Za biznesem do Polski
Mateusz Moj urodził się, dorastał i do 2024 roku mieszkał w Niemczech. Jednak to z Polską postanowił związać się biznesowo. Od zawsze jego pasją była siłownia i po latach pracy na etacie chciał otworzyć własną. Domykał już nawet kontrakt na przejęcie siłowni w Niemczech. Ostatecznie jednak zrezygnował i wkrótce jego droga zawodowa skrzyżowała się z Fit+. Wtedy też podjął decyzję o realizacji inwestycji w Polsce.
– Rynek niemiecki jest mocno nasycony pod względem siłowni i klubów fitness. Inaczej jest w Polsce, gdzie świadomość zdrowego trybu życia jest na wysokim poziomie, ale wciąż brakuje profesjonalnych miejsc do ćwiczeń, szczególnie poza dużymi miastami – mówi Mateusz Moj.
W porównaniu z Europą Zachodnią rozwój branży fitness w Polsce jest właściwie na początku drogi. Według Marcina Dobrowolskiego, przedstawiciela sieci Fit+ w Polsce, tylko ok. 8 proc. Polaków regularnie uczęszcza do siłowni, podczas gdy w Niemczech czy w Skandynawii liczba ta sięga nawet 30 proc. Ponadto wciąż rzadkim widokiem w siłowni są seniorzy, natomiast w krajach zachodnich są stałymi klientami, a najstarsi mają po 80-85 lat lub więcej. W Polsce kultura uczęszczania do siłowni nabiera jednak rozmiarów. W tej chwili do siłowni przychodzą zazwyczaj osoby 30-55+. Prawdopodobnie to jednak oni zasilą w przyszłości senioralną grupę klientów, kontynuując treningi nawet w starszym wieku. Spowoduje to też wzrost ogólnej liczby klientów siłowni, w których pojawią się też nowe pokolenia. To oznacza dynamiczny rozwój branży przez co najmniej następne 30 lat.
Seniorzy ćwiczą na siłowniach
Zresztą już teraz widać nowy trend i pojawiających się na siłowni seniorów. Przykładem są właśnie Większyce i siłownia Mateusza Moja, gdzie przychodzi ponad 80-letni klient. – Cieszę się, że jest częścią naszej społeczności. Daje przykład zarówno młodym, jak i starszym osobom, że niezależnie od wieku można, a nawet trzeba uprawiać sport, żeby zachować zdrowie – mówi Mateusz Moj.
Większyce to miejscowość w województwie opolskim, która liczy 1 tys. mieszkańców. Mimo że strategia sieci Fit+ zakłada rozwój w miejscowościach od 15 tys. mieszkańców, franczyzobiorca uznał, że właśnie Większyce będą odpowiednim miejscem na jego siłownię, a franczyzodawca dał mu wolną rękę. Zanim jednak zapadła ostateczna decyzja, gdzie stanie placówka, Mateusz Moj przetestował wiele innych lokalizacji. Jak przyznaje, to nie miejscowość była najważniejsza, a lokalizacja. Dopiero gdy znalazł lokal, zaczął analizować miejscowość i jej sąsiedni obszar. Brał pod uwagę liczbę mieszkańców Większyc oraz sąsiednich wiosek i czas dojazdu do siłowni, który nie powinien być dłuższy niż 15 minut. Jego zdaniem, liczba kilometrów nie ma aż takiego znaczenia, ponieważ siłownia może być blisko w prostej linii, ale np. po drodze jest rzeka, którą trzeba ominąć, a do najbliższego mostu jest 8 km, dodatkowo jest on zazwyczaj zakorkowany.
Konkurencja nie stanowi problemu dla franczyzobiorcy. Jest dopiero w większym mieście i są to duże siłownie o innej specyfice niż Fit+, która jest kameralna oraz gdzie niemal wszyscy się znają. Bo jak twierdzi Mateusz Moj siłownia to miejsce do ćwiczeń, ale także miejsce spotkań towarzyskich. – Zapamiętałem słowa mojego klienta, który powiedział, że wyjście do siłowni przypomina wyjście do baru, tylko nie na drinka, a poćwiczyć, ale też w dobrym towarzystwie. To właśnie jest najważniejsze w Fit+. Ze względu na swoją kameralność, miejsce to integruje ludzi i stanowi element regularnego życia towarzyskiego – mówi Mateusz Moj. Przewagą nad konkurencją są także godziny otwarcia siłowni od piątej rano do północy. Jak twierdzi, żadna inna siłownia w okolicy nie jest otwarta w takich godzinach przez 365 dni w roku.
Franczyzobiorca, analizując lokalizację na siłownię, brał również pod uwagę specyfikę okolicznych mieszkańców – skalę ludzi w wieku przedprodukcyjnym, produkcyjnym i poprodukcyjnym, czyli wiek potencjalnych klientów, a także ich status majątkowy. Jak twierdzi, wystarczyło pojeździć po miejscowości i obejrzeć stan techniczny domów i stojących na podjazdach samochodów.
Franczyzobiorca upewnił się także, czy Większyce to miejscowość wyludniająca się, czy wręcz przeciwnie. Bilans wyszedł na plus. Miejscowość jest rozwojowa, która stanowi sypialnię Kędzierzyna i jest wyborem ludzi, którzy uciekają z miasta. Ponadto lokal jest przy głównej drodze w województwie opolskim bezpośrednio przy ulicy, która łączy Kędzierzyn z Większycami. – Wszystkie dane spisałem w tabeli w Excelu, sporządziłem biznesplan, podliczyłem stałe i miesięczne koszty. Wyszedł wynik bardzo dobrze rokujący pod względem dochodowości biznesu – mówi Mateusz Moj.
Biznesowe kalkulacje
Aby osiągnąć próg rentowności, czyli żeby pokryć wszystkie koszty stałe, potrzebował 70-80 klientów. Jeszcze przed otwarciem franczyzobiorcy udało się pozyskać 50 klubowiczów, a po dwóch dniach od otwarcia miał ich setkę. Są to osoby z Większyc i okolicznych małych miejscowości od 300 do 500 mieszkańców. To odległość mniej więcej 3 km, ale jest też osoba, która do siłowni dojeżdża ok. 20 km. – Zazwyczaj to mieszkańcy małych miast dojeżdżają do większych, ale my ten trend odwróciliśmy. To do nas przyjeżdżają klienci z większych miast – przyznaje Mateusz Moj.
Powierzchnia siłowni wynosi od 300 mkw., z czego 200 mkw. zajmuje sala. Dla zachowania komfortu osób przebywających w siłowni jednocześnie może tam być 10 osób.
Siłownia Fit+ w Większycach ruszyła w styczniu 2024 roku. Teraz placówka notuje średnio 15-20 nowych zapisów w miesiącu. W tej chwili biznes ma stabilną pozycję na lokalnym rynku. Zanim jednak to nastąpiło, były lepsze i gorsze momenty. Z czasem, po uruchomieniu siłowni, biznes lekko przystopował pod względem nowych zapisów, ale po pół roku franczyzobiorca nauczył się go lepiej wyczuwać, m.in. skuteczniej docierać do klientów, przekonując do swojego miejsca. – Marketing jest istotnym elementem tego biznesu. Prowadzę działania w mediach społecznościowych, bo w ten sposób najłatwiej dotrzeć do osób, które mogą być zainteresowane siłownią. Korzystam też z narzędzi, które udostępnia mi franczyzodawca. Dzięki nim łatwiej mi budować właściwy przekaz i odpowiednio go komunikować – mówi Mateusz Moj.
W tej chwili w siłowni na stałe zapisanych jest 250 osób. Są to osoby w wieku 16-84 lat, z czego 60 proc. stanowią mężczyźni.
Mateusz Moj mieszka od siłowni ok. 50 km. Odwiedza siłownię raz lub dwa razy w tygodniu. Fit+ to sieć nowoczesnych siłowni, które działają w pełni automatycznie, bez personelu. Każda placówka podłączona jest do systemu informatycznego, który pozwala na zdalne zarządzanie biznesem bez konieczności osobistego doglądania. Funkcjonowanie siłowni Fit+ opiera się na zaawansowanych rozwiązaniach IT i narzędziach cyfrowych wraz z obrotem bezgotówkowym, niezbędnym w systemie bezobsługowym. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, franczyzobiorcy Fit+ w Polsce to bardzo często mieszkańcy miejscowości oddalonych od własnych siłowni o kilkaset kilometrów.
Jak twierdzi franczyzobiorca, biznes może prowadzić z każdego miejsca na świecie. Wystarczy jedynie internet. W razie poważniejszych usterek, franczyzodawca zapewnia serwisanta, natomiast franczyzobiorca dba konserwację sprzętu, jak smarowanie prowadnic itd. Kiedy musi wyjechać, wtedy ma zastępcę.
Całkowita kwota inwestycji w siłownię Fit+ wynosi 599 tys. zł netto. Franczyzobiorcą może zostać każdy, pod warunkiem że dysponuje kapitałem własnym w wysokości co najmniej 200 tys. zł. Pojedyncza siłownia Fit+ generuje miesięcznie od 30 do 50 tys. zł. obrotów.
Aktualnie działa siedem siłowni Fit+, a osiem jest w budowie. Cztery kolejne siłownie zostaną otwarte we wrześniu. W każdym roku Fit+ chce otwierać ok. 20 nowych siłowni i mieć ich przynajmniej 100 w ciągu 3-4 lat.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
Marka znalazła sposób jak utrzymać zarobki w siłowniach na stałym poziomie, mimo wyjazdów urlopowych klubowiczów.
Salon kosmetyczny, siłownia, sklep spożywczy, a może firma edukacyjna, biuro nieruchomości albo butik z modą? Przedstawiamy konkretne przykłady franczyz, które zarabiają. Pokazujemy też mniej typowe pomysły na biznes, jak hodowla ślimaków czy pracownia peruk. Bilet na Targi Franczyza gratis!
Sieć siłowni nawiązała współpracę z Shua, światowym producentem sprzętu fitness. Treningi z AI wchodzą do małych miejscowości.
Franczyzodawca Fit+ postawił na ambitne tempo – co miesiąc chce podpisywać co najmniej jedną nową umowę franczyzową. Jak dotąd skutecznie realizuje założony plan.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Kamil Nowak zdobył nagrodę Top Franczyzobiorca w kategorii doradca marki. Co takiego zrobił dla sieci PSB Mrówka?
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
– Franczyza Synevo jest dla każdego, kto szuka pomysłu na biznes z szybkim zwrotem, który w dodatku realnie pomaga ludziom – mówi Grzegorz Morawski, kierownik ds. franczyzy Synevo.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
POPULARNE NA FORUM
Biznes z masażystkami z Bali
Jesteśmy salonem masażu i chcielibyśmy zatrudnić 2 masażystów z Bali. Proszę o kontakt z nami pod numerem:+48 789 669 774
Opinie o współpracy z Yasumi
Otworzyłam gabinet Yasumi Instytut Zdrowia i Urody jak żegnałam się z bankiem, kopro, która gdzie jest się pionkiem w grze . Urządzenia wzięłam w leasing. Pracuję z...
Otwieramy park trampolin
Koszt inwestycji to około 1mln zł. "Na zwrot z inwestycji trzeba czekać około roku. Spodziewane przychody w tym biznesie zależą od lokalizacji, przestrzeni, liczby...
Franczyza fitness
Witam, Czy ktoś Państwa miał okazję zostać franczyzobiorcą Studio Figura? Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad tą formą biznesu , ale nie wiem czy na pewno jest to...
Zamiast etatu, własny salon urody
Biznes przyjemny i opłacalny, to super pomysł! Yasumi to znana marka więc klientki chetnie chodzą do ich babinetów...wiem bo mam trzy :)
Opinie o współpracy z Yasumi
Posiadam trzy gabinety Yasumi obecnie i jestem zadowolona ze współpracy. Bardzo dużo pomagaja na początku przed otwarciem a po otwarciu również jest stała opieka. Mam...
Gabinet kosmetyczny
Bardzo popularne są obecnie salony stylizacji paznokci. Niskie nakłady finansowe aby otworzyć Studio Paznokcia i łatwy dostęp do oferty szkoleniowej powoduje coraz...
Trening z maszyną
Ja bym chciała z czegoś takiego skorzystać, ale ceny niestety powalają na kolana.