Kebap z... Berlina
Berlin Döner Kebap na gastronomicznym rynku działa już od 17 lat. We franczyzie rozwija się od 2012 roku. Piotr Szkwarek jako pierwszy przecierał ten szlak, otwierając lokal w słupskiej galerii handlowej Jantar.
– Wcześniej przez 10 lat pracowałem jako inspektor, kontrolujący w zakładach przepisy bhp, prawa pracy – opowiada. – Wprawdzie miałem możliwości awansu, ale zdecydowałem, że wolę spróbować sił we własnym biznesie. Firmę Berlin Döner Kebap obserwowałem przez dłuższy czas. Odbyłem z nimi wiele rozmów, zanim zdecydowałem się zainwestować. W końcu to były moje pierwsze kroki w gastronomii. Dla mnie to była bardzo ważna życiowa decyzja. Dziś wiem, że okazała się strzałem w dziesiątkę.
Wsparcie od początku
Berlin Döner Kebap otwiera swoje restauracje w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Zalecane lokalizacje to centra handlowe. Powierzchnia potrzebna na uruchomienie lokalu to minimum 50 m2. Specjalnością restauracji jest kebab, czyli jedno z najpopularniejszych w naszym kraju danie typu fast food. Można je kupić niemal na każdym kroku. Jak więc wyróżnić się na takim rynku?
– Nie jesteśmy standardowym fast foodem, ale konceptem opartym na wysokiej jakości produktu oraz szybkiej obsłudze, przy zachowaniu kultury jedzenia – zapewnia Karol Kostyrka, menedżer ds. rozwoju sieci Berlin Döner Kebap w Polsce. – Nasz koncept pod wieloma względami wyróżnia się od innych obecnych na rynku. Gwarantujemy oryginalny smak, wprost odwołując się do Berlina, drugiej poza Turcją stolicy kebabu.
W tej chwili koncept liczy w Polsce 21 lokali, z czego 13 franczyzowych. W 2016 roku zaplanowane jest kolejne pięć otwarć.
– Na początku przeszedłem gruntowne szkolenie w jednej z już działających restauracji – wspomina Piotr Szkwarek. – Uczyłem się pracy od podstaw, łącznie z wydawaniem posiłków. Ale szkoliłem się też w zarządzaniu personelem, co dziś się bardzo przydaje, bo zatrudniam 12 pracowników. Przy otwieraniu lokalu pomagały mi osoby, przysłane z centrali, otrzymałem też wsparcie marketingowe.
Założyć nowy szyld
Minimalna kwota inwestycji we własną, nowootwieraną restaurację Berlin Döner Kebap to 300 tys. zł. Jednak średnia – obliczona na podstawie ostatnich kilkunastu otwarć – to ok. 400 tys. zł. Potencjalny franczyzobiorca powinien mieć co najmniej 200 tys. zł kapitału własnego, reszta może pochodzić z różnych form finansowania zewnętrznego (leasing, kredyt, pożyczka).
– Jesteśmy otwarci również na współpracę z osobami, które prowadzą już lokal gastronomiczny i chciałyby go włączyć do naszej sieci, tzn. sprzedać nam lokalizację lub nawiązać współpracę i poprowadzić restaurację pod naszym szyldem – dodaje Karol Kostyrka. – Dzięki temu kwota inwestycji ulega znaczącemu obniżeniu i zaczyna się od 150 tys. zł.
Nie ma opłaty za przystąpienie do sieci. Miesięczna opłata franczyzowa mieści się w przedziale od 6 do 8 proc. obrotów, w zależności od lokalizacji restauracji.
Franczyzodawca zapewnia pełne wsparcie doradcze podczas uruchamiania nowej restauracji.
– Dokonujemy oceny potencjału dochodowego miejsca, a także służymy pomocą podczas negocjacji związanych z umową najmu – wylicza Karol Kostyrka. – Pomagamy stworzyć model finansowy inwestycji, opracowując symulację dochodowości na podstawie realnych cen oraz kosztów związanych z konkretną lokalizacją. Gdy zostanie już uruchomiona tzw. procedura otwarcia, franczyzobiorca otrzymuje księgę standardów sieci i wraz z pracownikami uczestniczy w szkoleniach.
– Lokal zaczął na siebie zarabiać już po miesiącu od otwarcia – dodaje Piotr Szkwarek.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Sfinks podsumowuje pierwszy kwartał, a Żabka namawia do nauki. Przegląd tygodnia 6-12 kwietnia.
Intermarché obniża ceny, So Coffee nie chce marnować jedzenia, a Multi Ice Group podlicza otwarcia. Przegląd tygodnia 10-17 lutego.
Kebab stał się prawie daniem narodowym Polaków. Może więc być dobrym pomysłem na biznes. Co trzeba zrobić, żeby otworzyć i z sukcesem prowadzić kebabownię?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes są opisane w styczniowym wydaniu magazynu.
Fit Cake, Berlin Doner Kebap, Sklepy Komfort oraz RamenShop otwierają nowe placówki, a Grupa PSB Handel chwali się osiągniętymi przychodami. Przegląd tygodnia 5-11 grudnia.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...