Branża gastronomiczna nie chudnie w kryzysie
Straty liczyli zarówno deweloperzy, jak i sektor finansowy czy producenci samochodów. Osławiony kryzys nie dotknął, a nawet wzmocnił branżę usług gastronomicznych. Wychodzi ona z niego silniejsza i bardziej prężna niż kiedykolwiek wcześniej. Polacy coraz rzadziej jadają w domu. Ten trend jest wyraźnie widoczny w badaniach zachowań konsumentów prowadzonych przez firmę SMG/KRC.
Z każdym rokiem zwiększa się zarówno odsetek osób deklarujących, że na mieście jadają przynajmniej raz w tygodniu, jak i tych robiących to częściej. Równocześnie sama branża gastronomiczna rozwija się niezwykle szybko. Świadczy o tym wzrost zysków na poziomie około 10 proc. w 2009 r. odnotowany przez AmRest – jednego z głównych graczy na rynku restauracji szybkiej obsługi. Przy spadkach dochodów w większości innych usług - wynik ten można uznać za bardzo dobry i świadczący o doskonałym wyczuciu koniunktury przez właścicieli barów i lokali szybkiej obsługi. Wszyscy oni potrafili bowiem na przestrzeni kilku ostatnich lat doskonale przewidzieć kierunki rozwoju. Dlatego dziś, gdy wiele segmentów liczy straty, liderzy branży gastronomicznej podsumowują udany rok i już szykują się do nowych inwestycji.
Czy rynek lokali gastronomicznych jest już przepełniony? Czy nie ma już miejsca na dalszą konkurencję? Na oba pytania eksperci odpowiadają: nie. Po pierwsze, jeżeli chodzi o stołowanie się poza domem, ciągle jesteśmy w europejskiej drugiej lidze. Dla porównania - na 1 tys. Polaków przypada 1,5 lokalu gastronomicznego, na Zachodzie natomiast 3 lub więcej - wynika z danych Euromonitora. Pozwala to sądzić, że w tym segmencie jeszcze długo znajdzie się miejsce dla nowych firm. Nie będą to jednak ogromne korporacje, ale przede wszystkim indywidualni przedsiębiorcy, działający w ramach sieci franczyzowych znanych i rozpoznawanych marek.
- Naszym franczyzobiorcom proponujemy proste i konkurencyjne zasady – mówi Marzena Krupińska, dyrektor ds. rozwoju sieci Multifood STP. - My oferujemy im zbiór zasad niezbędnych w prowadzeniu własnej restauracji i możliwość działania w ramach znanej marki. Od naszych partnerów wymagamy jedynie spełniającego wymogi lokalu i odpowiedniego wkładu własnego. Z ponad 500 systemów działających na zasadzie franczyzy najlepsze wydają się obecnie te funkcjonujące w branży gastronomicznej. Według naszych szacunków taka inwestycja zwraca się już po 2 latach – dodaje Marzena Krupińska.
(agaka)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z japońskim menu
/27.11.2025
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Sieć pizzerii Gruby Benek otworzyła nowy lokal na bydgoskich Jachcicach. Pierwszy dzień działalności przyniósł duże zainteresowanie klientów i jeden z najlepszych wyników otwarcia w historii marki.
KawoWiniarnia to nowy franczyzowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Czy ma szansę na sukces?
Sfinks Polska notuje wzrost rentowności w III kwartale 2025 r., mimo spadku przychodów jednostkowych. To efekt konsekwentnego przechodzenia na franczyzę.
Sulaiman Kebab ma dla franczyzobiorców atrakcyjną promocję. Dzięki niej mogą zaoszczędzić 40 proc. na inwestycji.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali