Wtorek
21.02.2006
Największe sieci handlowe na rynkach krajów transformacji stosują strategię rozwoju poprzez fuzję i przejęcia oraz dywersyfikowanie portfolio.
 

Bardzo popularną strategią jest przejmowanie lokalnych sieci, które mają w danym kraju gotową strukturę i znają specyfikę rynku. Brytyjska sieć Tesco weszła na chiński rynek, kupując 50 proc. udziałów sieci 25 hipermarketów Hymall, Carrefour w Turcji objął pakiet 60 proc. akcji trzeciej co do wielkości miejscowej sieci sprzedaży Gima. Francuski potentat zamierza również rozwijać w Turcji sklepy dyskontowe Dia, a w Istambule otworzyć największe w Europie centrum handlowe.

Koncentracja na rynku jest coraz potężniejsza: turecka sieć Migros kupiła 70 proc. udziałów w innej sieci hiper i supermarketów Tansas. Łącznie w rękach Carrefoura i Migros jest w Turcji 335 sklepów. Podobne trendy koncentracji rynku można obserwować w Rosji.

Na licencji

Inną strategią wchodzenia dużych sieci na rynki będące na etapie transformacji (Azja i Europa Środkowo-Wschodnia) jest budowa sieci franczyzowych.

W Chinach działa ok. 200 marek franczyzowych: supermarkety, pralnie, drogerie, sklepy przy stacjach benzynowych. Na chińskim rynku rozwijają się sieci firmowane przez McDonald's i KFC, ale już Starbucks chce w ciągu najbliższych lat przejąć z powrotem całkowitą kontrolę nad swoimi aktualnie działającymi w systemie franczyzowym placówkami.

W Indiach od lat 90. działalność franczyzowa rośnie średnio o 20-30 proc. rocznie. Sieci budują firmy lokalne i międzynarodowe, takie jak Pizza Hut, Marks&Spencer, McDonald's, Taco Bell i KFC. Franczyza najszybciej rozwija się w Malezji, gdzie co roku przybywa 10 proc. tego typu placówek, z czego 40 proc. należy do zagranicznych firm. Rosyjska sieć supermarketów Piatoreczka przejęła na zasadzie franczyzy sieć Ekonomtorg.

Druga fala

W biedniejszych regionach wszystkich krajów doby transformacji zaczynają rozwijać się miasta, a wraz z nimi klasa średnia. W związku z tym można mówić o drugiej fali napływu firm z sektora handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych, tym razem nie do największych miast najbogatszych regionów, ale do mniejszych ośrodków. Firmy wykorzystują doświadczenie z pierwszej fali. Taką tendencję starają się wykorzystać Chiny, zachęcając inwestorów do tworzenia sklepów w mniej rozwiniętych regionach. Inwestorzy chcą dotrzeć do 100 miast powyżej miliona mieszkańców (warto pamiętać, że mówimy o skali chińskiej). Sam Carrefour planuje otworzyć do 2008 r. 100 sklepów w Państwie Środka.

Więcej: Wanda Żółcińska, CEO, luty 2006 r.


PROFIT system

POPULARNE NA FORUM

Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.07.2024
Carrefour Express - supermarket na licencji

Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...

20 wypowiedzi
ostatnia 22.07.2024
sklepy spożywcze

Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...

7 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2024
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami

Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna

1 wypowiedzi
ostatnia 24.03.2024
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

7 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022