Sfinks ugłaskał wierzycieli

- Podpisanie ostatecznego porozumienia z bankami to bardzo dobra wiadomość dla Sfinksa. Temu celowi była podporządkowana większość działań w ciągu ostatniego półtora roku i cieszę się, że nasze wysiłki zakończyły się sukcesem – mówi prezes Sfinksa, Sylwester Cacek.
Zgodnie z umową, Raiffeisen Bank Polska umorzy spółce 35 proc. długu. Pozostali wierzyciele – PKO BP i ING Bank Śląski zgodzili się, by przez kolejne trzy lata Sfinks spłacał tylko odsetki od kredytów, a pożyczony kapitał oddał do końca września 2019, czyli w ciągu kolejnych pięciu lat. Część zadłużenia może również zostać zamieniona na akcje spółki.
- Dzięki odroczeniu spłaty rat kapitałowych Sfinks będzie mógł w ciągu najbliższych trzech lat dysponować większymi środkami na rozwój – mówi Cacek.
Sylwester Cacek, który udziały w gastronomicznej spółce kupił w 2009 roku, ma ambitne plany w stosunku do rozwijanych przez Sfinksa marek Sphinx, Wook i Chłopskie Jadło. Dwa pierwsze od niedawna są wprowadzane w formacie express, bez obsługi kelnerskiej. Trzeci, wbrew wcześniejszym spekulacjom, nie zostanie sprzedany. Ostatecznie zarząd Sfinksa zdecydował też, że nie sprzeda trzeciego ze swoich konceptów – Chłopskiego Jadła.
- Rozpoczęliśmy prace nad „odświeżeniem” marki Chłopskie Jadło. Również i ją chcemy rozwijać we franczyzie. Zamierzamy też skierować jej ofertę do nieco młodszych klientów, niż dotychczas. Będą to osoby w wieku 25-35 lat. Nad Wisłą polska kuchnia wciąż cieszy ogromną popularnością, toteż nie chcemy rezygnować z tego konceptu. Chociaż przyznam, że w menu Chłopskiego Jadła pojawiły się też steki – mówi Sylwester Cacek.
Pytany o to, jak ocenia postępy w procesie wyprowadzania Sfinksa na prostą, Cacek nie krył zadowolenia z osiągnięć swojej ekipy.
- Pochwalę siebie i zarząd. Po raz pierwszy w historii ta spółka stoi na skale, a nie na piasku. Kładziemy duży nacisk na franczyzę i działania marketingowę, restrukturyzujemy zadłużenie. Te działania już przynoszą efekty – stwierdził. - Wcześniej chwaliłem za sposób zarządzania poprzedniego właściciela, Amrest. Jednak dopiero niedawno zdałem sobie sprawę z niedociągnięć, które teraz udało się wyeliminować. Proszę wyobrazić sobie, że Sfinks aż do czerwca ubiegłego roku miał zewnętrzną księgowość. To niespotykana sytuacja, jak na spółkę od tak dawna notowaną na giełdzie papierów wartościowych.
Pierwsze półrocze 2011 roku przyniosło znaczną poprawę wyników finansowych Sfinksa. W ujęciu rok do roku sprzedaż wzrosła o 11 proc. do 83,5 mln zł, a wynik netto poprawił się o 8 mln zł. Spółka ma zatem do odrobienia jeszcze 8,1 mln zł straty. Cacek przyznał jednak, że choć wyniki uległy poprawie, to przed władzami Sfinksa stoją kolejne wyzwania.
- Cały czas renegocjujemy czynsze w galeriach handlowych, które zostały podwyższone w czasie kryzysu, kiedy Sfinks otarł się o upadłość. Najtrudniejszy okres mamy już za sobą – przekonuje Sylwester Cacek.
Sfinks zarządza obecnie 115 restauracjami, w tym siecią 97 restauracji Sphinx, 9 placówkami Chłopskie Jadło i 9 punktami WOOK. Inwestorzy giełdowi z zadowoleniem przyjęli informację o porozumieniu z bankami. Po jej podaniu kurs akcji spółki zwyżkował momentami o blisko 20 proc.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU














































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
Franczyzodawca New York Pizza Department otworzył pierwszy lokal w Egipcie! Plany na dalszą ekspansję sieci na egipskim rynku są bardzo ambitne.
Restauracja Migavka wchodzi we franczyzę. Jaka jest specjalność marki i jej oferta dla licencjobiorców?
Berlin Döner Kebap otworzył nowy lokal franczyzowy, w centrum Zakopanego. Marka ma zaplanowane kolejne otwarcia aż do wiosny.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali