Kebap z... Berlina

Berlin Döner Kebap na gastronomicznym rynku działa już od 17 lat. We franczyzie rozwija się od 2012 roku. Piotr Szkwarek jako pierwszy przecierał ten szlak, otwierając lokal w słupskiej galerii handlowej Jantar.
– Wcześniej przez 10 lat pracowałem jako inspektor, kontrolujący w zakładach przepisy bhp, prawa pracy – opowiada. – Wprawdzie miałem możliwości awansu, ale zdecydowałem, że wolę spróbować sił we własnym biznesie. Firmę Berlin Döner Kebap obserwowałem przez dłuższy czas. Odbyłem z nimi wiele rozmów, zanim zdecydowałem się zainwestować. W końcu to były moje pierwsze kroki w gastronomii. Dla mnie to była bardzo ważna życiowa decyzja. Dziś wiem, że okazała się strzałem w dziesiątkę.
Wsparcie od początku
Berlin Döner Kebap otwiera swoje restauracje w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Zalecane lokalizacje to centra handlowe. Powierzchnia potrzebna na uruchomienie lokalu to minimum 50 m2. Specjalnością restauracji jest kebab, czyli jedno z najpopularniejszych w naszym kraju danie typu fast food. Można je kupić niemal na każdym kroku. Jak więc wyróżnić się na takim rynku?
– Nie jesteśmy standardowym fast foodem, ale konceptem opartym na wysokiej jakości produktu oraz szybkiej obsłudze, przy zachowaniu kultury jedzenia – zapewnia Karol Kostyrka, menedżer ds. rozwoju sieci Berlin Döner Kebap w Polsce. – Nasz koncept pod wieloma względami wyróżnia się od innych obecnych na rynku. Gwarantujemy oryginalny smak, wprost odwołując się do Berlina, drugiej poza Turcją stolicy kebabu.
W tej chwili koncept liczy w Polsce 21 lokali, z czego 13 franczyzowych. W 2016 roku zaplanowane jest kolejne pięć otwarć.
– Na początku przeszedłem gruntowne szkolenie w jednej z już działających restauracji – wspomina Piotr Szkwarek. – Uczyłem się pracy od podstaw, łącznie z wydawaniem posiłków. Ale szkoliłem się też w zarządzaniu personelem, co dziś się bardzo przydaje, bo zatrudniam 12 pracowników. Przy otwieraniu lokalu pomagały mi osoby, przysłane z centrali, otrzymałem też wsparcie marketingowe.
Założyć nowy szyld
Minimalna kwota inwestycji we własną, nowootwieraną restaurację Berlin Döner Kebap to 300 tys. zł. Jednak średnia – obliczona na podstawie ostatnich kilkunastu otwarć – to ok. 400 tys. zł. Potencjalny franczyzobiorca powinien mieć co najmniej 200 tys. zł kapitału własnego, reszta może pochodzić z różnych form finansowania zewnętrznego (leasing, kredyt, pożyczka).
– Jesteśmy otwarci również na współpracę z osobami, które prowadzą już lokal gastronomiczny i chciałyby go włączyć do naszej sieci, tzn. sprzedać nam lokalizację lub nawiązać współpracę i poprowadzić restaurację pod naszym szyldem – dodaje Karol Kostyrka. – Dzięki temu kwota inwestycji ulega znaczącemu obniżeniu i zaczyna się od 150 tys. zł.
Nie ma opłaty za przystąpienie do sieci. Miesięczna opłata franczyzowa mieści się w przedziale od 6 do 8 proc. obrotów, w zależności od lokalizacji restauracji.
Franczyzodawca zapewnia pełne wsparcie doradcze podczas uruchamiania nowej restauracji.
– Dokonujemy oceny potencjału dochodowego miejsca, a także służymy pomocą podczas negocjacji związanych z umową najmu – wylicza Karol Kostyrka. – Pomagamy stworzyć model finansowy inwestycji, opracowując symulację dochodowości na podstawie realnych cen oraz kosztów związanych z konkretną lokalizacją. Gdy zostanie już uruchomiona tzw. procedura otwarcia, franczyzobiorca otrzymuje księgę standardów sieci i wraz z pracownikami uczestniczy w szkoleniach.
– Lokal zaczął na siebie zarabiać już po miesiącu od otwarcia – dodaje Piotr Szkwarek.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Berlin Döner Kebap rozwija nowy format lokali, z niższą kwotą inwestycji.
Sfinks podsumowuje pierwszy kwartał, a Żabka namawia do nauki. Przegląd tygodnia 6-12 kwietnia.
Intermarché obniża ceny, So Coffee nie chce marnować jedzenia, a Multi Ice Group podlicza otwarcia. Przegląd tygodnia 10-17 lutego.
Kebab stał się prawie daniem narodowym Polaków. Może więc być dobrym pomysłem na biznes. Co trzeba zrobić, żeby otworzyć i z sukcesem prowadzić kebabownię?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes są opisane w styczniowym wydaniu magazynu.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Emotka – sieć edukacyjna oferująca zajęcia dla dzieci – rozwija się w modelu franczyzowym i poszukuje nowych partnerów. Firma specjalizuje się w programach uczących dzieci radzenia sobie z emocjami i budowania relacji społecznych.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Marka Quiosque do końca tego roku otworzy 20 nowych salonów. Jakie warunki trzeba spełnić, aby zostać się franczyzobiorcą marki?
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali