pierwszy lokal w Egipcie! Plany na dalszą ekspansję sieci na egipskim rynku są bardzo ambitne.
Restauracja Migavka wchodzi we franczyzę. Jaka jest specjalność marki i jej oferta dla licencjobiorców?
Berlin Döner Kebap otworzył nowy lokal franczyzowy, w centrum Zakopanego. Marka ma zaplanowane kolejne otwarcia aż do wiosny.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Pomysły na biznes w usługach – franczyzy, które zmieniają miasta
/21.10.2025
Centra VR, mobilne powerbanki, nowoczesne pralnie czy punkty pobrań – na Targach Franczyza w Warszawie będzie można sprawdzić, jak wiele twarzy ma dziś branża usług. To konkretne pomysły na biznes gotowe do wdrożenia w każdym mieście.
Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki to miejsce, gdzie pomysły na własny biznes nabierają realnych kształtów. Śledź naszą relację i przekonaj się, dlaczego warto być tam osobiście!
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali