Sfinks tęskni za zyskiem

Gastronomicznego Sfinks, który od kliku lat boryka się z problemami finansowymi, czeka jeszcze długa droga do wyjścia choćby na zero. W pierwszym półroczu strata netto grupy przekroczyła 8,1 mln zł i była nieznacznie wyższa niż zanotowana przed rokiem. Restrukturyzacja sieci trwa - mimo siedmiu nowych otwarć, Sphinx musiał zlikwidować dziewięć lokalizacji. Po publikacji wyników finansowych Sylwester Cacek, właściciel spółki, może mieć jednak pewne powody do zadowolenia.
- Patrząc na wyniki finansowe samych sieci wyraźnie widać pozytywne trendy i systematycznie rosnącą efektywność. Tylko w tym półroczu zysk brutto na sprzedaży grupy podwoił się. Biznes restauracyjny, czyli nasz fundament, ma się więc coraz lepiej. Niestety dobre wyniki sieci są tłumione przez obciążenia wynikające z obsługi kredytów bankowych zaciągniętych przed laty. Dlatego też będziemy dążyli do tego, by rozwiązać problem zadłużenia w sposób definitywny i mamy nadzieję, że uda się znaleźć płaszczyznę porozumienia z bankami. Tym bardziej, że korzyści z dalszej poprawy sytuacji i rozwoju grupy są w interesie wszystkich stron – mówi prezes Sfinksa.
Cacek przejął upadającego Sfinksa w 2009 roku i od tamtego czasu wprowadza w firmie kolejne zmiany, by postawić na nogi należące do niej marki Sphinx, Chłopskie Jadło i WOOK. Jak dotąd udało mu się zrestrukturyzować zadłużenie w bankach i uzyskać korzystniejsze warunki spłaty kredytów. Przeprowadził te rewolucje w zakresie franczyzowej części sieci Sfinksa, zamykając nierentowne lokale i oferując nowym partnerom zmienione umowy współpracy.
- Do dziś ściągamy należności od nierzetelnych franczyzobiorców, z którym zakończyliśmy współpracę – przyznaje Cacek.
Według jego szacunków ci spośród biorców licencji, którzy pamiętają jeszcze czasy sprzed „rządów” Cacka, stanowią dziś mniej niż połowę wszystkich partnerów. Dla łódzkiego przedsiębiorcy franczyza ma jednak pozostać motorem rozwoju sieci wszystkich trzech marek. Sam Sphinx liczy już teraz 58 placówek franczyzowych wobec 12 własnych.
- W sieci działa też 40 punktów operatorskich, zarządzanych przez menedżerów wynagradzanych przez nas na podstawie wyników – dodaje Cacek. - Placówki operatorskie powstały w wyniku przekształcenia sposobu zarządzania w restauracjach, które wcześniej należały do biorców licencji.
Ostatnie półrocze w Sfinksie upłynęło pod znakiem wymiany szyldu i wystroju restauracji Chłopskiego Jadła. Koszty odświeżania wizerunku marki pokrył franczyzodawca, co również w pewnym stopniu obciążyło wynik finansowy za pierwsze dwa kwartały.
- Cieszy nas odwrócenie trendu i poprawa sytuacji Chłopskiego Jadła. Ta sieć została relatywnie niedawno objęta szerszymi działaniami pro sprzedażowymi, jako że w pierwszej kolejności nasza uwaga skupiała się na odbudowie siły napędowej grupy, czyli Sphinxa. W tym roku Chłopskie Jadło przeszło szereg zmian – od karty dań, przez odświeżenie wystroju wnętrz, po logo i inne elementy graficzne, uruchomiona też została nowa strona internetowa. Wszystkie te działania zostały ukończone na przełomie półroczy, co oznacza, że ich efekty zaczną się ujawniać dopiero w drugiej połowie roku 2012, wzmacniając dotychczasowe pozytywne trendy – zaznacza Sylwester Cacek.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU





















































































PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Cukrem i Solą otworzyło kolejny punkt franczyzowy, w planach ma też nową lokalizację własną.
KawoWiniarnia to nowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Chce rozwijać się poprzez franczyzę.
Kuchnia azjatycka jest w Polsce coraz bardziej popularna. Zauważyli to też franczyzodawcy, którzy proponują licencją na sushi bar czy restaurację z bogatszym menu.
Segment fast food ma mocną reprezentację we franczyzie. I wciąż przybywa nowych konceptów.
Poszukujemy partnerów do otwarcia pierwszego flagowego sklepu w topowej lokalizacji, który zostanie poszerzony o franczyzę obejmującą wiele jednostek.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali