Mniejsze i większe / Pizza Hut przede wszystkim chce wchodzić do miast powyżej 40 tys. mieszkańców, ale i mniejsze rynki bierze pod uwagę.
Czwartek
11.01.2024
Spośród ponad 150 restauracji, jakie Pizza Hut ma w Polsce, 15 działa we franczyzie. Jak zostać franczyzobiorcą tej światowej marki?
 

Pizza Hut ma na świecie ponad 13 tys. lokali. Właścicielem marki jest Yum! Brands Inc., a jej wyłącznym operatorem i masterfranczyzobiorcą w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce, jest firma AmRest. Na polskim rynku funkcjonuje ponad 150 lokali pod szyldem Pizzy Hut.

– Zainteresowanie naszym biznesem jest duże. Oczywiście franczyzobiorcy czy kandydaci do franczyzy mają swoje przemyślenia, widzą wyzwania, jeżeli chodzi o jakiekolwiek inwestycje, ale sporo jest też osób, które dostrzegły w pandemii czy obecnej sytuacji gospodarczej właśnie większą szansę na rozwój – przekonuje Kacper Szczepański, kierownik ds. rozwoju franczyzy Pizza Hut. – Cały czas usprawniamy nasze procesy operacyjne i coraz bardziej korzystamy z optymalizacji dzięki nowym technologiom. Tak jak cała branża mierzymy się z inflacją, dlatego ciągle wdrażamy innowacyjne rozwiązania czy promocje, dzięki którym goście doceniają ofertę naszych restauracji. Coraz więcej Polaków jada na mieście, równocześnie kanały na wynos i z dostawą do domu stale rosną. Niemniej głównym wyzwaniem na ten rok będzie zarządzanie kosztami, w tym np. kosztami energii, w celu generowania jak najwyższych zysków. Ze swojej strony głęboko analizujemy zużycie energii w lokalach i szukamy najbardziej efektywnych sposobów zarządzania pracą restauracji, które pozwalają obniżyć rachunki.

Długoterminowy biznes

Na ten rok Pizza Hut planuje kolejne otwarcia, każde z nich ma być poprzedzone dogłębną analizą potencjału sprzedaży.

– Ta długoterminowa, przynosząca zysk perspektywa rozwoju biznesu jest charakterystyczna dla wszystkich marek, którymi zarządza AmRest na europejskich rynkach – podkreśla Kacper Szczepański.

Pizza Hut przede wszystkim chce wchodzić do miast powyżej 40 tys. mieszkańców, ale i mniejsze rynki bierze pod uwagę.

– Mamy listę swoich typów, które będziemy traktować priorytetowo, ale jesteśmy otwarci na każdą propozycję. Wiemy, że warto brać pod uwagę doświadczenie lokalnych przedsiębiorców, którzy znają rynek, działają już lokalnie i są w stanie nam przedstawić argumenty za tym, żeby otworzyć restaurację nawet w takim mieście, które my potencjalnie odrzucilibyśmy – mówi Kacper Szczepański.

Pizzerie powstają zarówno przy ruchliwych ulicach, jak i w galeriach czy parkach handlowych, w lokalach o powierzchni od 80 do 160 mkw. Koszty otwarcia zwykle mieszczą się w granicach od 800 tys. zł do 1,5 mln zł. Zależą m.in. od tego, gdzie mieści się lokal, jak jest duży, w jakim jest stanie technicznym.

Wsparcie i opłaty

Wsparcie ze strony centrali zaczyna się już od momentu poszukiwania lokalizacji.

– Oferujemy wsparcie w procesie oceny potencjału i wyboru lokalizacji. Przygotujemy i wspólnie dopracujemy najbardziej efektywny ze względu na gości i pracowników plan restauracji. Oferujemy wsparcie w budowaniu lokalnego marketingu oraz dostęp do kampanii centralnych, nowoczesnych narzędzi digitalowych wraz z systemem do zamówień online i współpracę z agregatorami dostaw – wylicza Kacper Szczepański. – Wesprzemy proces rekrutacji oraz szkolenia pracowników, minimalizując koszty i czas szkolenia. Zapewniamy ciągłe wsparcie i coaching w zakresie kluczowych procesów i wyzwań biznesowych. Naszym celem jest budowanie długoterminowych relacji i stałe podnoszenie poziomu współpracy oraz budowa know-how franczyzobiorcy, przy szybkim rozwoju sieci.

Jednorazowa opłata licencyjna za przystąpienie do sieci wynosi 20,9 tys. dolarów. Miesięcznie franczyzobiorca płaci 6 proc. od obrotu netto opłaty franczyzowej i kolejne 6 proc. opłaty marketingowej. Inne opłaty zależą od wykorzystania pakietu franczyzowego.

 – Doświadczenie w gastronomii nie jest warunkiem koniecznym, aby podjąć współpracę z Pizza Hut – dodaje Kacper Szczepański. – Naszym franczyzobiorcom zapewniamy szkolenia i wsparcie na każdym etapie współpracy, co pozwala podnosić umiejętności i budować know-how. Istotne jest natomiast doświadczenie biznesowe, np. prowadzenie własnej działalności oraz otwartość na współpracę z franczyzodawcą.

 

WIZYTÓWKA PIZZA HUT

Międzynarodowa sieć pizzerii.

  • ponad 13 tys. lokali na świecie, ponad 150 w Polsce
  • opłata licencyjna 20,9 tys. dolarów
  • kwota inwestycji 800 tys. zł – 1,5 mln

Kacper Szczepański, kierownik ds. rozwoju franczyzy Pizza Hut / "Cały czas usprawniamy nasze procesy operacyjne i coraz bardziej korzystamy z optymalizacji dzięki nowym technologiom".