Sieć marketów / Pod szyldem PSB Mrówka działają markety z branży dom i ogród.
Wtorek
19.08.2025
Kamil Nowak zdobył nagrodę Top Franczyzobiorca w kategorii doradca marki. Co takiego zrobił dla sieci PSB Mrówka?
 

Kamil Nowak jest – można by powiedzieć – specjalistą od otwierania marketów PSB Mrówka. Pracował w Pile, w firmie produkującej orynnowania i systemy kanalizacyjne.

– Szef chciał otworzyć market Mrówka i wytypował mnie do tego projektu – opowiada Kamil Nowak. – Wybudowałem i zatowarowałem sklep od zera. 

Biznes się rozkręcił, ale po czterech latach Kamil Nowak zdecydował, że potrzebuje nowych wyzwań. Przeszedł do... centrali PSB, gdzie zajmował się handlem hurtowym.

– Podróżowałem po Polsce, spotykałem się z przedsiębiorcami – wspomina nasz rozmówca. – W Iławie poznałem fajnych ludzi, którzy zapytali mnie, czy nie mógłbym... zbudować i uruchomić dla nich marketu Mrówka. Zgodziłem się. 

Znów więc stworzył od podstaw kolejny sklep PSB Mrówka, tym razem w Iławie. Dziś jest jego dyrektorem. I osobą, która przekonuje centralę PSB do wprowadzania różnych nowości. Takich jak np. etykiety elektroniczne.

– Etykiety elektroniczne chodziły mi po głowie od wielu lat – mówi Kamil Nowak. – Udało mi się zaszczepić ten pomysł i właścicielom sklepu w Iławie, i centrali PSB.

Jednak proces wprowadzania etykiet elektronicznych to dość skomplikowana sprawa. Przede wszystkim pociąga za sobą spore koszty i trudności techniczne, które jednak można pokonać.

– Przeprowadziłam wiele rozmów z dostawcami takich etykiet. Jedna z firm wzięła na siebie koszt integracji systemów, który trzeba przeprowadzić wprowadzając to rozwiązanie do sklepu – relacjonuje Kamil Nowak. – M.in. dzięki temu udało się obniżyć koszty inwestycji. Już w porozumieniu z centralą ta firma zrealizowała cały projekt. 

Przyszłość w automatyzacji

Jakie są korzyści z wprowadzenia etykiet elektronicznych w sklepie?

– Pozwalają na natychmiastową i zdalną aktualizację cen z centralnego systemu, eliminując potrzebę ręcznej wymiany etykiet papierowych – wyjaśnia Kamil Nowak. – A mnie zawsze prześladował obraz kasjerki, która siedzi i wycina papierowe etykiety. To rozwiązanie przede wszystkim poprawia rentowność, oszczędza czas, pozwala elastycznie zarządzać promocjami, a przecież często musimy reagować na promocje cenowe u konkurencji. 

Etykiety elektroniczne były testowane w sklepie w Iławie. Ale obecnie dostęp do nich może wykupić każdy market, należący do sieci Mrówka.

– W naszym sklepie zaczynaliśmy od wprowadzenie etykiet elektronicznych dla farb, a teraz stopniowo rozszerzamy je na kolejne działy i kolejne kategorie asortymentowe – mówi Kamil Nowak. – Nawet nasi dostawcy zauważyli, że to zwiększyło atrakcyjność ekspozycji i chcą partycypować w zakupie etykiet. 

Innowacyjność i automatyzacja – to zdaniem Kamila Nowaka najważniejsze dziś aspekty, jeśli chce się skutecznie konkurować na rynku i prowadzić dochodowy biznes. Rok temu w sklepie w Iławie pojawiły się elektroniczne etykiety, a w tym roku kasy samoobsługowe.

– Jesteśmy w pierwszej piątce sklepów w całej sieci Mrówka, które zdecydowały się na wprowadzenie kas samoobsługowych – podkreśla nasz rozmówca. – Optymalizacja powtarzalnych czynności to kluczowa sprawa, która pozwala obniżać koszty działalności. 

 

WIZYTÓWKA PSB MRÓWKA

Markety z branży dom i ogród. Marka należy do Grupy PSB, rozwijającej też sieci składów budowlanych PSB i PSB Profi.

  • 2 jednostki własne 
  • prawie 400 jednostek franczyzowych

Kamil Nowak, dyrektor marketu PSB Mrówka w Iławie: / "Optymalizacja powtarzalnych czynności to kluczowa sprawa, która pozwala obniżać koszty działalności."