Saga o niepokornych franczyzobiorcach Sfinksa
Program naprawczy obejmuje przede wszystkim renegocjację umów franczyzowych, które określają szczegółowe zasady prowadzenia restauracji, jakości obsługi i oferty. Miały też na dłużej związać biorców z firmą - matką. Sfinks wprowadzi także nowe opłaty: miesięczną oraz wstępną. Podniesieniu jakości mają służyć także centralne zakupy obejmujące wszystkie dziedziny funkcjonowania restauracji, począwszy od produktów spożywczych, poprzez media i usługi bankowe, aż po sprzęt kuchenny i wyposażenie wnętrz. Wprowadzanie zmian potrwa do końca bieżącego roku.
Za zmianami organizacyjnymi poszły rozliczenia dotychczasowej działalności. To właśnie one stały się przyczyną konfliktu pomiędzy franczyzobiorcami i spółką. Siedmiu franczyzobiorców prowadzących restauracje Sphinx złożyło do łódzkiej prokuratury doniesienie o popełnieniu przestępstwa przez spółkę Sfinks. W ciągu najbliższego miesiąca będzie decyzja, czy zostanie wszczęte postępowanie w tej sprawie. Franczyzobiorcy mają zastrzeżenia odnośnie faktur dotyczących dodatkowych opłat wynikających z przekroczenia limitów kosztów niespożywczych w poszczególnych kategoriach. Uważają, że faktury zostały wystawione niesłusznie, bo nie mają wpływu na takie koszty jak opłaty za media, prowadzenie księgowości, czy ochronę, bo to spółka wybrała firmy do obsługi tych sfer działalności, a oni nie mieli na ich wybór najmniejszego wpływu.
Zarząd spółki wyjaśnia, że opłaty zostały naliczone zgodnie z ustaleniami umowy, o czym franczyzobiorcy zostali poinformowani.
Oświadczenie spółki Sfinks
Faktury wystawione przez spółkę wynikają wprost z zapisów umowy i nie obawiamy się żadnych działań prawnych na tym tle. O ile jest dla nas zrozumiałe, że strony mają prawo do rozstrzygania ewentualnych sporów lub rozbieżności w ocenie zdarzeń gospodarczych poprzez standardowe procedury sądowe lub arbitrażowe, o tyle nagłaśnianie ich w mediach poczytujemy jako próbę wpływania na decyzje podejmowane w spółce i manipulowania kursem. Z tego też powodu nasza kancelaria rozważy rozwiązania prawne, jakie Sfinks jako spółka notowana na giełdzie powinna podjąć wobec osób działających na szkodę spółki, jej wizerunku i reputacji.
Wszystkie faktury dotyczą przekroczenia średnich kosztów niespożywczych w ramach poszczególnych kategorii i zostały wystawione na podstawie obowiązujących umów. Zapisy w tym zakresie mają na celu ochronę interesów spółki w przypadku niegospodarności franczyzobiorców. Nie zamierzamy wycofywać tych faktur, a wręcz mamy prawo do rozliczenia tego typu nadpłat do dwóch lat wstecz, także w kategorii kosztów spożywczych. Rozmawiamy natomiast z naszymi obecnymi franczyzobiorcami na temat możliwych sposobów rozłożenia tych płatności w dogodny dla nich sposób , czy wręcz przeznaczenia części środków na inwestycje w lokale, które prowadzą. De facto pieniądze te będą w kolejnych latach pracować na ich sukces finansowy. Równolegle trwają prace nad wprowadzeniem w całej sieci nowych umów franczyzowych. Jesteśmy już po spotkaniach z większością franczyzobiorców, podczas których omówiliśmy warunki finansowe i biznesowe. Rozmowy potwierdzają wolę współpracy i zakładamy, że nowe umowy będą podpisywane już ciągu kilku najbliższych tygodni.
W przypadku osób, które nie będą chciały kontynuować współpracy na nowych przejrzystych zasadach, umowa będzie musiała zostać wypowiedziana czy to przez Sfinksa, czy przez franczyzobiorcę, gdyż nie przewidujemy możliwości kontynuacji współpracy na dotychczasowych warunkach. Spółka nie może bowiem przejmować na siebie całych kosztów inwestycji i całego ryzyka związanego prowadzeniem restauracji. W takich sytuacjach obowiązuje miesięczny okres wypowiedzenia. Będziemy wówczas przejmować restauracje i początkowo prowadzić je jako własne, a docelowo część przekażemy nowym franczyzobiorcom. Przejęliśmy już w ten sposób trzy restauracje w Warszawie prowadzone przez jednego franczyzobiorcę odnotowując wzrost obrotów na poziomie 5-7%, mimo iż na razie te restauracje nie sprzedają alkoholu, gdyż oczekujemy na koncesję. Potwierdza to, że nasze działania idą w dobrym kierunku, a marka i poszczególne restauracje mają potencjał, który do tej pory nie był w pełni wykorzystywany. W żadnym wypadku nie przewidujemy zmniejszania sieci w wyniku obecnych zmian, wprost przeciwnie, zakładamy dalszy rozwój sieci, jesteśmy już w trakcie negocjacji kilku nowych atrakcyjnych lokalizacji.
Przeprowadzone zmiany zmierzające w kierunku przejrzystych i światowych standardów z pewnością umożliwią pozyskiwanie nowych franczyzobiorców ukierunkowanych na rzetelną pracą i sukces biznesowy.
Bogdan Bruczko, wiceprezes zarządu Sfinks Polska
(mak)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z japońskim menu
/27.11.2025
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Sieć pizzerii Gruby Benek otworzyła nowy lokal na bydgoskich Jachcicach. Pierwszy dzień działalności przyniósł duże zainteresowanie klientów i jeden z najlepszych wyników otwarcia w historii marki.
KawoWiniarnia to nowy franczyzowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Czy ma szansę na sukces?
Sfinks Polska notuje wzrost rentowności w III kwartale 2025 r., mimo spadku przychodów jednostkowych. To efekt konsekwentnego przechodzenia na franczyzę.
Sulaiman Kebab ma dla franczyzobiorców atrakcyjną promocję. Dzięki niej mogą zaoszczędzić 40 proc. na inwestycji.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali