Burger King wygryzie swojego franczyzobiorcę?
„Czy Burgera Kinga można otworzyć we franczyzie?” – to jedno z częstych pytań, jakie zadają poszukiwacze pomysłów na biznes na ogólnopolskich targach franczyzy w Warszawie. Ponieważ każdy kojarzy markę McDonald’s z ikoną franczyzy, analogicznie nasuwa się pytanie o możliwość otwarcia punktu jego głównego konkurenta. Odpowiedź brzmi: w Polsce niestety nie, choć na świecie ponad 90 proc. punktów tej sieci działa właśnie w oparciu o franczyzę.
Nad Wisłą rozwojem marki zarządza spółka AmRest, która oprócz Burger Kinga w Europie Środkowej otwiera również restauracje spod znaku KFC, Starbucks i Pizza Hut. AmRest był do tej pory wyłącznym franczyzobiorcą i jako taki nie dzielił się licencją z prywatnymi inwestorami. Do tej pory, bo teraz to się zmieni. Centrala Burger King Worldwide ogłosiła właśnie utworzenie Burger King SEE, spółki – córki, której zadaniem będzie intensywnie rozbudowywać sieć BG w Polsce, Grecji, Włoszech i Rumunii. Taki ruch z pewnością podważy rolę AmRestu w regionie. Na razie jego przedstawiciele robią jednak dobrą minę do złej gry.
- AmRest ma wieloletnie umowy franczyzowe na prowadzone przez siebie restauracje Burger King w Polsce. Będziemy kontynuować rozwój sieci restauracji Burger King zgodnie z planem, czego przykładem jest otwarcie czterech nowych restauracji tej marki w grudniu 2014 roku - powiedziała serwisowi portalspozywczy.pl, Iwona Sarachman, PR Director CE, AmRest.
Podkreśla też, że przez siedem lat rozwijania sieci Burger King w Polsce AmRest zbudował silne podstawy biznesowe i chce dalej korzystać z potencjału rynku. Na potwierdzenie wylicza też ostatnie otwarcia: 5 grudnia „król burgerów” pojawił się we Wrocławiu, a w końcówce grudnia zawita jeszcze do trzech miast. Łącznie sieć liczy 34 restauracje w Polsce. W Europie jest ich ponad 2 tys., na świecie – ponad 12 tys.
Wydaje się, że nowa spółka mimo wszystko w przyszłości zachwieje pozycją AmRestu jako franczyzobiorcy Burger Kinga. Jeśli nawet dotychczasowe umowy współpracy będą honorowane i AmRest zachowa prawo do prowadzenia swoich restauracji, to może mieć potencjalne kłopoty z pozyskiwaniem kolejnych, atrakcyjnych lokalizacji. W którymś momencie dojdzie przecież do sytuacji, w której o przestrzeń do wzrostu będzie musiał rywalizować z własnym franczyzodawcą. A to sytuacja nie do pozazdroszczenia.
Niemiecki przypadek
O tym, że to centrala Burger King decyduje o każdej restauracji na świecie działającej pod jej logo pokazuje przykład Niemiec. Amerykanie zdecydowali o odebraniu licencji tamtejszemu franczyzobiorcy, w efekcie czego zamknięto 89 lokali spośród 700 działających u naszych sąsiadów. To efekt doniesień reportera Guentera Wallraffa, niemieckiego dziennikarza śledczego, o fatalnych warunkach higienicznych panujących w części tamtejszych fast foodów. W efekcie zamknięcia lokali pracę straciło ok. 3 tys. osób, czyli wszyscy zatrudnieni. (gum)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z kuchnią gruzińską
/04.12.2025
W tym roku Chinkalnia otworzyła trzy restauracje w Polsce, a jeszcze w grudniu uruchomi lokal na śródziemnomorskiej wyspie.
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Sieć pizzerii Gruby Benek otworzyła nowy lokal na bydgoskich Jachcicach. Pierwszy dzień działalności przyniósł duże zainteresowanie klientów i jeden z najlepszych wyników otwarcia w historii marki.
KawoWiniarnia to nowy franczyzowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Czy ma szansę na sukces?
Sfinks Polska notuje wzrost rentowności w III kwartale 2025 r., mimo spadku przychodów jednostkowych. To efekt konsekwentnego przechodzenia na franczyzę.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Mariusz Mietelski po latach pracy w gastronomii zdecydował się wejść we współpracę z siecią Żabka. Jak ocenia z perspektywy czasu swoją decyzję?
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
Stworzyli glamping, czyli alternatywną formę wypoczynku zapewniającą bliski kontakt z przyrodą. Ilona Wrońska i Leszek Lichota zapewniają, że ich Forrest Glamp to idealne miejsce, aby nabrać dystansu i zapału do pracy.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali