Licencja na burgery
Przemysław Zacny, development director Burger King Poland
Przez wiele lat na polskim rynku rozwojem sieci Burger Kinga zajmowała się spółka AmRest (która ma w swoim portfolio także m.in. marki KFC, Pizza Hut i Starbucks). Później dołączył drugi operator, grupa Autogrill. Centrala Burger Kinga liczyła na szybsze tempo rozwoju, zarówno w Polsce, jak też południowo-wschodniej Europie. Pod koniec 2014 roku powołała do życia spółkę Burger King SEE, przed którą postawiono zadanie intensywnej rozbudowy sieci w Polsce, Włoszech, Rumunii i Grecji. W tych dwóch ostatnich krajach, ze względu na niestabilną sytuację polityczną, na razie jest to utrudnione, ale w Polsce i we Włoszech spółka ruszyła do pracy. Nad Wisłą od tego roku zdecydowała się sprzedawać franczyzę indywidualnym przedsiębiorcom. Na świecie tak właśnie dzieje się od lat.
– Ponad 99 proc. wszystkich restauracji na świecie działa we franczyzie – potwierdza Przemysław Zacny, development director Burger King Poland. – Burger King przeprowadził analizę wszystkich krajów Europy i Polska została uznana za jedno z dwóch państw o największym potencjale rozwojowym. Aby maksymalnie przyspieszyć ekspansję naszej sieci, wyjątkowo w Polsce zamierzamy rozwijać się zarówno poprzez franczyzę, jak też otwierając własne restauracje.
Przemysław Zacny zapowiedział, że Burger King Poland zainwestuje w tym roku 50 mln zł w rozwój sieci restauracji. A w kolejnych pięciu latach na ten cel przeznaczy w sumie ponad 300 mln zł. Franczyzodawca planuje otwierać około 15 restauracji własnych i tyle samo franczyzowych każdego roku. W 2021 roku chce, żeby polska sieć marki liczyła 200 lokali.
Drugie podejście
Lokale Burger King można otwierać w trzech formatach. Model drive – czyli wolnostojący budynek, budowany od podstaw – to koszt od 3,5 do 4 mln zł. W lokal w formacie inline (z wejściem z ulicy) trzeba zainwestować od 2 do 2,5 mln zł. Natomiast restauracja w food courcie galerii handlowej wymaga nakładów do 1,5 mln zł.
Jednorazowa opłata wstępna wynosi 60 tys. dolarów, przy 20-letnim okresie trwania umowy. Miesięczna opłata franczyzowa to 6 proc. od obrotu, plus 5 proc. opłaty marketingowej. Franczyzobiorcy otrzymują wsparcie m.in. w postaci szkoleń dla siebie i personelu, pomocy w negocjacjach umowy najmu lub kupna lokalu czy działki, koncepcji zagospodarowania i projektu architektonicznego lokalu. Burger King Poland skupia się na razie na miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Pożądane lokalizacje to także miejsca przy autostradach, drogach ekspresowych, tranzytowych.
19 kwietnia otwarto restaurację Burger Kinga przy placu Konstytucji w Warszawie. Tym samym historia tej amerykańskiej marki nad Wisłą zatoczyła koło. 24 lata temu, niedaleko tego miejsca (przy placu Zbawiciela) otwierano pierwszy w naszym kraju lokal Burger Kinga. Jednak wówczas ekspansja nie powiodła się. W 2001 roku AmRest odkupił restauracje Burger King od ówczesnego franczyzobiorcy i przekszałcił je w lokale KFC. Burger King wrócił do Polski sześć lat później, w 2007 roku. Po raz kolejny główną rolę odegrał AmRest, tym razem ponownie wprowadzając Burger Kinga na rynek jako franczyzobiorca. Teraz w naszym kraju działa ponad 40 restauracji z logo Burger King. To zdecydowanie nie zaspokaja apetytów właścicieli marki. Burger King Poland planuje szybkie tempo rozwoju, chce otwierać nawet po kilkadziesiąt restauracji rocznie.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Przedsiębiorcy wygrywają z fiskusem walkę o zwrot VAT z tytułu stosowania 8 proc. zamiast 5 proc. stawki VAT przy sprzedaży dań na wynos.
Niewinni Czarodzieje TrzyZero to biznes gastronomiczny, którego współwłaścicielem jest Kuba Wojewódzki. Teraz marka szuka franczyzobiorców.
Franczyzobiorca rzucił korporację dla rodziny i rozpoczął własny biznes. Wiosną tego roku otworzył własny punkt Bafra Kebab i już myśli o kolejnych.
– Nasza unikalność przyciąga klientów – mówi Orest Zahrodskyy, franchise manager Lviv Croissants.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
Firma chce zmotywować do współpracy franczyzobiorców i zapewnia, że podzieli się z nimi połową zysku. Na co jeszcze mogą liczyć?
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
https://youtu.be/kojfdVGqIY4?si=N1J9rlZC1jf4U-2y
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...