Sfinks ukarany za narzucanie cen

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencje grozi kara finansowa w maksymalnej wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętym w poprzednim roku. Te w przypadku Sfinksa wyniosły 170 mln zł.
Czwartek
27.06.2013
Franczyzodawca nie zgadza się z decyzją UOKiK, dlatego zamierza ją zaskarżyć.
 

Franczyzodawca nie może narzucać swoim partnerom handlowym sztywnych i minimalnych cen towarów, a taką praktykę stosowała spółka Sfinks Polska w sieciach restauracji Sphinx – stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. W związku z tym postanowił ukarać firmę karą w wysokości ponad 464 tys. zł.

- Postępowanie wyjaśniające jednoznacznie wykazało, że w swoich umowach franczyzowych spółka Sfinks Polska zawierała zapisy kształtujące niezgodną z prawem antymonopolowym politykę cenową. Warto podkreślić, że były to żywe zapisy, których nieprzestrzeganie przez biorców licencji skutkowało rozwiązaniem umowy – tłumaczyła Małgorzata Krasnodębska - Tomkiel, prezes UOKiK.

Przedstawiciele Sfinksa zwracają jednak uwagę, że sytuacja, w której franczyzobiorca zostałby ukarany lub nawet upomniany za nieprzestrzeganie polityki cenowej, nie miała jak dotąd miejsca. Spółka oświadczyła to również w trakcie postępowania wyjaśniającego, o czym można przeczytać w decyzji wydanej przez Urząd - „(...) w latach 2010 – 2013 tj. w zakresie stosowania standardu umownego wprowadzonego w 2010 r. nie zdarzył się jakikolwiek przypadek rozwiązania przez Sfinks Polska S.A. umowy franczyzowej z uwagi na nieprzestrzeganie przez franczyzobiorców polityki cenowej. Co więcej, nie było żadnego przypadku jakiejkolwiek innej retorsji, czy chociażby wezwania franczyzobiorcy do stosowania się do polityki pod rygorem zastosowania jakiejkolwiek retorsji”.

Sylwester Cacek, właściciel Sfinksa, winy po stronie swojej spółki nie znajduje i zapowiada, że odwołałby się od decyzji Urzędu nawet, gdyby kara wynosiła 1 zł.
- Uważamy, że nie było podstaw do jej wydania. Polityka cenowa w naszych sieciach jest zgodna z przepisami, co potwierdzają też opinie prawne, jakimi dysponujemy. Decyzja Urzędu jest tendencyjna i pozbawiona obiektywnej oceny i jak sam Urząd napisał w komunikacie dla dziennikarzy - bezprecedensowa. Dlatego jedyną reakcja może być zaskarżenie – twierdzi Cacek w oświadczeniu wydanym przez Sfinksa.

Tłumaczy jednocześnie, że ceny w jego sieci są ujednolicone, a nie sztywne.
- Każdy franczyzobiorca może wybrać cennik, który chce stosować. Może także udzielać rabatów, jeżeli uzna takie działanie za stosowne – dodaje Cacek.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nie ma zastrzeżeń wobec współpracy franczyzowej jako takiej – jego wątpliwości w tym przypadku wzbudziła jedynie polityka cenowa.
- Zgodnie z prawem franczyzodawca może ustalać ceny maksymalne i sugerowane, ale już nie minimalne czy sztywne – tłumaczy Krasnodębska – Tomkiel.

Nie wyklucza jednocześnie, że badanie umów obowiązujących w konkurencyjnych firmach franczyzowych z rynku gastronomicznych przeprowadzone przy okazji sprawy Sfinksa nie wykaże w przyszłości podobnych nieprawidłowości.

- Polityka cenowa to jeden z najważniejszych elementów, jaki należy uwzględnić projektując umowę franczyzową. Wielokrotnie wspominamy o tym podczas szkoleń dla franczyzodawców mówi Kinga Matuszewska, doradca we franczyzie PROFIT system.

(gum)


Grzegorz Morawski
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Biznes, który bije rekordy

Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.

1 wypowiedzi
ostatnia 15.10.2024
Biesiadowo

Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50

1 wypowiedzi
ostatnia 29.01.2024
Kawiarnie Cafe Nescafe

Nie chciałabym tej franczyzy

6 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
McDonalds opinie o franczyzie

Ja bym pomyślała o tej franczyzie

3 wypowiedzi
ostatnia 29.04.2023
Doświadczenia z Bafra Kebab

Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...

1 wypowiedzi
ostatnia 25.04.2023
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż

Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...

1 wypowiedzi
ostatnia 06.03.2023
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines

Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...

1 wypowiedzi
ostatnia 02.02.2023
Ile kosztuje McDonald's?

Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali

1 wypowiedzi
ostatnia 24.12.2022