Franchising - dodatek Gazety Prawnej
W 2003 roku przybyło w Polsce ok. 40 sieci, które postanowiły rozwijać biznes w oparciu o franczyzę i udzieliły pierwszych licencji. Obecnie funkcjonuje już ok. 170 systemów franczyzowych w różnych branżach sektora handlu i usług. Skupiają one ok. 12 tys. franczyzobiorców, z czego większość prowadzi punkty handlowe. Ponad 62 proc. sieci to systemy polskie, które wypracowują ok. 75 proc. przychodów całego rynku. Pozostałe 38 proc. to systemy zagraniczne – szacuje firma konsultingowa PROFIT system w drugim „Raporcie o franchisingu 2003/2004.
Kryzys w gospodarce nie zahamował dynamicznego rozwoju franchisingu, wręcz przeciwnie skłonił średnią i drobną przedsiębiorczość do poszukiwania bezpieczniejszych, mniej ryzykownych i sprawdzonych form organizacyjnych. Systematycznie więc przybywa nowych franczyzodawców, a istniejący powiększają swoje sieci o kilkanaście placówek rocznie. Według danych PROFIT system od 1995 roku do 2003 powstało ok. 140 systemów franczyzowych. Jeśli od tej pory co roku będzie ich przybywać ok. 20%, pod koniec 2005 roku w naszym kraju będzie już ok. 400 sieci. Dane te wskazują również na wzrost udziału systemów franczyzowych w wartości PKB, który teraz wynosi 3 – 4 procent.
Trzy rodzaje franczyzy
W zależności od profilu działalności wyróżnia się trzy rodzaje franchisingu: dystrybucyjny, usługowy i produkcyjny. Pierwszy z nich jest najbardziej popularny. Wśród firm które zaliczają się do jego sektora to Adidas, Mexx oraz jedna z największych sieci sklepów odzieżowych SNC.
- W tej chwili liczba wszystkich sklepów wynosi 190. Górną granicę rynku trudno określić, ale chcielibyśmy mieć ok. 300 sklepów do końca 2006 roku - powiedział Gazecie Prawnej Krzysztof Gąsiorowski, Prezes SNC.
W przeciwieństwie do dystrybucji, franchising produkcyjny jest najmniej popularnym w Polsce. Autorzy raportu doliczyli się tu zaledwie 3 systemów.
Więcej rodzimych niż zagranicznych
Jeśli chodzi o podział na systemy polskie i zagraniczne, w 2002 roku liczba krajowych sieci franchisingowych przekroczyła liczbę zagranicznych. W 2003 tendencja ta utrzymała się – mamy 105 polskich sieci i 65 zagranicznych, co świadczy o dojrzewaniu polskiego rynku.
prady dla przyszłych biorców
Franchising staje się w Polsce coraz popularniejszą formą biznesu. Integracja Polski z Unią Europejską spowodować może jeszcze bardziej dynamiczny jego rozwój, kiedy to spodziewany jest szeroki napływ znanych firm zagranicznych. Zanim jednak kandydaci na franchisobiorców wybiorą system i przystąpią do niego powinni przede wszystkim dokładnie zanalizować własne możliwości i oczekiwania.
- Franczyzobiorca powinien postarać się realistycznie ocenić własne motywy nabycia franczyzy. Ważny jest właściwy wybór branży i rodzaju franchisingu, odpowiadającego zainteresowaniom, możliwościom i talentom – radzi w Gazecie Prawnej Arkadiusz Słodkowski, dyrektor PROFIT system – Nie należy również zapominać o możliwościach finansowych. Oprócz wstępnej opłaty biorca musi zazwyczaj regularnie uiszczać bieżące opłaty oraz dokonywać wpłat na fundusz reklamowy – dodaje Arkadiusz Słodkowski.
Kolejne ważne kroki przed podpisaniem umowy franczyzowej to zebranie dokładnych informacji o franczyzodawcy oraz bilans korzyści i strat.
Więcej: Anita Skiba, Gazeta Prawna, 10 marca 2004PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Ile lat musi rosnąć choinka, żeby nadawała się do sprzedaży? I czy na plantacji choinek praca jest tylko w grudniu?
Z Atelier Herosima franczyzobiorcy mogą otworzyć lokale w kilku różnych formatach. A jakie wsparcie otrzymają od franczyzodawcy?
Kiedy krajowy rynek robi się za mały, franczyza może być kluczem do międzynarodowego sukcesu. Dowiedz się, jak rozwinąć biznes poza granicami Polski.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...