Pizzerie zza oceanu
Papa John’s to międzynarodowa sieć pizzerii (działa w 36 krajach) specjalizujących się w realizowaniu dostawy do klienta. Spośród ponad 4,5 tys. lokali 260 znajduje się w Wielkiej Brytanii, 50 w Irlandii, a 60 w Rosji. Firma pochodzi jednak z USA, a jej założycielem jest John Schnatter, który przygodę z biznesem gastronomicznym rozpoczął w 1983 roku, po zakończeniu studiów. Wtedy to dwudziestoparolatek przejął zadłużoną tawernę ojca, sprzedał samochód i zainwestował w piec do pizzy. Okazał się to strzał w dziesiątkę, bo biznes zaczął przynosić zyski, a później pizzerie pod szyldem Papa John’s zaczęły powstawać także na licencji franczyzowej.
- Kładziemy teraz nacisk na dalszą ekspansję w Europie, między innymi w Polsce. Jesteśmy już w trakcie rekrutacji potencjalnych franczyzobiorców. Szukamy osób, które chciałyby podjąć z nami długoterminową współpracą – mówi Melanie Betts, dyrektor ds. PR.
Inwestycja w pizzerię o powierzchni 80-120 m2 zlokalizowaną w centrum miasta lub w centrum handlowym wynosi ok. 250 tys. dolarów. Cena ta obejmuje przygotowanie lokalu zgodnie ze standardami sieci, pierwsze zatowarowanie, wyposażenie oraz sprzęt IT (komputery i oprogramowanie). W przypadku wolnostojącego lokalu inwestycja wzrośnie do ok. 400 tys. dolarów. Miesięczna opłata franczyzowa wynosi 5 proc. uzyskiwanych przychodów. Franczyzodawca pobiera także opłatę marketingową w wysokości 7 proc. przychodów, która prawie w całości przeznaczana jest na lokalne działania promocyjne partnera.
- Wielu spośród naszych franczyzobiorców decyduje się na otwarcie kolejnych pizzerii. Przed otwarciem restauracji analizujemy potencjał lokalu, a później zapewniamy franczyzobiorcom dostawy najlepszych naturalnych produktów do wyrobu pizzy. Właściciel pizzerii i jego pracownicy przechodzą szkolenia, w tym odbywają kursy online. Dzięki temu pracodawca może śledzić, czy jego personel zalicza kolejne moduły szkolenia – wyjaśnia Melanie Betts.
Historia Papa John's sięga połowy lat 80. ubiegłego wieku. John Schnatter, założyciel firmy, w liceum pracował na zmywaku jednej z restauracji w stanie Indiana. Następnie za pieniądze uzyskane ze sprzedaży swojego samochodu kupił używany sprzęt do przygotowywania pizza. Początkowo serwował ją w tawernie ojca, a w 1984 roku przeniósł się do własnego lokalu. Oficjalne otwarcie pierwszej pizzerii Papa John's nastąpiło w 1985 roku. Motto firmy brzmi "Lepsze składniki. Lepsza pizza." (dw)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z japońskim menu
/27.11.2025
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Sieć pizzerii Gruby Benek otworzyła nowy lokal na bydgoskich Jachcicach. Pierwszy dzień działalności przyniósł duże zainteresowanie klientów i jeden z najlepszych wyników otwarcia w historii marki.
KawoWiniarnia to nowy franczyzowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Czy ma szansę na sukces?
Sfinks Polska notuje wzrost rentowności w III kwartale 2025 r., mimo spadku przychodów jednostkowych. To efekt konsekwentnego przechodzenia na franczyzę.
Sulaiman Kebab ma dla franczyzobiorców atrakcyjną promocję. Dzięki niej mogą zaoszczędzić 40 proc. na inwestycji.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali