Eksperyment ze Sphinx Express się nie powiódł
- Podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu rozwijania konceptu Sphinx Express – zadeklarował Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska. - Nie oznacza to, że istniejące punkty tej marki będą zamykane. Będziemy je przekształcać w pełnoformatowe restauracje bądź wprowadzać w ich miejsce inne brandy.
Zgubne dla testowanego od ponad roku formatu fast casual dining okazały się wyniki badań rynkowych, które dla Sfinksa przeprowadziła firma SMG KRC. Pokazały one, że klienci już postrzegają markę Sphinx jako „sieciówkę” z „powtarzalnym menu”, który można porównać do „kebaba z obsługą kelnerską.” Na dodatek w 2011 roku operator o połowę ściął kwotę inwestycji w „pełny” franczyzowy punkt Sphinxa, przez co zbliżyła się ona do poziomu obowiązującego w Sphinx Express. Nowe Expressy kosztowałyby biorców licencji tyle samo co pełne lokale, ale nie pozwalałyby osiągać równie wysokich przychodów.
![]() |
Jeszcze przed dwoma laty nakłady inwestycyjne wymagane do otwarcia własnej restauracji Sphinx sięgały 1,8 mln zł. Operator sieci obniżył tę kwotę do poziomu 550-650 tys. zł. |
- Okazało się, że założenia, jakie miał spełniać format ekspresowy, są w zupełności realizowane przez tradycyjne placówki Sphinxa – stwierdził Cacek. - Równoczesne inwestowanie w restauracje pełnowymiarowe i pilotażowy projekt ekspresów nie jest biznesowo uzasadnione, bo oznaczałoby dublowanie pracy i kosztów.
W 2011 roku Sfinks uruchomił 15 nowych restauracji, z czego 11 powstało pod marką Sphinx, a 4 pod brandem WOOK. 9 z nich stanowiły lokale własne, pozostałe otwierali franczyzobiorcy. W roku 2012 liczba nowych otwarć ma być podobna, a już teraz spółka rozpoczęła pracę nad otwarciem 7 nowych punktów franczyzowych.
Łódzkiej firmie w 2011 roku udało się zanotować wzrosty sprzedaży w restauracjach Sphinx (o 6,3 proc. rok do roku) oraz WOOK (17,5 proc.). O ponad 9 proc. spadły jednak przychody ze sprzedaży w sieci Chłopskie Jadło. W odpowiedzi na słabe obroty operator rozpoczął jej rebranding. Marka zyska nowe logo, a zmiany zajdą również w menu – restauracje mają jak dotychczas serwować polską kuchnię, ale w lżejszej odmianie.
Ubiegły rok Sfinks zamknął skonsolidowaną stratą w wysokości 15,7 mln zł. To jednak znacznie lepszy wynik, niż w 2010, kiedy to spółka była blisko 37 mln zł na minusie.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU














































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Fit Cake eksploruje zagraniczne rynki. Marka weszła do Kanady i przygotowuje się do ekspansji w kolejnych krajach.
Franczyzodawca New York Pizza Department otworzył pierwszy lokal w Egipcie! Plany na dalszą ekspansję sieci na egipskim rynku są bardzo ambitne.
Restauracja Migavka wchodzi we franczyzę. Jaka jest specjalność marki i jej oferta dla licencjobiorców?
Berlin Döner Kebap otworzył nowy lokal franczyzowy, w centrum Zakopanego. Marka ma zaplanowane kolejne otwarcia aż do wiosny.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali