Najedzeni na wakacje
Włoska kuchnia serwowana na szybko – biorąc pod uwagę preferencje kulinarne Polaków, trudno dziś o bardziej trafioną ofertę. Tak przynajmniej wynika z badania Makro Cash&Carry „Polska na talerzu”. Wnioski z ankiet są jasne: Polacy coraz chętniej jedzą na mieście, a od dań włoskich, jak pizza czy pasta, częściej wybierają tylko potrawy kuchni polskiej. Na tym trendzie korzysta franczyzowy koncept Makarun Spaghetti and Salad, który jeszcze przed wakacjami powiększył się o lokale w Warszawie, Gdańsku i Żarach.
– Punkt w Warszawie uruchomiony został w przejściu podziemnym pod Rondem Waszyngtona. Spaghetti w kubełkach połączone z nowoczesną wizualizacją lokalu przypadło do gustu stołecznych klientów, których liczba sięga od 100 do 170 dziennie – mówi Marcin Szworak, franczyzodawca Makaruna.
Zdaniem franczyzodawcy najlepszymi miesiącami w segmencie gastronomi na wynos są miesiące od marca do października, z lekkim załamaniem w okresie wakacyjnym w przypadku, gdy grupą docelową są uczniowie i studenci. Tego efektu nie widać w miejscowościach turystycznych, gdzie dla obcokrajowców polskie usługi gastronomiczne wciąż pozostają relatywnie tanie.
Udany start
Te obserwacje potwierdza właściciel Makaruna w Żarach.
– Pierwsze dwa tygodnie po otwarciu były obiecujące. Dziennie przez lokal przewijało się ok. 100 klientów. Ale im dalej w sezon wakacyjny, tym obroty są mniejsze – przyznaje przedsiębiorca.
Spodziewa się, że ruch w biznesie odżyje z końcem sierpnia, gdy mieszkańcy Żar wrócą z urlopów. Na brak pracy i tak nie narzeka, bo prowadzi firmę wielobranżową, zajmującą się między innymi wywozem nieczystości, obsługą myjni samochodowych i pracami budowlanymi.
– Brakowało mi w portfolio działalności gastronomicznej, toteż zdecydowałem się na współpracę z Makarun – tłumaczy.
Do obsługi klientów zatrudnił troje pracowników, a sam dba o dostawy produktów. Jego punkt działa w pawilonie w centrum miasta, w bliskim sąsiedztwie przystanku autobusowego, Biedronki i galerii handlowej. To niezła, ruchliwa lokalizacja, z czynszem w wysokości 1,8 tys. zł brutto za 40 m2. Aczkolwiek jej pozyskanie zajęło nieco czasu – załatwiane formalności trwało ponad dwa miesiące, bo lokal leży w rejonie nadzorowanym przez konserwatora zabytków.
– Otworzyliśmy lokal pod koniec czerwca i wszystko wskazuje na to, że pierwszy miesiąc zamkniemy na lekkim plusie. Ale jeszcze za wcześnie, by oceniać tę inwestycję. Na uruchomienie baru wydałem 60 tys. zł, myślę, że kwota powinna zwrócić się w przyszłym roku – mówi franczyzobiorca.
Nie tylko Polska
Franczyzodawca szuka franczyzobiorców w kolejnych miastach. Na początku sierpnia ruszy bar w Krakowie. Jubileuszowy, dziesiąty lokal przygotowany został w wersji premium ze wzbogaconym menu. Pojawią się w nim nieserwowane dotąd w sieci makarony z pomidorami i szpinakiem, ale też z krewetkami, łososiem i orzechami. Makarun planuje też rozwój za granicą. Na pierwszy ogień idą lokalizacje w Irlandii i na Litwie.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z japońskim menu
/27.11.2025
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Sieć pizzerii Gruby Benek otworzyła nowy lokal na bydgoskich Jachcicach. Pierwszy dzień działalności przyniósł duże zainteresowanie klientów i jeden z najlepszych wyników otwarcia w historii marki.
KawoWiniarnia to nowy franczyzowy koncept restauracyjny, który wyróżnia się bogatą kartą kaw i wina. Czy ma szansę na sukces?
Sfinks Polska notuje wzrost rentowności w III kwartale 2025 r., mimo spadku przychodów jednostkowych. To efekt konsekwentnego przechodzenia na franczyzę.
Sulaiman Kebab ma dla franczyzobiorców atrakcyjną promocję. Dzięki niej mogą zaoszczędzić 40 proc. na inwestycji.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali