Sfinks postawił na franczyzę

Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska: / "W pierwszym kwartale tego roku kontynuowaliśmy przekształcenia na franczyzę, zgodnie z zapowiedziami ze strategii spółki."
Wtorek
03.06.2025
Udział restauracji franczyzowych w sieci Sfinks Polska to już ponad 93 proc. Grupa przede wszystkim przekształca lokale własne, oddając je w ręce franczyzobiorców.
 

Grupa Sfinks Polska zarządza 105 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski, w tym siecią 71 restauracji SPHINX (segment casual dining), siecią 28 pubów Piwiarnia (segment gastro pubów) oraz 1 restauracją Chłopskie Jadło (segment casual dining), 1 Lepione&Pieczone, 3 lokalami The Burgers oraz 1 lokalem Sphinx Cocktail Bar. Spółka prowadzi też sprzedaż w dostawie w oparciu o marki dostępne w dowozie m.in. SPHINX, The Burgers, Och! PITA, Yolo Chicken czy Da Mamma.

W ręce franczyzobiorców

Na koniec I kwartału 2025 r. udział lokali franczyzowych w całej sieci wzrósł do 93,3 proc. wobec 80 proc. rok wcześniej. Lokale zarządzane przez spółkę (wyłączając puby Piwiarnia) wypracowały w I kwartale 50,31 mln zł przychodów gastronomicznych, co daje wzrost o 6 proc. r/r. Natomiast przychody skonsolidowane od stycznia do marca br. wyniosły 12,78 mln zł wobec 21,05 przed rokiem. Spółka tłumaczy, że ten obniżony poziom był efektem dalszych przekształceń restauracji własnych na franczyzowe - w rezultacie zaprzestano bowiem konsolidacji przychodów i kosztów tych restauracji w ramach grupy.

– W pierwszym kwartale tego roku kontynuowaliśmy przekształcenia na franczyzę, zgodnie z zapowiedziami ze strategii spółki. W 2025 r. do chwili publikacji raportu okresowego trzy kolejne lokale własne przeszły w ręce franczyzobiorców, co razem z ubiegłorocznymi przekształceniami daje 16 lokali. Do końca roku tego typu zmiana będzie dotyczyła jeszcze kilku restauracji. Przekształcenia tak znacznej liczby lokali wpływają na rachunek wyników oraz bilans (sprzedaż tych restauracji nie jest już raportowana w przychodach Grupy – przyp.red.), co utrudnia ich porównywanie rok do roku i taka sytuacja będzie występowała jeszcze przez kilka kolejnych kwartałów. Zdecydowanie idziemy jednak w kierunku modelu centrali zarządzającej siecią, optymalizującej jej funkcjonowanie oraz rozwijającej marki gastronomiczne. Co ważne, jednocześnie rosną obroty samych lokali, z czego blisko 97 proc. przychodów to przychody restauracji SPHINX, a także zwiększa się rentowność brutto sprzedaży grupy – ten wskaźnik wzrósł z 29 proc. na koniec marca 2024 r. do 47 proc. na koniec pierwszego kwartału 2025 – mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.

Będzie lepiej?

Na koniec I kwartału Sfinks odnotował stratę na poziomie 2 mln zł, a zysk EBITDA uplasował się na poziomie 1,78 mln zł (6,1 mln zł rok wcześniej). Spółka tłumaczy, że przekształcenia restauracji własnych na franczyzowe oznaczają nie tylko zmiany rachunkowe dot. przychodów i kosztów grupy, ale też czasowo wpływają na samo funkcjonowanie lokali, np. franczyzobiorcy oczekują na wydanie nowej koncesji na sprzedaż alkoholu, bywa że dokonują zmian w zespole i wdrażają nowych pracowników. W rezultacie obroty takich restauracji w okresie przejściowym są niższe niż ich możliwości, co też wpływa na wysokość opłat franczyzowych przekazywanych centrali. Ten efekt zaś – jak uzasadnia Sfinks - przy dużej liczbie przekształceń realizowanych w krótkim okresie jest widoczny w przychodach i wynikach grupy.

– Docelowo sytuacja w przekształcanych restauracjach będzie się normalizować i te lokale będą działały coraz efektywniej, co przełoży się na wysokość opłat franczyzowych i przychodów spółki – dodaje Sylwester Cacek..

Nowe lokale

W I kwartale w grupie Sfinks przybyła też nowa restauracja SPHINX. To lokal otwarty w marcu w parku handlowym w Lubinie na Dolnym Śląsku. Od maja działa również nowa restauracja SPHINX, mieszcząca się nieopodal staromiejskiego rynku w Jarocinie. Obie restauracje prowadzone są przez franczyzobiorców. Trwają prace nad uruchomieniem kolejnych lokali, m.in. w Trójmieście. 

Innym nowym przedsięwzięciem Sfinksa, wprowadzonym już w II kwartale 2025 r., jest SPHINX Box, poprzez który spółka weszła na rynek cateringu dietetycznego. Oferta jest dostępna dla mieszkańców ponad czterech tysięcy miejscowości w Polsce.

 

WIZYTÓWKA SFINKS POLSKA

Grupa Sfinks Polska zarządza 105 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski. 

  • 71 restauracji SPHINX 
  • 28 pubów Piwiarnia
  • 1 restauracja Chłopskie Jadło 
  • 1 lokal Lepione&Pieczone
  • 3 lokale The Burgers 
  • 1 lokal Sphinx Cocktail Bar

Setka lokali / Grupa Sfinks Polska zarządza 105 lokalami gastronomicznymi na terenie Polski

POPULARNE NA FORUM

Biznes, który bije rekordy

Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.

1 wypowiedzi
ostatnia 15.10.2024
Biesiadowo

Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50

1 wypowiedzi
ostatnia 29.01.2024
Kawiarnie Cafe Nescafe

Nie chciałabym tej franczyzy

6 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
McDonalds opinie o franczyzie

Ja bym pomyślała o tej franczyzie

3 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
Doświadczenia z Bafra Kebab

Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...

1 wypowiedzi
ostatnia 25.04.2023
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż

Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...

1 wypowiedzi
ostatnia 06.03.2023
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines

Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...

1 wypowiedzi
ostatnia 02.02.2023
Ile kosztuje McDonald's?

Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali

1 wypowiedzi
ostatnia 24.12.2022