Milioner po polsku
Ma około 30-40 lat, mieszka w mieście powyżej 300 tys. mieszkańców, na koncie każdego miesiąca księguje wpływy nie niższe niż 7 tys. zł. Kupuje nie patrząc na cenę. Liczy się dla niego wysoka jakość, prestiż, bogata tradycja oraz reprezentowana przez nią wartość. Najczęściej kupuje perfumy, odzież, obuwie i alkohol. Wybiera sklepy monobrandowe. Robi zakupy w Polsce i za granicą. Wakacji nie spędza w kraju. Wyjeżdża na Malediwy, do RPA, Brazylii lub Emiratów Arabskich. Na zakup wycieczki wydaje średnio 6 tys. zł. Często pozwala sobie na dwa wyjazdy urlopowe w roku. Jeśli decyduje się na zakup nieruchomości, gotów jest zapłacić nawet 11 tys. zł za metr kwadratowy. Mężczyzna. Jeśli nabywa samochód, to za cenę 180 tys. zł, jeśli zegarek – 9 tys. zł. Za garnitur gotów jest zapłacić nawet 5 tys. zł, a za dobre buty 1,5 tys. zł. Kobieta. Na zegarek wydaje 7 tys. zł, naszyjnik 8,8 tys. zł, buty 1,5 tys. zł. Tak można scharakteryzować profil zamożnego Polaka.
Z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” wynika, że obecnie osób zamożnych i bogatych jest w Polsce ponad 750 tys. To o 23 tys. osób więcej niż w 2011 roku i o 90 tys. w porównaniu z 2010 rokiem. Wzrost, jak szacują autorzy raportu, będzie zauważalny na przestrzeni kolejnych kilku lat. W 2015 roku w naszym kraju może mieszkać nawet 839 tys. osób zamożnych, a ich roczny dochód osiągnie kwotę 160 mld zł, czyli przeszło 30 mld więcej, niż obecnie.
– W związku z rosnącymi wynagrodzeniami oraz zwiększającą się liczbą potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych, z roku na rok obserwuje się systematyczny wzrost wydatków na tego typu dobra. Szacujemy, że rzeczywiste wydatki Polaków na dobra luksusowe wyniosą w 2012 roku 10,2 mld zł, a do 2015 roku mogą wzrosnąć do blisko 13 mld zł – mówi Andrzej Marczak, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego KPMG, współautor raportu.
Prężny rozwój
Kolejna edycja raportu przygotowanego przez KPMG pokazuje, że pomimo wszechobecnego kryzysu, branża dóbr luksusowych nadal prężnie się rozwija i nie ma powodów do zmartwień. Dzieje się tak nie tylko dzięki wciąż bogacącemu się społeczeństwu, ale także dzięki coraz większej dostępności marek luksusowych w Polsce. KPMG szacuje, że w naszym kraju obecnych jest już 2/3 kluczowych światowych marek luksusowych. Największy odsetek marek dostępnych w Polsce odnotowano w segmencie luksusowych alkoholi i używek (88 proc.), następnie w sektorze hi-tech (86 proc.), akcesoriów i dodatków (75 proc.) oraz w sektorze motoryzacyjnym (75 proc.). Najniższy odsetek odnotowano w przypadku usług hotelarskich.
W porównaniu do 2010 roku, odsetek marek luksusowych obecnych w Polsce wzrósł o 7 punktów procentowych, z poziomu 61 do 68 proc. W porównaniu z poprzednią edycją raportu największy wzrost (aż o 10 punktów procentowych) odnotowano w przypadku sektora odzieży, obuwia, torebek oraz perfum. Jest to w głównej mierze związane z otwarciem ekskluzywnego domu towarowego vitkAc w Warszawie. Dzięki temu odnotowano na rynku polskim kilka debiutów (np. Alexander McQueen, Brioni czy Jimmy Choo), a część marek znacznie zwiększyła zakres swojej oferty w Polsce. Warto także wspomnieć o wzroście dostępności luksusowych marek meblowych oraz akcesoriów związanych z wykończeniem wnętrz.
Eksperci szacują, że tempo wzrostu wkraczania luksusowych marek do Polski może jednak w przyszłości zostać zahamowane, przez wzgląd na przesycenie rynku. Póki co nie ma jednak powodów do zmartwień. Powstaje nie tylko coraz więcej luksusowych sklepów monobrandowych, ale również nie maleje popyt na produkty w nich sprzedawane.
Luksus we franczyzie
Wydawać by się mogło, że marki luksusowe nie rozwijają sieci franczyzowych i stawiają wyłącznie na rozwój własnych butików. Nic bardziej mylnego. Z pośrednictwa franczyzy korzystają w Polsce przede wszystkim ekskluzywne marki odzieżowe. Najczęściej umowy z domami mody podpisuje masterbiorca, który później zarządza rozwojem sieci nad Wisłą. W ten sposób działa m.in. firma GPoland, która oferuje swoim franczyzobiorcom jeansy z domu mody Armaniego, czy ubrania takich marek jak Patrizia Pepe, czy LiuJo. We franczyzie działają też sieci sprzedającą ekskluzywną bieliznę np. z metką Elle Macpherson, DKNY, czy linia Stelli McCartney, córki byłego Beatlesa.
Inwestycja w salon franczyzowy z luksusową marką odzieżową to ok. 0,5 mln zł, tyle bowiem trzeba przeznaczyć na przygotowanie i zatowarowanie sklepu o powierzchni ok. 50-70 m2. Na meble, oświetlenie i podłogi w salonie trzeba przeznaczyć od 600 do 800 euro/m2. Oczywiście wysokość inwestycji zależy od metrażu oraz warunków handlowych proponowanych przez dom mody, którego modele będziemy sprzedawać. Zainwestowane pieniądze powinny się jednak zwrócić najpóźniej w ciągu roku.
Portal Skarbiec.Biz – niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.
(mak)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyza to sprawdzona metoda współpracy, z której korzystają tysiące przedsiębiorców na całym świecie. Na czym polega ten model biznesowy?
Warto zacząć od prewencji, aby nie wpaść w spiralę zadłużenia. Co robić, jeśli pomimo tego problemy się pojawią?
Ile można zarobić na wynajmie mieszkań? I jak się do tego zabrać, żeby maksymalizować korzyści i minimalizować ryzyka?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...